Ledig stilling på Universitetet i Stavanger

Stipendiat i nordisk litteratur / norsk litteraturdidaktikk

Søknadsfrist: 21.06.2020

Universitetet i Stavanger

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.800 ansatte. Vi er eneste norske medlem av European Consortium of Innovative Universities (ECIU). Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.


Institutt for kultur- og språkvitenskap, som er en del av Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, har ansvar for universitetets nye lektorutdanning for trinn 8-13 og praktisk-pedagogisk utdanning. Instituttet tilbyr også utdanninger innenfor nordisk, engelsk, religion, historie, norsk for internasjonale studenter samt mastergradsutdanninger i historiedidaktikk, lesevitenskap og Literacy Studies. I samarbeid med andre enheter ved fakultetet tilbys doktorgradsutdanning i lesevitenskap/Literacy Studies. Det er i dag 60 ansatte og 1100 studenter tilknyttet instituttet.

Om stillingen

Universitetet i Stavanger har ledig stilling som stipendiat i nordisk litteratur/norsk litteraturdidaktikk ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for kultur- og språkvitenskap. Stillingen er ledig fra 1.8.2020.

Dette er en utdanningsstilling som i hovedsak skal gi lovende forskere anledning til faglig utvikling. Stillingen har forskerutdanning fram til doktorgrad som mål.

Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning eller fire år med forskerutdanning og 25% arbeidsplikt. Dette blir avklart i rekrutteringsprosessen.

Stillingen er ikke knyttet til et spesifikt forskningsprosjekt eller et spesifikt programområde, men det finnes flere programområder ved instituttet som stipendiaten kan knyttes opp til.

Det er mulig å søke med klassiske litteraturvitenskapelige prosjekt, som for eksempel forfatterskapsstudier med estetiske, historiske og/eller komparative perspektiv. Samtidig ser vi store endringer i litteraturen og litteraturfaget. Samfunnsendringer knyttet til migrasjon, medieutvikling og klimakrise har endret våre literacy-praksiser på gjennomgripende måter. Disse fanges opp og tolkes i samtidslitteraturen, men har også ført til en omfattende litteraturteoretisk utvikling. Det er mulig å søke med prosjekt som tar opp i seg og undersøker slike litterære og litteraturfaglige endringer.

Siden instituttet har ansvar for lektorutdanning 8-13, er det også mulig å søke med prosjekt som kombinerer litteraturfaglige og litteraturdidaktiske perspektiv. Her utdypes muligheten for noen slike perspektiv.

I skolen er norskfaget i endring og oppe til diskusjon. Den nye læreplanen i norskfaget kan forstås som et forsøk på å gi litteraturen større plass og relevans, ikke minst gjennom innføringen av kjerneelementene og de tverrfaglige temaene. Det kan imidlertid også hevdes at den tilsidesetter litteraturen som estetisk fenomen, gjennom en overdreven vektlegging av dens «nytteverdi» som kommentar til samfunnsmessige endringsprosesser.

På bakgrunn av disse samfunnsmessige, litteraturfaglige og skolefaglige endringene er det mulig å utvikle prosjekt som aktualiserer fagets og litteraturdidaktikkens grunnlagsspørsmål:

  • Hva er litteratur, og hvilken menneskelig, sosial, kulturell og samfunnsmessig funksjon har litteraturen – i dag? Det er mulig å anlegge estetiske, fenomenologiske og kontekstuelle perspektiv.
  • Hvordan kan de norskfaglige kjerneelementene i Fagfornyelsen (for eksempel «tekst i kontekst», «kritisk tilnærming til tekst») tolkes i forhold til målsettingen om økt relevans og dybdelæring, men også i forhold til norskfaget som danningsfag?
  • Hvilke didaktiske praksiser kan utvikles fra aktuell teoriutvikling i litteraturvitenskapen, for eksempel knyttet til økokritikk, kulturell diversitet og store teknologiskifter? Det er her mulig å knytte an til de tre tverrfaglige temaene i den nye læreplanen: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.

Prosjektskisse

Som søker må du utarbeide en foreløpig prosjektskisse for et doktorgradsprosjekt innenfor fagområdet der det gjøres rede for problemstilling, relevans, teoretisk og metodisk tilnærming. Din foreløpige prosjektskisse vil inngå i kompetansevurderingen. Prosjektskissen vil i løpet av de tre første månedene av ansettelsesperioden bli videreutviklet i samarbeid med veilederne og utformet til den endelige prosjektbeskrivelsen. Mal for prosjektskisse finner du her.

Kvalifikasjonskrav

Vi søker deg som har en sterk faglig bakgrunn med femårig mastergrad (3+2) innenfor nordisk, lesevitenskap eller tilsvarende utdanning som gir grunnlag for å gjennomføre en forskerutdanning, fortrinnsvis av nyere dato.

Dersom karakteren din på masteroppgaven og veid gjennomsnittskarakter på masterstudiet begge hver for seg tilsvarer B eller bedre, er du blant de vi søker etter. Avslutter du utdanningen din våren 2020 er du også velkommen til å søke.

Søkere med utdannelse fra en institusjon med annen karakterskala enn A-F bes legge ved en bekreftet konverteringsskala som viser hvordan karakterene kan sammenliknes med den norske A-F skalaen.

Videre legges det vekt på at du:

  • er motivert og har potensial for forskning innenfor fagfeltet
  • har erfaring med eller intresse for undervisning
  • kan arbeide selvstendig og i et fellesskap, være nytenkende og kreativ
  • er strukturert og har stor arbeidskapasitet
  • har gode ferdigheter i engelsk, både skriftlig og muntlig

Vi tilbyr

  • varierte arbeidsoppgaver i en stor, spennende og samfunnsviktig organisasjon
  • et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
  • kollegabasert veiledningsprogram (NyTi) dersom du skal undervise
  • lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.515, kode 1017, kr 479.600 bto pr år med lønnsutvikling etter ansiennitet i stillingen
  • medlemskap i Statens pensjonskasse sikrer gode pensjons- og forsikringsordninger
  • mer om ansattgoder og fordeler på uis.no

Andre opplysninger

Se forskrift om ansettelsesvilkår for ansettelse i stipendiatstillinger ved Universitetet i Stavanger.

Studiet gjennomføres i hovedsak ved Universitetet i Stavanger, bortsett fra et avtalt utenlandsopphold i et anerkjent relevant forskningsmiljø.

Det er en forutsetning at den som ansettes bosetter seg slik at vedkommende kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.

Kontaktinformasjon

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

  • Instituttleder Ingrid Nielsen, tlf: 51 83 32 43 , e-post: ingrid.nielsen@uis.no

Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Camelia Danaei, tlf: 51 83 31 49, e-post: camelia.danaei@uis.no.

Søknaden

Søk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres søknad og CV med relevant utdanning og arbeidserfaring. I søknadsbrevet må du få frem dine forskningsinteresser og motivasjon for å søke stillingen.

Følgende dokumenter lastes opp som vedlegg til søknaden, i separate filer:

  • prosjektskisse
  • vitnemål og attester
  • publikasjonsliste
  • annen dokumentasjon som du ønsker det skal tas hensyn til

Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting. Opplysninger og dokumentasjon som det skal tas hensyn til ved vurdering må være registrert innen søknadsfristens utløp.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25.

UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i JobbNorge.

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS