Ledig stilling på Universitetet i Stavanger

Stipendiat i lesevitenskap / literacy

Søknadsfrist: 15.06.2020

Universitetet i Stavanger

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.800 ansatte. Vi er eneste norske medlem av European Consortium of Innovative Universities (ECIU). Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.


Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret) består av rundt 70 dyktige og engasjerte medarbeidere. Lesesenteret er organisert under Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS og har oppgaver knyttet til forsking, forskerutdanning, undervisning og veiledning ved fakultetet. I tillegg har Lesesenteret et nasjonalt ansvar for å bidra til økt kvalitet i leseopplæringen gjennom arbeid med språk, tekst og kommunikasjon i barnehagen, og lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag i skolen. Lesesenteret er landets ledende fagmiljø innen lesing og leseopplæring, og kjennetegnes av et ambisiøst og kreativt arbeidsfellesskap. Vi leder og deltar i en rekke store forsknings- og utviklingsprosjekt - tett koplet til praksisfeltet, og i samarbeid med nasjonale og internasjonale aktører.

Om stillingen

Universitetet i Stavanger har ledig stilling som stipendiat i lesevitenskap/literacy ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Lesesenteret). Stillingen er ledig fra oktober 2020.

Dette er en utdanningsstilling som i hovedsak skal gi lovende forskere anledning til faglig utvikling og mulighet til å fullføre en felles doktorgrad tildelt av Universitetet i Stavanger og Trnava Universitet i Slovakia .

Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning.

Om ELIT Training Network

Målsettingen i ELIT å utdanne en ny generasjon innovative forskere innenfor empirisk forskning på litterær lesing.

Da det foreløpig ikke er noen tverrfaglige doktorgradsprogrammer tilgjengelig i Europa innenfor dette feltet, tilbyr ELIT et nytt program som innebærer omfattende og integrerende opplæring og understreker lesingens flerdimensjonalitet. ELIT stimulerer ekte tverrfaglig forskning: våre doktorgradskandidater kombinerer teoridrevne tilnærminger med forskjellige empiriske metoder, og vi samarbeider tett med en rekke partnere utenfor akademia for å trekke inn verdifull innsikt om hvordan lesing kan oppfylle ulike samfunnsbehov. ELIT består av ni europeiske universiteter som spiller en fremtredende rolle i empirisk leseforskning.

I tillegg har ELIT Training Network tolv partnere ikke-akademiske partnere fra forskjellige fagfelter som literacy (dvs. litteraturforeninger, lesestiftelser, utdanningspolitiske beslutningstakere), biblioterapi (dvs. lesegrupper, biblioteker), produksjon (dvs. forlag) og forskning ( dvs. selskaper som utvikler øyebevelsesteknologi til bruk i leseforskning, internasjonale forskningsnettverk).

ELIT består av 10 PhD-stillinger i tre arbeidspakker (work packages - WP): WP1 Fundamental processes underlying literary reading, WP2 Narrative empathy during literary reading, og WP3 Effects of literary reading on well-being.

Denne kunngjøringen er for ELIT ESR 9, som er et prosjekt i WP3, med tittelen “Shared literary reading and mental well-being in the digital age”.

Prosjektets mål og utenlandsopphold

Prosjektet vil utforske hvordan litterær lesing kan ha positiv innvirkning på psykisk helse. Målet med prosjektet er å vurdere effekter av shared reading blant ulike grupper i Stavanger. Ved å kombinere eksperimentelle metoder og tilnærminger fra psykologi (f.eks. skalaer, arbeidsminnetester) med perspektiver fra litterær tekstanalyse vil prosjektet gjennomføre en empirisk studie av shared reading over en lengre periode (ca. ett år).

Fokus vil være på samspillet mellom de litterære tekstene, diskusjoner/samtaler i gruppen og deltakernes opplevelser av tekstene og samtaler, under og etter lesing. Andre mulige metoder er: vurderingsskalaer, hukommelsestester, observasjon, undersøkelser og intervjuer og kvalitativ tekstanalyse.

Hovedveileder ved Universitetet i Stavanger er professor Anne Mangen. Medveileder: prof. Frank Hakemulder og Assoc. Professor Erin McTigue.

Planlagte utenlandsopphold:

Biveileder og Academic Secondment ved TRUNI: utvikling, implementering og evaluering av shared reading i pedagogiske omgivelser. Veileder: Assoc. Prof. Zuzana Petrová. Lengde: 12 måneder (måneder 19-30)

Non-academic Secondment arrangert av Læseforeningen: samarbeid for å identifisere kliniske og ikke-kliniske utvalg for å vurdere kortsiktige effekter av shared reading-programmer. Utvikling av materiale som brukes til å fremme lesing i lesegrupper, planlegge og implementere shared reading-programmer, og legge til rette for diskusjoner og refleksjoner rundt tekster i shared reading-metoden. Mentor: Dr. Mette Steenberg. Lengde: to måneder (måneder 32-33):

Påmelding til doktorgradsprogrammer: Universitetet i Stavanger (UIS) og Trnava universitet (TRUNI).

Prosjektskisse

Som søker må du utarbeide en prosjektskisse (maks. tre sider) der det gjøres rede for din teoretisk og metodisk tilnærming til forskningsprosjektet. Denne prosjektskissen vil inngå i vurderingen av søknaden. Dette dokumentet må gjenspeile dine skriftlige fremstillingsevner, kreativitet og forståelse av teori og forskning.

Du bør vurdere følgende spørsmål når du utarbeider din prosjektskisse:

  • Hvilke aspekter ved litterære tekster anser du som mest relevante for å fremme psykisk helse?
  • Hvorfor anser du disse aspektene som viktige?
  • Hvordan vil du definere og operasjonalisere slike funksjoner/variabler i en empirisk/eksperimentell setting?
  • Hvilke tanker og perspektiver har du omkring assosiasjoner mellom litterær lesing, pykisk helse og digitalisering?

Følgende tekster/artikler/bøker vil også være nyttige:

  • ELIT skisse (den faglige delen), i hovedsak det relaterte WP3.
  • Bálint, K., Hakemulder, F., Kuijpers, M., Doicaru, M., & Tan, E. S. (2016). Reconceptualizing foregrounding. Scientific Study of Literature, 6(2), 176-207.
  • Billington, J. (2016). Is Literature Healthy? Oxford: Oxford University Press.
  • Billington, J. (Ed.). (2019). Reading and Mental Health. (In particular, Chapters 9, 10, 11, 12, 13 and 15). Springer Nature.
  • Koopman, E. & Hakemulder, F. (2015) Effects of Literature on Empathy and Self-Reflection: A Theoretical Empirical Framework. Journal of Literary Theory, 9(11): 79-111.
  • Kuzmičová, A. and Bálint, K. (2019) Personal relevance in story reading: A research review. Poetics Today, 40(3), 429–451.

Kvalifikasjonskrav

Vi søker deg som har en sterk faglig bakgrunn med mastergrad (vanligvis femårig) innenfor et relevant fagområde (f.eks. psykologi, mediefag, lesevitenskap, medievitenskap, lesing/literacy, lingivstikk, språkvitenskap, utdanningsvitenskap) eller kognitiv vitenskap.

Dersom karakteren din på masteroppgaven og veid gjennomsnittskarakter på masterstudiet begge hver for seg tilsvarer B eller bedre, er du den vi søker etter. Avslutter du utdanningen din våren 2020 er du også velkommen til å søke.

Dersom du har utdannelse fra en institusjon med annen karakterskala enn A-F ber vi deg om å legge ved en bekreftet konverteringsskala på engelsk som viser hvordan karakterene kan sammenliknes med den norske A-F skalaen.

Videre legges det vekt på at du:

  • er motivert og har potensial for forskning innenfor fagfeltet
  • kan arbeide selvstendig og i et fellesskap, være nytenkende og kreativ
  • er strukturert og har stor arbeidskapasitet
  • har gode ferdigheter i engelsk, både skriftlig og muntlig.

Muntlig og skriftlig fremstillingsevner på et skandinavisk språk vil vektlegges. Dersom du ikke tilfredsstiller kravet, er det forventet at du tilegner deg grunnleggende ferdigheter i norsk i løpet av det første året av doktorgraden.

I tillegg må du oppfylle følgende krav:

  • Du har en mastergrad (f.eks. Master of Science eller Master of Arts) som gir deg tilgang til doktorgradsstudier i landet hvor mastergraden ble tildelt.
  • Du har ikke avlagt og har mindre enn 4 år (heltidsekvivalent) forskningserfaring. Heltidsekvivalent forskningserfaring måles fra og med den datoen du oppnådde et universitetsdiplom som gir adgang til en doktorgrad, selv om doktorgraden aldri ble påbegynt eller planlagt.
  • Du har ikke vært bosatt eller utført din hovedaktivitet (arbeid, studier osv.) i Norge i mer enn 12 måneder de 3 siste årene før tiltredelsesdatoen (Mobility Rule).

Vi tilbyr

  • varierte arbeidsoppgaver i en stor, spennende og samfunnsviktig organisasjon
  • et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
  • lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.515, kode 1017, kr 479.600 bto pr år med lønnsutvikling etter ansiennitet i stillingen. Lønn er i henhold til norsk regelverk og vil oppfylle forskriftene til Marie Skłodowska-Curie-tiltak for Early-stage-Researchers.
  • medlemskap i Statens pensjonskasse sikrer gode pensjons- og forsikringsordninger
  • mer om ansattgoder og fordeler på uis.no

Andre opplysninger

Se forskrift om ansettelsesvilkår for ansettelse i stipendiatstillinger ved Universitetet i Stavanger.

Studiet gjennomføres i hovedsak ved Universitetet i Stavanger, bortsett fra et avtalt utenlandsopphold under Academic og Non-academic Secondments.

Det er en forutsetning at den som ansettes bosetter seg slik at vedkommende kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.

Du er også velkommen til å søke på andre stipendiatstillinger knyttet til Early Stage Research (ESR)/PhD i ELIT (Empirical study of LITerature). Stillingene er finansiert av EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horizon 2020 under Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network, Grant Agreement no. 860516. For mer informasjon, besøk https://www.elitnetwork.eu.

Er du interessert i å søke flere stillinger? Du kan søke på opp til tre ESR stillinger. I slike tilfeller må søkerne legge ved en egen forskningserklæring for hver stilling og angi prioriteringsrekkefølgen i motivasjonsbrevet (personal statement).

Stillingen er kunngjort på både norsk og engelsk. Ved eventuelle uklarheter i betydning mellom tekstene skal den engelske teksten legges til grunn.

Kontaktinformasjon

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

  • Professor Anne Mangen (hovedveileder), tlf: +47 518 33 264 / +47 902 91 022, e-post: anne.mangen@uis.no

Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Camelia Danaei, tlf: +47 518 33 149, e-post: camelia.danaei@uis.no.

Søknaden

Søk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres søknad og CV med relevant utdanning og arbeidserfaring. I søknadsbrevet må du få frem dine forskningsinteresser og motivasjon for å søke stillingen.

Følgende dokumenter lastes opp som vedlegg til søknaden, i separate filer:

  • motivasjonsbrev (personal statement) der det gjøres rede for søkerens motivasjon og mål i forskningsprosjektet
  • detajert CV (maks. 2 sider) med vekt på akademiske oppnåelser
  • prosjektskisse/forskningserklæring (maks. 3 sider) der det gjøres rede for søkerens tilnærming til forskningsprosjektet (se de anbefalte dokumentene for å utarbeide prosjektskissen/statement)
  • kopi av vitnemål og attester for Bachelor- og masterutdanning og karakterutskrifter
  • et referansebrev fra MA-veileder og en annen faglig referanse
  • Kopi av ID-dokument

Dokumentasjonen må foreligge på engelsk. En engelsk oversettelse må vedlegges for vitnemål eller annen offisiell dokumentasjon som foreligger på et annet språk. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting. Opplysninger og dokumentasjon som det skal tas hensyn til ved vurdering må være registrert innen søknadsfristens utløp.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25.

UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i JobbNorge.

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS