Stilling:

Professor i idrettsvitenskap

Søknadsfrist 5. oktober 2018

Universitetet i Stavanger

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.700 ansatte. Universitetet ligger i Norges tredje største byregion, med et dynamisk arbeidsmarked og spennende kultur- og fritidsaktiviteter. Vi er eneste norske medlem av European Consortium of Innovative Universities. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal være en drivkraft i regionens kunnskapsutvikling og et internasjonalt forskningsuniversitet med vekt på nyskapning og innovasjon. Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora er regionens viktigste institusjon for utdanning av lærere til barnehage, grunnskole, videregående skole, høyskole og universitet. Fakultetet tilbyr også grunnutdanning innenfor musikk og dans, språk, religion, historie, samt åtte masterprogrammer og to doktorgradsutdanninger. Fakultetet har en nasjonal posisjon innenfor forskning og undervisning i lese- og skrivevansker, læringsmiljø og atferd gjennom Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Lesesenteret) og Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret). Fakultetet samarbeider med Utdanningsdirektoratet, kommuner og fylke om etter- og videreutdanning. Totalt har fakultetet om lag 3.000 studenter og 320 ansatte fordelt på Institutt for barnehagelærerutdanning, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Institutt for kultur- og språkvitenskap, Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret.

Universitetet i Stavanger søker etter professor i idrettsvitenskap for snarest mulig tiltredelse.

Arbeidsoppgaver og fagmiljø

Fagområde for stillingen er idrettsvitenskap. Stillingen er organisatorisk tilknyttet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk.

Som professor vil du undervise og veilede studenter i kroppsøvings- og idrettsvitenskapelige emner innenfor grunnskolelærerutdanning, bachelor (eventuelt ny master) i idrett, master i utdanningsvitenskap fagprofil idrett/kroppsøving, samt phd-program i utdanningsvitenskap. Det forventes at den som ansettes forsker og formidler forskningsresultat innenfor fagfeltene idrett, kroppsøving og/eller fysisk aktivitet og helse. I tillegg forventes at den som ansetttes bidra til utvikling av samarbeid med arbeidslivet og tar initiativ til, lede og gjennomføre FoU-arbeid i fagområdet. Stillingsbetenkningen gir en nærmere beskrivelse av fagområde og aktuelle oppgaver for professor.

Ansatte i faggruppen i kroppsøving/idrett er i dag tilknyttet en forskergruppe hvor det i dag forskes på ulike idretts- og helserelaterte tema, og i tillegg pedagogiske problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfaget og lærerutdanningen, samt fysisk aktivitet i skole og barnehage, og enkelte i faggruppen deltar i det tverrfaglige programområdet «Læreres profesjonsutvikling». Forskerne utvikler og samarbeider internt og eksternt om større og mindre forskningsprosjekter, og instituttet har fokus på å bygge gode forskningsfelleskap. Faggruppen har også bidratt i arbeidet med å utforme de nye femårige grunnskolelærerutdanningene, og vi er i prosess med tanke på utvikling av masterutdanning i idrettsvitenskap. Det er et krav at den som ansettes ønsker aktivt å bidra med utvikling av forskningen i faggruppen.

Kompetansekrav/kvalifikasjoner

Vi søker etter professor med vitenskapelig kompetanse på høyt nivå i samsvar med etablerte standarder for professorkompetanse innenfor fagområdet. Nyere publisering og potensiale for fremtidig forskning på høyt akademisk nivå innenfor fagområdet vektlegges. Det vil bli lagt vekt på bred metodekompetanse og erfaring fra veiledning av master – og doktorgradskandidater.

Du må kunne dokumentere pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning, eller gjennomføre universitetspedagogisk kurs innen en periode på to år fra tiltredelse. Kurset tilbys av universitetet.

Videre legges det vekt på at du har:

  • Evne til å inspirere kollegaer til forskning og utdanningsfaglig utvikling.
  • Erfaring med og evne til å initiere, skaffe ekstern finansiering til, lede og gjennomføre større forsknings- og utviklingsprosjekter.
  • Formidlet forskningsresultat i anerkjente norske og internasjonale publiseringskanaler, og at du kan vise til progresjon i forskning og publisering.
  • En reflektert og bevisst holdning til egen undervisnings- og veiledningsvirksomhet.
  • Evne til å involvere og engasjere studentene i undervisning hvor utdanningsmål, innhold og vurderingssituasjoner henger nøye sammen.
  • Erfaring med og/eller interesse for utvikling og bruk av varierte læringsmåter og digitale redskaper i undervisningen.
  • Erfaring fra samarbeid med arbeidslivet.
  • Erfaring med relevante internasjonale forskningsnettverk og evne til å bygge og ivareta nettverk - regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
  • Erfaring med nyskaping, innovasjon og kommersialisering av forskning.
  • Høy arbeidskapasitet, er nysgjerrig og motivert for å utvikle ny kunnskap sammen med andre.
  • Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og evne til å bidra til et konstruktivt arbeidsmiljø.

Undervisningsspråket er norsk og engelsk, den som ansettes må beherske et skandinavisk språk ved tiltredelse.

Vi tilbyr:

  • Varierte arbeidsoppgaver i ening til Norge, inkluderer bl.a støtte og språkkurs for partnere.

Generell informasjon

Din søknad vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Hovedvekten i den sakkyndige vurderingen legges på bedømmelse av innsendte vitenskapelige arbeider og dokumentert undervisnings- og utdanningsfaglig kompetanse. Erfaring fra popularisering/formidlingsvirksomhet, fagpolitisk og fagadministrativt arbeid og eventuelt andre dokumenterte kvalifikasjoner med relevans for stillingen, vil også bli vurdert av de sakkyndige.

Dersom det melder seg mange søkere, kan det bli aktuelt å avslå søknader før søknadspapirene oversendes sakkyndig komité for vurdering. Dette vil være aktuelt for søkere som ikke tilfredsstiller sentrale deler av kompetansekravene.

På bakgrunn av sakkyndig komités uttalelse vil aktuelle søkere bli innkalt til intervju og prøveundervisning før det avgis innstilling.

Universitetet vil rekruttere flere kvinner til professorstilling innenfor fagområdet. Dersom flere søkere anses å ha likeverdige kvalifikasjoner, vil en kvinne bli prioritert foran en mann.

Det er en forutsetning at den som ansettes bosetter seg slik at vedkommende kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.

Nærmere opplysninger

Stillingsbetenkningen gjør nærmere rede for fagområde og aktuelle arbeidsoppgaver.

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

Opplysninger om rekrutteringsprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Janne Halseth, tlf 51833525, epost janne.halseth@uis.no.

Søknad

Søk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres minimum søknadsbrev, relevant utdanning og erfaring. Følgende dokumenter lastes opp som vedlegg til søknaden, i separate filer:

  • CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
  • Relevante vitnemål og attester.
  • Fullstendig liste over vitenskapelige arbeider og kunstnerisk virksomhet.
  • Inntil 10 arbeider som dokumenterer undervisnings- og utdanningsfaglig kompetanse, se Retningslinjer for vurdering av undervisningskompetanse
  • Inntil 15 vitenskapelige arbeider som er sentrale i din forskningsproduksjon, inklusiv doktorgradsavhandling.
  • Dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant i forhold til stillingens krav.

Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Dersom vedleggene overskrider 30 MB til sammen må de komprimeres før opplasting.

Opplysninger og dokumentasjon som det skal tas hensyn til ved vurdering må være registrert innen søknadsfristens utløp. Kontaktinformasjon til tre referansepersoner oppgis i søknaden eller på forespørsel.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25.

STILLINGSBETENKNING

Fagområde.

Fagområde for stillingen er idrettsvitenskap og det er ønskelig at søker har en del av sin forskning- og undervisningskompetanse innen trening og helse og/ eller fysisk aktivitet for barn og unge. Den som tilsettes må påregne å undervise i praktiske idrettslige aktiviteter.

Organisatorisk plasseringAnsettelsen gjelder generelt ved Universitetet i Stavanger. Stillingen er organisatorisk plassert ed Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Informasjon om enheten er tilgjengelig på våre nettsider. Professor vil kunne delta i forskningsfellesskap på tvers av organisatoriske enheter.

Aktuelle oppgaverProfessor skal sammen med det øvrige vitenskapelige personalet ivareta:

Utdanning:

  • Bidra til utvikling av hovedsakelig master- og doktorgradsprogram, men også studieprogram på lavere grads nivå, med høy faglig internasjonal kvalitet.
  • Videreutvikle og styrke utdanningsprogrammenes faglige omdømme gjennom å gi undervisning og veiledning av høy kvalitet, hovedsakelig på master- og doktorgradsnivå men også på lavere grads nivå.
  • Bidra i, og utvikle aktuelle etter- og videreutdanningstilbud.
  • Ivareta veilederansvar for doktorgradskandidater og postdoktorer.
  • Legge til rette for studentenes læring i tråd med studieprogrammenes læringsmål.
  • Drive pedagogisk utviklingsarbeid og læremiddelproduksjon.
  • Inngå i kontinuerlige kompetansehevingsprosesser knyttet til undervisning og veiledning.
  • Bidra ved utvikling av nye undervisningsmetoder og bruk av ulike digitale læringsressurser.
  • Gjennomføre studentevalueringer og drive kontinuerlig utvikling av utdanningenes kvalitet.

Forskning og innovasjon:

  • Bidra til utvikling av fagmiljøet, herunder økt forskningsproduksjon.
  • Forske og drive faglig utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
  • Initiere, skaffe ekstern finansiering til, lede og gjennomføre større forsknings- og utviklingsprosjekter.
  • Drive anvendbar næringsrettet, praksisnær profesjonsrettet og/eller samfunnsrelevant forskning, også på oppdrag fra, og i samarbeid med samfunns- og arbeidsliv.
  • Delta i og utvikle forskningsfellesskap ved universitetet - programområder eller forskergrupper.
  • Bidra til innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig utviklingsarbeid.
  • Involvere studentene i entreprenørskapsaktiviteter og bidra til å utvikle deres entreprenørskapskompetanse.
  • Videreutvikle nasjonalt og internasjonalt forskningssamarbeid.

Formidling og samfunnskontakt:

  • Formidle forskningsresultat i norske og internasjonale publiseringskanaler.
  • Drive populærvitenskapelig formidling.
  • Bidra i faglig anerkjente konferanser, nasjonalt og internasjonalt.
  • Delta i fag- og samfunnsdebatten.
  • Bidra til utvikling av samarbeid med samfunns- og arbeidsliv.
  • Bygge og ivareta et bredt nettverk med privat og offentlig sektor, nasjonalt og internasjonalt.

Administrasjon:

  • Delta i fagstrategisk arbeid og ved oppbygging av nye undervisningsemner/fagfelt.
  • Legge til rette for eksamen, delta ved sensur og evaluere doktorgradsprosjekter.
  • Delta, og gjerne lede sakkyndige komiteer og interne vurderingskomiteer.
  • Ivareta verv i nasjonale og internasjonale komiteer, samt i råd og utvalg ved UiS.

Det forventes at den som ansettes støtter opp om og deltar i den øvrige aktiviteten ved fakultetet og kan påta seg oppgaver på tvers av institutt- og fakultetsgrenser.

En årlig plan for det arbeidet som skal utføres settes opp etter samtale mellom instituttleder og den som ansettes, dette i samsvar med universitetets Retningslinjer for arbeidsplanlegging.

KompetanseutviklingUiS forventer at alle vitenskapelig ansatte driver kontinuerlig kompetanseheving av egen undervisnings- og forskningsvirksomhet.

Professor skal det første året delta på universitetets kollegabaserte veiledningsprogram, NyTi.

Professor som ikke kan dokumentere tilstrekkelig pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning må delta på universitetspedagogisk kurs innen to år fra tiltredelse.

Professor kan søke forskningstermin med lønn i samsvar med universitetets Retningslinjer for tildeling av forskningstermin.

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS