Stilling:

Professor i hørelære og musikkdidaktikk

Søknadsfrist 4. februar 2019

Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag er fra 1.1.2019 en ny enhet ved UiT. Enheten består av instituttene Kunstakademiet, Musikkonservatoriet og Universitetsmuseet.

Ved Musikkonservatoriet er det for snarlig tiltredelse ledig en fast 100 % stilling som professor i hørelære og musikkdidaktikk.

Musikkonservatoriet har omlag 250 studenter og 70 tilsatte. Her tilbys utdanninger på alle nivå innen utøvende og musikkpedagogiske fag, samt et årstudium i drama og teater. Instituttet er også ansvarlige for musikk og dramafag i UiTs lærerutdanninger. Stillingen er knyttet til teoriseksjonen ved Musikkonservatoriet, og nærmeste overordnede er instituttleder.

Ansvar og arbeidsoppgaver

Stillingens kjerneoppgaver er knyttet til undervisning, veiledning og sensur på bachelor-, master- og ph.d.-nivå, samt forskning og utviklingsarbeid i hørelære og musikkdidaktikk i konservatorieutdanningene. I tillegg vil forskningsgruppeledelse og arbeidsoppgaver knyttet til ledelse av musikkpedagogiske studieprogram være viktige oppgaver.

Instituttet har forskning på likestilling og kjønnsperspektiver i kunstfag som satsningsområde, og denne stillingen vil være sentral i å videreutvikle dette området.

Kvalifikasjoner

I henhold til forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger er det grunnleggende kravet:

  • vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder for stilling som professor i det aktuelle fagområdet, eller
  • omfattende kunstnerisk virksomhet på høyeste nivå etter internasjonal standard og relevant bredde og fordypning i faget eller disiplinen på høyeste nivå

og

  • dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse på grunnlag av utdanning eller undervisning og veiledning.

For denne aktuelle stillingen vil det stilles krav om:

  • Doktorgrad i musikkpedagogikk
  • Erfaring fra forskning og faglig utviklingsarbeid i hørelære
  • Erfaring fra forskning på kjønnsperspektiver i kunstfeltet
  • Erfaring fra ledelse av forskningsprosjekter
  • Pedagogisk kompetanse på professornivå i hørelære- og musikkdidaktikk

Våre utdanninger skal være forskningsbaserte, både når det gjelder undervisningspraksis og innhold. Vi vil derfor at våre undervisere skal ha erfaring fra, eller ha motivasjon til å fokusere på utvikling av undervisningspraksis og samspillet mellom undervisning og forskning.

Personlig egnethet for stillingen vil bli vektlagt. Den som tilsettes må ha evne til selvstendig arbeid, og samtidig være motivert for å dele kunnskap, delta i samarbeid og være engasjert i studenters læring. Søkere må derfor kunne dokumentere gode samarbeidsevner og undervisningsferdigheter.

Da undervisningsspråket er norsk må den som tilsettes kunne undervise i et av de skandinaviske språkene (norsk, svensk eller dansk).

Krav til undervisningskompetanse (pedagogisk basiskompetanse)Alle søkere til undervisnings- og forskerstillinger skal i sin søknad dokumentere sin undervisningskompetanse ved å legge ved en pedagogisk mappe.

Den som tilsettes må kunne dokumentere pedagogisk kompetanse i form av universitetspedagogisk seminar, annen pedagogisk utdanning eller gjennom å ha utviklet en godkjent pedagogisk mappe. Alternativt kan komiteen, etter en konkret vurdering av søkerens praktiske kompetanse som underviser, fastsette at denne kan anses som likeverdig med formell pedagogisk utdanning.

Søkere som ikke tilfredsstiller kravene til undervisningskompetanse kan ansettes midlertidig for tre år på kvalifiseringsvilkår, jf. tjenestemannslovens forskrift § 5 nr. 1 og universistes- og høyskoleloven § 6-5.

Språk

Søkere må ha gode ferdigheter i norsk eller annet skandinavisk språk og en god beherskelse av engelsk, både skriftlig og muntlig.

Bedømmelse

Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens oppgave er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av det materiale som sendes inn, og denne betenkningen. De søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju.

Intervjuet skal blant annet ta sikte på å avklare personlig egnethet for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveundervisning.

Generelt

For øvrig følges utfyllende bestemmelser for tilsetting og opprykk i vitenskapelige stillinger ved UiT Norges arktiske universitet og det vises til forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger.

UiT har som hovedprinsipp at professorer og førsteamanuenser bruker like mye tid til undervisning og FoU-arbeid når tid til andre arbeidsoppgaver er trukket fra. Som norm avsettes 5 % tidsressurs til administrative oppgaver for faglig tilsatte i disse stillingskategoriene. For nærmere informasjon vises det til Retningslinjer for fordeling av arbeidstid for ansatte i undervisnings- og forskerstillinger.

Faste tilsatte i stilling som professor og førsteamanuensis har videre rett til å søke om forsknings- og utviklingstermin med lønn, jfr. Retningslinjene for fordeling av FoU-termin.

Professor lønnes etter statens regulativ kode 1013. Det trekkes 2 % pliktig innskudd av brutto lønn til Statens pensjonskasse.

Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, herunder arbeidsstedets fysiske beskaffenhet, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktpersoner for stillingen. Ved UiT legger vi vekt på mangfold, og oppfordrer derfor kvalifiserte søkere til å søke uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne og nasjonal eller etnisk bakgrunn. Universitetet er IA-virksomhet, og legger derfor vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene for tilsatte med redusert funksjonsevne.

Personopplysninger som avgis i søknad og CV til stillinger behandles i henhold til lov ombehandling av personopplysninger; personopplysningsloven. I henhold til offentlighetsloven § 25, 2. ledd kan søker be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista. Universitetet kan likevel beslutte at navnet på kandidaten skal offentliggjøres. Søker vil i forkant av eventuell offentliggjøring bli varslet.

Velkommen som søker!

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS