Ledig stilling ved UiT Norges arktiske universitet

Professor / førsteamanuensis i tverrfaglige metodologier og metoder

Søknadsfrist: 01.03.2020

Om stillingen

Ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) er det ledig stilling for førsteamanuensis/professor i tverrfaglige metodologier og metoder. Stillingen er delt mellom Senter for fredsstudier (CPS), Senter for kvinne- og kjønnsforskning (SKK) og Senter for samiske studier (SESAM).

UiT Norges arktiske universitet

UiT Norges arktiske universitet er et breddeuniversitet som bidrar til en kunnskapsbasert utvikling regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi skal utnytte vår sentrale beliggenhet i nordområdene, vår faglige bredde og kvalitet og våre tverrfaglige fortrinn til å møte fremtidens utfordringer.


Troverdighet, akademisk frihet, nærhet, kreativitet og engasjement skal prege forholdet mellom ansatte, mellom ansatte og studenter og mellom UiT og samarbeidspartnere.

Stillingens hovedområde er samfunnsvitenskapelige metodologier og metoder som gjelder og brukes innenfor fler- og tverrfaglig forskning, undervisning og veiledning i kjønnsforskning, urfolksstudier og freds- og konfliktstudier.

HSL-fakultetet har sju institutter og fire sentre.

Den utlyste stillingen vil være knyttet til følgende tre enheter ved fakultetet:

Senter for fredsstudier (CPS) skal gjennom forskning, utdanning og formidling bidra til økt kunnskap om fred og konflikt. Senterets aktiviteter skal også gjenspeile CPS sitt samfunnsmandat. Vi er organisatorisk knyttet til Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, men har et all-universitet mandat. Det er pr. dags dato 8 ansatte i faglige stillinger i ulike tilknytninger, og 3 administrative, inkludert faglig leder. Senteret driver et to-årig engelskspråklig mastergradsprogram i fred og konflikt-transformasjon, der det hver høst tas opp inntil 29 studenter fra ulike land og verdensdeler. CPS har en forskningsstrategi som er bredt anlagt og tverrfaglig orientert, med fokus på å utvikle kritiske, alternative perspektiver på fred og fredsbygging.

Senter for kvinne- og kjønnsforskning (SKK) er universitetets enhet for kompetansebygging innen kjønnsforskning og kjønnsperspektiver i utdanning. Vi er organisatorisk knyttet til Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, men har hele UiT som vårt arbeidsområde. Vi jobber for at studenter og ansatte ved UiT skal få øynene opp for kjønnstematikk i sine fagfelt og, på tvers av fag, for å styrke universitetets samlede kompetanse og innsats for likestilling og kjønnsperspektiver. Senteret har ansvar for årsstudiet i likestilling og kjønn og tilbyr PhD kurs i den nasjonale forskerskolen for kjønnsforskning. Senteret har for tiden 8 stillinger i ulike tilknytninger, inkludert faglig leder.

Målet til Senter for samiske studier (SESAM) er å drive og bidra til økt samisk og urfolksrelatert forskning og formidling, samt å gi og styrke studier innenfor samisk språk, samfunn og kultur og urfolks stituasjoner og rettigheter. Senterets aktiviteter skal bidra til å styrke samiske språk i akademiske sammenhenger, samt utvikle samarbeidet med samiske utdannings- og forskningsinstitusjoner. SESAM skal videre bistå ledelsen ved universitetet og fakultetet når det gjelder samiske og urfolksrelaterte spørsmål. Senteret har ansvaret for to internasjonale masterprogrammer: Et toårig program i urfolksstudier (MIS), samt et delt program i styring og entreprenørskap i nordlige områder og urfolksområder (GENI) som kan tas både på heltid og deltid. Senteret har for øyeblikket 10 akademiske stillinger i ulike tilknytninger og fire administrative, inkludert faglig leder.

Stillingens undervisnings- og forskningsområde

Den som får stillingen vil bli knyttet til og skal tjene alle tre enheter gjennom forskning, veiledning og undervisning. Når det gjelder undervisning, forventes det at kandidaten har et særlig ansvar for tverrfaglige metoder og metodologier. Undervisningen må ta hensyn til at internasjonale studenter har ulik erfaringsbakgrunn og kommer fra ulike kulturelle og akademiske sammenhenger. Undervisningen skal derfor tilby varierte metoder og analytiske verktøy som representerer ulike metodologiske tilnærminger innenfor samfunnsvitenskap.

Kandidaten er forventet å engasjere seg i og foreslå forskningsprosjekter som kan bygge bro mellom de ulike enhetenes forskningsstrategier. Vi spør etter kompetanse i praktisk bruk av metode og forskning, og i teoretiske og metodologiske tilnærminger til kjønnsforskning, urfolksstudier og freds- og konfliktstudier. Blant interesseområdene er interseksjonalitet, postkoloniale perspektiver, freds- og konfliktdynamikk, etikk, maktdimensjoner, governance, urfolksmetodologier og dekolonisering. Erfaring fra formidling og popularisering vil bli vektlagt.

Det forventes at den som ansettes deltar i forskningsgruppe-samarbeid og faglige nettverk nasjonalt og internasjonalt, samt i formidling av forskning til en bredere offentlighet. Det forventes søknadsskriving (NFR/EU) av stillingsinnehaveren.

Kontakt

Flere opplysninger om stillingen kan du få av:

Leder av senter for fredsstudier, Marcela Douglas,

Senterleder ved SESAM, Torjer Andreas Olsen,

Senterleder ved SKK, Hege Kristin Andreassen,

Kvalifikasjoner

Det kreves doktorgrad innen relevante samfunnsvitenskapelige fagområderet relevant fagområde, relevant yrkeserfaring og dokumentert utdanningsfaglig kompetanse.

  • Formell førstekompetanse i samfunnsvitenskapelige metoder og metodologier.
  • Vitenskapelige publikasjoner i fagfellevurderte sammenhenger, fortrinnsvis internasjonale tidsskrift.
  • Kunnskap om tverrfaglige teoretiske og metodologiske tilnærminger. Kunnskap om blandede metoder.
  • Erfaring fra og/eller formell utdanning i undervisning og veiledning, helst fra internasjonale programmer. Interesse i arbeid med studenter på alle nivåer.
  • Evne til å uttrykke seg flytende på norsk og engelsk skriftlig og muntlig. Det vil evt. være mulig å ansette en person på vilkår om nødvendig norskkunnskap i løpet av en treårsperiode.

Stillingen er delt mellom 3 enheter. Det kreves derfor spesielt gode samarbeidsevner, motivasjon og personlig egnethet for stillingen vil bli vektlagt. Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.

Kompetansen til aktuelle kandidater vil bli sett i sammenheng med en helhetlig vurdering av instituttenes sentrenes samlede og felles behov.

I vurderingen av kvalifiserte søkere vil det bli tatt hensyn til:

  • Erfaring fra digitale undervisnings- og forskningsmetoder.
  • Erfaring fra og interesse for den helhetlige forskningsprosessen, fram forskningsspørsmål til metode, analyse og publisering og formidling.
  • Erfaring fra forskningsledelse, internasjonalt samarbeid og administrasjon av eksternt finansierte forskningsprosjekter.
  • Interesse i å bidra til å videreutvikle CPS/SKK/Sesam som faglige enheter og inspirerende arbeidsmiljøer.

Det forventes at den som tilsettes deltar i forskningsgruppe-samarbeid og faglige nettverk nasjonalt og internasjonalt, samt i formidling av forskning til en bredere offentlighet. Det forventes søknadsskriving (NFR/EU) av stillingsinnehaveren.

Den ansatte professor/ førsteamanuensis skal ha sitt daglige arbeidssted ved UiT campus Tromsø.

For stilling som professor kreves:

  • Vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder for stilling som professor i det aktuelle fagområdet
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse på professornivå

For å bli tilkjent professorkompetanse må du kunne dokumentere vesentlig mer omfattende forskning av høy kvalitet enn det som kreves til doktorgrad. Det vil vektlegges om søker kan dokumentere faglig virksomhet på høyt nivå de siste seks år, og at denne peker framover mot fortsatt aktivitet på professornivå.

UiT følger i tillegg nasjonale retningslinjer vedtatt av Det nasjonale fakultetsmøtet for tverrfaglige metodologier og metoder ved vurdering av professorkompetanse. Retningslinjene finner du her.

For stilling som førsteamanuensis kreves:

  • Norsk doktorgrad på aktuelt fagområde eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad, eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse

Felles for begge stillingene:

Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).

Vi legger vekt på din personlige egnethet og motivasjon for stillingen. Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.

Krav til utdanningsfaglig kompetanse

Du må ha opparbeidet grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.

Alle søkere skal dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse:

  • Søkere som har fullført utdanning eller kurs utviklet for å gi pedagogisk kompetanse for undervisning ved universitet og høyskoler, tilsvarende minimum 200 timer, skal legge ved kurs-/eksamensbevis og studieplan.
  • Øvrige søkere skal beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser og veileder. Det kreves praksis som underviser og veileder i høyere utdanning, gjerne kombinert med relevante utdanninger kurs, og seminar. Ferdighetene skal dokumenteres i form av en pedagogisk mappe. Det stilles krav om erfaring som tilsvarer to års undervisning og veiledning i høyere utdanning i heltidsstilling. For dosent- og professorstillinger stilles det krav om minimum tre års undervisningspraksis i høyere utdanning i heltidsstilling.

For professorstillinger kreves i tillegg:

  • Kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid
  • Bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ ph.d.-nivå
  • Deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap

Søkere til professorstillinger må dokumentere at tilleggskriteriene er oppfylt gjennom:

  • Beskrivelse av og refleksjon over arbeidet med utvikling av undervisning og veiledning. Dette bør dokumenteres med konkrete eksempler som viser utvikling over tid samt en begrunnelse for og refleksjon over prosess og resultat
  • Beskrivelse av erfaring med veiledning på master og ph.d.-nivå. I tillegg til å beskrive omfang av veiledningen skal du også oppsummere veiledningserfaringer og peke på mulige utviklingsområder
  • Beskrivelse av og refleksjon over eget lederskap, deltakelse og rolle i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskapet.

For professorstillinger kan den utdanningsfaglige kompetansen utvikles og dokumenteres gjennom en kombinasjon av punktene kurs og pedagogisk mappe.

Hvis den utdanningsfaglige kompetansen kan tilegnes i løpet av to år etter ansettelse vil søkere bedømmes, men ikke rangeres, basert på utdanningsfaglig kompetanse. De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, vil bli pålagt å oppfylle kravene innen to år. UiT tilbyr kurs i utdanningsfaglig kompetanse til ansatte. For stilling som professor og dosent må tilleggskravene for professor til utdanningsfaglig kompetanse være oppfylt, men det kan ansettes med samme forbehold som nevnt når det gjelder basiskompetansen.

Kvalifiseringsvilkår

Dersom det ikke har meldt seg søker som er klart kvalifisert for fast ansettelse, kan det bli aktuelt med midlertidig ansettelse for inntil tre år på kvalifikasjonsvilkår for vitenskapelige kvalifikasjoner og/eller utdanningsfaglig kompetanse. Søknad om fast ansettelse med ny bedømmelse må skje innen utløpet av 3-årsperioden. Ansettelsen blir fast dersom søkeren da blir funnet kvalifisert.

Søknaden

Søknaden skal inneholde:

  • Søknadsbrev
  • CV
  • Vitnemål for alle grader
  • Referanser og attester
  • Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse
  • En liste over alle dine vitenskapelige arbeider
  • Beskrivelse av dine vitenskapelige arbeider, særlig de du anser som mest betydningsfulle
  • Sentrale vitenskapelige arbeider, inntil ti. Doktorgradsavhandlingen regnes som ett arbeid

Dokumenter som legges ved søknaden må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Søknaden med vedlegg leveres elektronisk via www.jobbnorge.no.

Vi kan tilby

  • Et av landets beste vilkår for FoU-termin
  • Gode velferdsordninger
  • Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse

Generelt

Ved UiT er fordelingen av arbeidstid fleksibel og tildeles på individuelt grunnlag. Som en norm vil professorer, dosenter, og førsteamanuenser bruke inntil 50 % av tida til FoU-arbeid og 50 % til undervisning. Som norm avsettes 5 % til administrative oppgaver.

Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.

Professor lønnes etter statens regulativ kode 1013. Førsteamanuensis lønnes etter statens regulativ kode 1011. Det trekkes 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.

Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.

Ved UiT legger vi vekt på mangfold, og oppfordrer derfor kvalifiserte søkere til å søke uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne og nasjonal eller etnisk bakgrunn. UiT legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene for ansatte med redusert funksjonsevne. Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktperson.

Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS