Ledig stilling ved UiT Norges arktiske universitet

Professor / førsteamanuensis ved Bachelorstudiet i internasjonal beredskap

Søknadsfrist: 03.11.2019

Om stillingen

Ved UiT Norges arktiske universitet, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, er det ledig 1-2 stillinger som professor/førsteamanuensis tilknyttet Bachelorstudiet i internasjonal Beredskap, med tiltredelse snarest. Stillingen er tilknyttet Institutt for teknologi og sikkerhet og arbeidssted er Harstad.

UiT Norges arktiske universitet

UiT Norges arktiske universitet er et breddeuniversitet som bidrar til en kunnskapsbasert utvikling regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi skal utnytte vår sentrale beliggenhet i nordområdene, vår faglige bredde og kvalitet og våre tverrfaglige fortrinn til å møte fremtidens utfordringer.


Troverdighet, akademisk frihet, nærhet, kreativitet og engasjement skal prege forholdet mellom ansatte, mellom ansatte og studenter og mellom UiT og samarbeidspartnere.

Bachelorstudiet i internasjonal beredskap(BiB) i Harstad er et tverrfaglig felt med både naturvitenskaplige- og samfunnsvitenskapelige fag. Vi søker etter ansatte for å bygge opp en fagstab for å imøtekomme samfunnets krav til å være forberedt på å forebygge og takle kriser både nasjonalt og internasjonal nivå.. Visjonen for studiet er: Bachelorstudiet i internasjonal Beredskap (BiB) skal være ledende på nasjonal og internasjonal beredskap/krisehåndtering ved å utdanne studenter som kombinerer praksis og teori. To hovedfelt som vi spesielt ønsker å satse på er; kompetanse innen internasjonalt samarbeid i nordområdene og internasjonal kompetanse innen humanitær bistand.

BiB ligger innunder Institutt for teknologi og sikkerhet (ITS) ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø. Instituttet har en viktig rolle som kompetanseleverandør for arbeidslivet i regionen gjennom utdanning, forskning og etter- og videreutdanning.

Harstad har et variert kulturtilbud med Festspillene i Nord-Norge som høydepunkt hvert år. Byen er også et handels- og butikksenter for omlandet rundt. Byen med ca. 25 000 innbyggere ligger sentralt i Nord-Norges mest folkerike område. Her er gode muligheter for friluftsliv både sommer og vinter med jakt- og turterreng, skjærgård med rikt båtliv og fiskemuligheter og idrettsanlegg for mange formål.

Stillingens forskningsområde

Stillingene er primært tillagt undervisnings- og forskningsoppgaver på Bachelorstudiet i internasjonal beredskap. Studiet gjennomføres i samarbeid med Norges Brannskole i Tjeldsund kommune, med praktisk støtte og gjennomføring av øvelser i beredskapssammenheng. Stillingene vil være sentrale i oppbyggingen av fagmiljøet på UiT campus Harstad med kompetanse innen samfunnssikkerhet og beredskap. De som tilsettes skal bidra til å styrke forskningssamarbeid på fagfeltet både internt på UiT, nasjonalt og med internasjonale samarbeidspartnere.

Den som tilsettes vil få særlig ansvar for undervisning og forskning innen minst to av følgende fagområder:

  • Kriser og katastrofer i et psykososialt perspektiv
  • Krisehåndtering og kommunikasjon
  • Humanitær bistand og migrasjon
  • Logistikk
  • Praktisk prosjektledelse
  • Miljø og sårbarhet
  • Innføring i beredskap
  • Nordområdepolitikk
  • Øvelsesplanlegging og gjennomføring
  • Farlig gods og farlige stoffer (HAZMAT)
  • Oljevernledelse
  • Cyber sikkerhet

Kontakt

Flere opplysninger om stillingen kan du få av instituttleder Yngve Birkelund,

eller assisterende instituttleder Øyvind Klemetsen,

Kvalifikasjoner

Utdanningsfaglig bakgrunn fra risikostyring, samfunnssikkerhet og/eller kriseledelse vil vektlegges.

Det er ønskelig med erfaring fra internasjonal beredskap eller utviklingsarbeid knyttet til humanitære katastrofer, herunder kunnskapsbygging og –håndtering, bærekraftig utvikling, overvåkning og rapportering, strategisk planlegging og policy-arbeid. Det er ønskelig med akademisk kompetanse knyttet til alle faser av en krise, fra risikoanalyse og –reduksjon, via respons ved en hendelse til reetablering av normal virksomhet. Flere detaljer om studiet kan leses på lenken: Internasjonal beredskap

Den som tilsettes må beherske engelsk som arbeidsspråk, og det er krav at en i tillegg behersker ett skandinavisk språk.

De grunnleggende kompetansekravene for ansettelse som professor er:

  • Vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder for stilling som professor i det aktuelle fagområdet
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse på professornivå

For å bli tilkjent professorkompetanse må du kunne dokumentere vesentlig mer omfattende forskning av høy kvalitet enn det som kreves til doktorgrad. Det legges vekt på at du kan dokumentere faglig virksomhet på høyt nivå de siste seks år, og at denne peker framover mot fortsatt aktivitet på professornivå.

Der nasjonale fakultetsmøter har vedtatt retningslinjer: UiT følger i tillegg nasjonale retningslinjer vedtatt av Det nasjonale fakultetsmøtet for MNT-fag ved vurdering av professorkompetanse. Retningslinjene finner du her.

De grunnleggende kompetansekravene for ansettelse som førsteamanuensis er:

  • Norsk doktorgrad på aktuelt fagområde eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad, eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse

Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).

Vi legger vekt på din personlige egnethet og motivasjon for stillingen. Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.

Krav til utdanningsfaglig kompetanse professor

Du må ha opparbeidet grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning. Alle søkere skal dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse:

  • Søkere som har fullført utdanning eller kurs utviklet for å gi pedagogisk kompetanse for undervisning ved universitet og høyskoler, tilsvarende minimum 200 timer, skal legge ved kurs-/eksamensbevis og studieplan.
  • Øvrige søkere skal beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser og veileder. Det kreves praksis som underviser og veileder i høyere utdanning, gjerne kombinert med relevante utdanninger kurs, og seminar. Ferdighetene skal dokumenteres i form av en pedagogisk mappe. Det stilles krav om erfaring som tilsvarer to års undervisning og veiledning i høyere utdanning i heltidsstilling. For professorstillinger stilles det krav om minimum tre års undervisningspraksis i høyere utdanning i heltidsstilling.

For professorstillinger kreves i tillegg:

  • Kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid
  • Bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ ph.d.-nivå
  • Deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap

Søkere til professorstillinger må dokumentere at tilleggskriteriene er oppfylt gjennom:

  • Beskrivelse av og refleksjon over arbeidet med utvikling av undervisning og veiledning. Dette bør dokumenteres med konkrete eksempler som viser utvikling over tid samt en begrunnelse for og refleksjon over prosess og resultat
  • Beskrivelse av erfaring med veiledning på master og ph.d.-nivå. I tillegg til å beskrive omfang av veiledningen skal du også oppsummere veiledningserfaringer og peke på mulige utviklingsområder
  • Beskrivelse av og refleksjon over eget lederskap, deltakelse og rolle i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskapet

Hvis den utdanningsfaglige kompetansen kan tilegnes i løpet av to år etter ansettelse vil søkere bedømmes, men ikke rangeres, basert på utdanningsfaglig kompetanse. De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, vil bli pålagt å oppfylle kravene innen to år. UiT tilbyr kurs i utdanningsfaglig kompetanse til ansatte. For stilling som professor må tilleggskravene for professor til utdanningsfaglig kompetanse være oppfylt, men det kan ansettes med samme forbehold som nevnt når det gjelder basiskompetansen.

Krav til utdanningsfaglig kompetanse førsteamanuensis

Du må ha opparbeidet grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning. Alle søkere skal dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse:

  • Søkere som har fullført utdanning eller kurs utviklet for å gi pedagogisk kompetanse for undervisning ved universitet og høyskoler, tilsvarende minimum 200 timer, skal legge ved kurs-/eksamensbevis og studieplan.
  • Øvrige søkere skal beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser og veileder. Det kreves praksis som underviser og veileder i høyere utdanning, gjerne kombinert med relevante utdanninger kurs, og seminar. Ferdighetene skal dokumenteres i form av en pedagogisk mappe. Det stilles krav om erfaring som tilsvarer to års undervisning og veiledning i høyere utdanning i heltidsstilling.

Hvis den utdanningsfaglige kompetansen kan tilegnes i løpet av to år etter ansettelse vil søkere bedømmes, men ikke rangeres, basert på utdanningsfaglig kompetanse. De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, vil bli pålagt å oppfylle kravene innen to år. UiT tilbyr kurs i utdanningsfaglig kompetanse til ansatte.

Kvalifiseringsvilkår

Følgende forhold gir mulighet for ansettelse på kvalifiseringsvilkår:

  • utilstrekkelige vitenskapelige kvalifikasjoner

Dersom det ikke melder seg søkere som er klart kvalifisert for fast ansettelse, kan det bli aktuelt med midlertidig ansettelse for inntil tre år. Søknad om fast ansettelse med ny bedømmelse må skje innen utløpet av 3-årsperioden. Ansettelsen blir fast dersom søkeren da blir funnet kvalifisert.

Bedømmelse

Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av det materialet som søkeren legger frem og kunngjøringsteksten som er utarbeidet for stillingen.

De søkerne som vurderes å være best kvalifisert, vil bli invitert til intervju. Intervjuet skal blant annet ta sikte på å avklare personlig egnethet for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.

Søknaden

Søknaden skal inneholde:

  • Søknadsbrev
  • CV, inkludert full publikasjonsliste
  • Vitnemål for alle grader
  • Referanser og attester
  • Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse
  • En liste over alle dine vitenskapelige arbeider
  • Beskrivelse av dine vitenskapelige arbeider, særlig de du anser som mest betydningsfulle
    • Sentrale vitenskapelige arbeider, inntil ti. Doktorgradsavhandlingen regnes som ett arbeid.

Med dette menes en beskrivelse av din vitenskapelige produksjon der du peker på hvilke arbeider som er mest betydningsfulle i forhold til den utlyste stillingen, og derfor bør ligge sentralt i bedømmelsen. Videre beskrives de øvrige arbeider kortfattet for å vise bredden i produksjonen. I tillegg et notat på ca. én side hvor du beskriver hvordan din erfaring og kompetanse er relevant for stillingen. Beskrivelsene skal følge som vedlegg til søknaden.

Dokumenter som legges ved søknaden må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Søknaden med vedlegg leveres elektronisk gjennom Jobbnorge.

Vi kan tilby

  • Et av landets beste vilkår for FoU-termin
  • Gode velferdsordninger
  • Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse

Professor lønnes etter statens regulativ kode 1013. Førsteamanuensis lønnes etter statens regulativ kode 1011. Det trekkes 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.

Ved UiT er fordelingen av arbeidstid fleksibel og tildeles på individuelt grunnlag. Som et utgangspunkt vil professorer, og førsteamanuenser bruke inntil 50 % av tida til FoU-arbeid og 50 % til undervisning

Generelt

Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.

Ved UiT legger vi vekt på mangfold, og oppfordrer derfor kvalifiserte søkere til å søke uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne og nasjonal eller etnisk bakgrunn. UiT legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene for ansatte med redusert funksjonsevne. Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktperson.

Kjønnskvotering: UiT ønsker å øke kvinneandelen i undervisnings- og forskerstillinger. Dersom to eller flere søkere blir funnet tilnærmet likeverdig kvalifiserte, vil universitetet rangere kvinner foran menn.

Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS