LEDIG STILLING PÅ UNIVERSITETET I STAVANGER

Stipendiat innen kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten

Søknadsfrist: 08.03.2021

Universitetet i Stavanger

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.800 ansatte. Vi er eneste norske medlem av European Consortium of Innovative Universities. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.


Det helsevitenskapelige fakultet tilbyr bachelorutdanninger i sykepleie og paramedisin, mastergradsutdanninger i helsevitenskap, i jordmorfag, i helsesykepleie, i rus og psykisk helsearbeid, i prehospitale tjenester og i sykepleie med spesialisering i anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie samt videreutdanning i kreftsykepleie. Videre tilbys forskerutdanning (PhD) i helse og medisin og forskerskolen PROFRES - Nasjonal forskerskole for profesjonsrettet og praksisnær forskning på områdene helse, velferd og utdanning.


Fakultetet har følgende programområder for forskning: Profesjonelle relasjoner i velferdsyrker, Helsefremming ved kroniske plager, E-læring, omsorgsteknologi og simulering, Livsfenomener og omsorg, og Samfunnsdeltakelse i skole og arbeidsliv. Forskningssenteret SHARE - Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten og Nettverk for helseteknologi er også hjemmehørende ved fakultetet. Det er i dag ca. 200 ansatte (inklusiv stipendiater og postdoktorer) og ca. 1200 studenter tilknyttet Det helsevitenskapelige fakultet.

Avdeling for kvalitet og helseteknologi skal bidra til å gi pasienter og brukere helsetjenester av høy kvalitet. Fagprofilen innebærer stor vekt på pasientsikkerhet, helseteknologi, pasientrettigheter, samhandling og involvering av pasienter, brukere og pårørende. Avdelingen vektlegger en tverrfaglig tilnærming og involvering av studenter, pasienter, brukere og helsepersonell i alle kjerneaktiviteter. Avdelingen har ca. 80 ansatte med en samlet kompetanse som dekker alle nivåer i helsetjenestene.

Om stillingen

Universitetet i Stavanger har ledig to stillinger som stipendiat tilknyttet forskningssenteret SHARE - Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten ved Det helsevitenskapelige fakultet, Avdeling for kvalitet og helseteknologi.

SHARE ble etablert i 2017 og er ett av åtte forskningssentre ved UiS. SHARE bygger på langvarig forskning innen kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten, og er et strategisk prioritert forskningsområde ved Det helsevitenskapelige fakultet. Samarbeidspartnere i SHARE er NTNU Gjøvik og Stiftelsen Norsk Luftambulanse. SHARE har en tverrfaglig profil med mer enn 50 forskere tilknyttet senteret.

Stipendiatstillinger er utdanningsstillinger som i hovedsak skal gi lovende forskere anledning til faglig utvikling. Stillingene har forskerutdanning fram til doktorgrad som mål. Kandidatene ansettes for en periode på tre år i fulltids stilling eller seks år i 50% stilling. En ansettelsesperiode på fire år med 25% pliktarbeid kan også vurderes. Søkere bes angi i søknaden hvilken stillingstype som foretrekkes. Stillingene er ledige for snarest mulig tiltredel.

Fagområdet for stillingene er kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten. Forskningssenteret SHARE har som mål å utvikle internasjonal anerkjent forskning i alle deler av helsetjenesten fra pasient til klinisk praksis til regulering og tilsyn. SHARE er i en satsing frem mot status som Senter for fremragende forskning (SFF). Stillingene er tilknyttet satsingen frem mot SFF.

Om prosjektet

De utlyste stillingene vil knyttes til tilpasningsdyktighet (adaptiv capacity) i helsetjenesten. Ulike typer tilpasninger gjøres kontinuerlig av ledere, helsepersonell, pasienter og andre stakeholdere for å yte helsetjenester av høy kvalitet og sikkerhet. Tilpasningsdyktighet eller adaptiv kapasitet er et sentralt begrep for sikker pasientbehandling. I prosjektene skal kandidatene gjøre en empirisk studie av tilpasningsdyktighet i ett av tre ulike empiriske felt: hjemmetjeneste, prehospitale tjenester, eller et pandemi case. Hjemmetjenesten preges av et potensielt stort antall helsepersonell som møter pasienter og brukere, samtidig som det er sentralt at tjenesteutøvelsen i hovedsak skjer gjennom at helsepersonell enkeltvis møter pasienten. Ulike typer tilpasninger må dermed skje i praksis både fra helsepersonell og pasienters ståsted. I prehospitale tjenester preges tjenesteutøvelsen av raske beslutninger og samhandling mellom flere aktører både på et skadested eller i overføringen av pasienten mellom ulike tjenestenivå. I et pandemi case vil tilpasninger skje mellom beslutningstakere, ledere, utøvende helsepersonell, pasienter og brukere. Under en pandemi vil det være etablerte planer som sier noe om roller og ansvar for å yte helsetjenester under press, samtidig som det vil skje improvisering og tilpasninger for å få helsetjenesten til å fungere under for eksempel høyt smittepress og manglende helsepersonell. Søkere bes utvikle prosjektskisser innen ett av de beskrevne empiriske feltene og skal innrette prosjektet mot ett av de følgende tematiske forskningsområdene:

  • Ledelse innen kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten

Tilpasningsdyktige ledelsesstrategier og praksis er sentrale for å forutse utfordringer og risiko, håndtere press og møte ulike typer informasjonsbehov og endringer i helsetjenesten. Samtidig mangler det kunnskap rundt de formelle og uformelle elementene av adaptiv ledelse og hvordan ledere på ulike nivå må tilpasse kommunikasjon og håndtere kompleksiteten som kjennetegner sikkerhetsarbeidet i helsetjenesten. Dette prosjektet vil øke kunnskap om hvem som har sentrale ledelsesroller, hvordan disse utøves og hvilke faktorer som er sentrale for at ledere skal bidra til at organisasjonen kan utøve sin funksjon og tilby sikre tjenester under alle forhold - fra dagligdagse utfordringer til krisesituasjoner.

  • Læringsprosesser innen kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten

Læring er en sentral del av kvalitets- og sikkerhetsarbeid i helsetjenesten. Læring ligger til grunn for små og store tilpasninger som gjøres slik at helsetjenester kan tilbys selv om man utsettes for ulike typer endringer og påkjenninger i praksis. Beslutningstakere, ledere, helsepersonell og pasienter er alle sentrale for disse læringsprosessene og sikker arbeidspraksis. Læring i kvalitets- og sikkerhetsarbeidet innrettes ofte mot det som går galt – feil, avvik, pasientskade, og unaturlig dødsfall. Men det er for lite kunnskap om hvordan individuelle og kollektive læringsprosesser bidrar til å løse de komplekse og dagligdagse utfordringene man står overfor i helsetjenesten, som vanligvis har et godt utfall. Dette prosjektet vil bidra til økt kunnskap om læring av både suksess og feil og identifisere hvilke faktorer og prosesser som er sentrale for tilpasningsdyktighet.

  • Betydningen av relasjoner for sikker arbeidspraksis i helsetjenesten

Relasjoner og kollektive samarbeidsformer mellom aktører med ulik kompetanse er sentralt for faglig forsvarlig yrkesutøvelse og sikker arbeidspraksis i helsetjenesten. Det er manglende kunnskap om hvilken betydning relasjoner har for tilpasninger som skjer blant helsepersonell i sin tjenesteutøvelse og pasienter og brukeres mottak av tjenester. Dette prosjektet skal se på relasjonstematikken og hvordan ledere, helsepersonell og team bruker sin kunnskap og sine relasjonelle ferdigheter som del av det å tilpasse tjenesteutøvelsen til ulike former for press, stress, eller krav om endringer.

  • Teorier, strategier og verktøy for å utvikle tilpasningsdyktighet og sikker arbeidspraksis i helsetjenesten

Det mangler teorier, strategier og verktøy for å overføre prinsipper og ideer om resiliens og tilpasningsdyktighet til praksis. Prosjektet skal studere hvordan det er mulig å integrere elementer relatert til tilpasningsdyktighet i programteori, strategier og verktøy og implementere dette i praksis. Formålet er at man skal kunne teste og evaluere hvordan teori, strategi og verktøy kan bidra til at endringer og utfordringer som kan virke inn på kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten, håndteres på gode måter i komplekse organisasjoner. Dette prosjektet vil handle om evaluering av hvordan for eksempel læringsressurser (simulering, digitale verktøy), som er utviklet for å fremme tilpasningsdyktighet og suksess, fungerer i praksis og hvordan dette kan utgjøre et grunnlag for intervensjoner.

Prosjektskisse

Det er behov for variasjon i faglige og metodiske tilnærminger til de prioriterte forskningsområdene. Søkere bes utarbeide en to - tre siders skisse som posisjonerer søkeren i forhold til kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten og ett eller flere av de prioriterte områdene over, samt redegjør for foretrukket empirisk kontekst, mulige problemstillinger, forskningsspørsmål, metoder og eventuelle publikasjoner for de valgte områdene. Skissen bør skrives på engelsk og anses som et obligatorisk vedlegg. Søknader uten skisse vil ikke behandles. Ved tilbudt stilling vil skissen bli gjenstand for diskusjon og mulige endringer i samråd med veiledningsteam på UiS og kollegiet i SHARE.

Kvalifikasjonskrav

Du må ha en sterk faglig bakgrunn med femårig mastergrad innenfor et relevant fagområde for kvalitet og sikkerhet i helsetjeneste eller tilsvarende utdanning som gir grunnlag for å gjennomføre en forskerutdanning. Mastergraden bør være innenfor helsefaglig eller samfunnsvitenskapelig retning, og fortrinnsvis av nyere dato.

Din prosjektskisse vil bli vurdert i forhold til relevans, kvalitet og integrasjon av de prioriterte forskningsområdene.

Videre legges det vekt på at du:

  • er motivert og har potensial for forskning innenfor fagfeltet
  • har faglige og personlige forutsetninger for å gjennomføre doktorgradsutdanningen innen ansettelsesperioden
  • har gode samarbeidsegenskaper og trives i et tverrfaglig fagmiljø
  • kan arbeide selvstendig og i et fellesskap, være nytenkende og kreativ
  • er strukturert og har stor arbeidskapasitet
  • har gode ferdigheter i norsk og engelsk, både skriftlig og muntlig.

Vi tilbyr

  • varierte arbeidsoppgaver i en stor, spennende og samfunnsviktig organisasjon
  • et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
  • kollegabasert veiledningsprogram (NyTi) dersom du skal undervise
  • lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.515, kode 1017, kr 482.200 bto pr år med lønnsutvikling etter ansiennitet i stillingen. Fra lønnen trekkes lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
  • medlemskap i Statens pensjonskasse sikrer gode pensjons- og forsikringsordninger
  • mer om ansattgoder og fordeler på uis.no

Mangfold

Universitetets verdier er å være uavhengig, involverende og skapende. Vi vurderer mangfold som en ressurs i vårt arbeids- og læringsmiljø, og er opptatt av å vise respekt for hverandres ulikheter og bakgrunn. Universell utforming skal prege våre fysiske og digitale læringsmiljø, og arbeidsplassen vil om nødvendig bli lagt til rette for ansatte med nedsatt funksjonsevne.

Dersom du vurderer stillingen som interessant oppfordrer vi deg til å søke, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du en periode har vært utenfor arbeidslivet.

Universitetet vil rekruttere flere menn til stipendiatstillinger innenfor fagområdet. Dersom flere søkere anses å ha likeverdige kvalifikasjoner, vil en mann bli prioritert foran en kvinne.

Kontaktinformasjon

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Helene Engelsgjerd Figved., tlf: 51831558, e-post: helene.e.figved@uis.no.

Søknaden

Søk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres minimum søknad, relevant utdanning og arbeidserfaring samt språkferdigheter. I søknadsbrevet må du få frem dine forskningsinteresser og motivasjon for stillingen.

Følgende lastes opp som vedlegg til søknaden:

  • prosjektskisse, to - tre sider
  • CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
  • publikasjoner eller annet relevant forskningsarbeid
  • vitnemål og attester samt dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant

Vi gjør oppmerksom på at søknaden kun blir vurdert ut fra informasjonen som foreligger i Jobbnorge ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden din tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet over.

Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25.

UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i Jobbnorge.

Generell informasjon

Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven, og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester.

Ansettelse som stipendiat er regulert i Forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent samt spesialistkandidat.

Din kompetanse for stillingen, ut fra dokumentasjon registrert i Jobbnorge, vil bli vurdert av en intern komite. På bakgrunn av komiteens uttalelse vil aktuelle søkere bli invitert til intervju. Det vil også bli innhentet referanser for aktuelle kandidater. Mer om ansettelsesprosessen på våre nettsider.

Studiet gjennomføres i hovedsak ved Universitetet i Stavanger, bortsett fra et avtalt utenlandsopphold i et anerkjent relevant forskningsmiljø.

Det er en forutsetning at du bosetter deg slik at du kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS