Stilling:

Postdoktor i sosiologi

Søknadsfrist 24.03.2019

Universitetet i Stavanger

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.700 ansatte. Universitetet ligger i Norges tredje største byregion, med et dynamisk arbeidsmarked og spennende kultur- og fritidsaktiviteter. Vi er eneste norske medlem av European Consortium of Innovative Universities. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal være en drivkraft i regionens kunnskapsutvikling og et internasjonalt forskningsuniversitet med vekt på nyskapning og innovasjon. Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.


Institutt for medie- og samfunnsfag, som er en del av Det samfunnsvitenskapelige fakultet, tilbyr studier og driver forskning innenfor, endringsledelse, energi/miljø/samfunn, sosiologi, dokumentarproduksjon, fjernsyns- og medieproduksjon og journalistikk. Det er i dag 45 ansatte (inklusiv stipendiater og postdoktorer) og om lag 900 studenter tilknyttet instituttet.

Om stillingen

Universitetet i Stavanger har ledig 2-årig eller 3-årig åremålsstilling som postdoktor i sosiologi ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Institutt for medie- og samfunnsfag. Stillingen er ledig fra 1. august 2019.

Formålet med stillingen er å styrke forskningen samt gi forskere med doktorgrad innenfor det aktuelle fagområdet anledning til videre kvalifisering med sikte på faglig toppstilling.

Forskningsarbeidet skal gjennomføres ved Universitetet i Stavanger. Det forutsettes at den som ansettes arbeider på full tid med forskningsprosjektet, og at vedkommende utgjør en del av det faglige miljøet ved fakultetet og universitetet.

For den som ansettes i 3-årig åremålsperiode inngår pliktarbeid i form av undervisning og veiledning (33%). Postdoktor vil da det første året delta på NyTi, som er universitetets veiledning- og integreringsprogram for nyansatte som skal undervise.

Fagområdet for stillingen er sosiologi. Den som ansettes skal utforme og utføre et forskningsprosjekt på temaet «mentor-protégé relationships» (veileder-stipendiat-relasjoner). Innen dette prosjektet vil veiledning bli forstått som en type lederskap. Foreløpig tittel på prosjektet lyder: «mentor-protégé relationships» i akademia: lederstiler på tvers av felt, generasjoner og universiteter. Prosjektet vil besvare spørsmål som:Universiteter tiltrekker seg talentfulle studenter og ansatte på alle felt, men under hvilke betingelser kan deres kreativitet blomstre og dyrkes?

Et viktig bakteppe for prosjektet er de pågående endringer i universitetssektoren, delvis drevet av ny-liberal politikk.

Følgende prosjektomtale danner grunnlag for studien, og for finansiering fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet, For å komme i betraktning for stillingen, må søkere utforme prosjektet sitt i overensstemmelse med dette temaet. Det spesifikke prosjektdesignet her (utvalg osv.) må imidlertid betraktes som forslag. I tillegg til teksten i denne beskrivelsen, skal prosjektet også ta hensyn til hvorvidt og hvordan kjønn, etniske relasjoner og sosial klasse kan påvirke veileder-stipendiat-relasjoner.

Mentor-protégé relationships i akademia: lederstiler på tvers av felt, generasjoner og universiteter

I det 21. århundre står universitetene overfor store endringer og utfordringer. I tillegg til at de skal utruste sine uteksaminerte med kunnskap og ferdigheter som relevant for arbeidslivet slik det er i dag, omformes høyere utdanningsinstitusjoner for å kunne utføre kreativ anvendt forskning som skal bidra til å løse lokale, regionale og globale problemer. Noen universiteter forventes å stå i spissen for økonomisk utvikling, andre forventes å skulle bli forsknings- og utviklingssentre for næringslivet. Uavhengig av hvordan man tenker om disse spørsmålene, så understreker endringene et behov for tverrfaglig kreativitet, også for at man skal kunne bidra til å løse større problemer, slik som klimaendringer, kulturelle konflikter, og endatil utforskning av rommet. I de siste tiårene har sosiologisk og sosialpsykologisk forskning fokusert på hvordan variasjoner i sosial struktur og samhandlingsprosessene som omgir de som utfører kreativt arbeid, kan fremme eller undergrave kreativitet. Universiteter tiltrekker seg talentfulle studenter og ansatte i alle felt, men hva er effektive måter å dyrke deres kreativitet på? For eksempel, samtidig som vi vet at det å jobbe med høyt anerkjente mentorer (f.eks. en anerkjent professor) kan fremme stipendiaters kreativitet, så stiller vi spørsmålet om under hvilke betingelser at samhandling med mentor vil undergrave slik kreativitet. Historien er full av eksempler på dysfunksjonelle veiledningsrelasjoner, og ulike akademikergenerasjoner har ulike forestillinger og praksiser knyttet til veiledning. Videre er PhD-studenters psykiske helse relatert til både arbeidsmiljø og veielders stil; f.eks. inspirererende, autokratisk, laissez-faire. Hvilke typer relasjoner er det trolig at vil fostre kreativitet hos PhD-studenter, samtidig som man unngår helsefare? Ved å forstå veiledning som en form for lederskap, vil dette prosjektet utforske disse spørsmålene i to generasjoner av akademikere, ansatt ved forskjellige universiteter og innen ulike felt (naturvitenskap og samfunnsvitenskap). Utvalg blir 15 universiteter (Norge, Sverige, USA/Canada, Tyskland), med 46 veileder/stipendiat-relasjoner. Halvparten av veilederne skal være kvinner.

Kvalifikasjonskrav

Vi søker postdoktor som har:

  • doktorgrad innenfor sosiologi eller tilgrensende fagområde med dokumentert forskningskompetanse innenfor minst to av følgende områder: kultursosiologi, mikrososiologi/sosialpsykologi, kreativitet-, vitenskaps- og teknologisosiologi, ledelse. Doktoravhandlingen må være levert til vurdering innen søknadsfristen for stillingen. Doktorgraden må være tildelt ikke mer enn fem år før søknadsfristens utløp.
  • kompetanse innenfor ulike typer kvalitativ forskning
  • erfaring med å kombinere kvalitativ forskning med å designe spørreundersøkelser og analysere surveydata
  • svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på engelsk. Evne til å kommunisere på et skandinavisk språk (norsk, svensk eller dansk) vil være en fordel.

Ved vurdering av søknaden vil vi også vektlegge:

  • den vitenskapelige kvaliteten på prosjektet, forskingsrelatert relevans og innovasjon
  • sammenfallet mellom søkers vitenskapelige ekspertise og fokus i prosjektet
  • søkers internasjonale erfaring og internasjonale nettverk
  • søkerens faglige og personlige forutsetninger for å gjennomføre prosjektet innenfor tidsrammen
  • gode samarbeidsegenskaper og evne til å gå inn i faglige fellesskap på tvers av fagområder
  • søkers motivasjon for stillingen

Kvalifikasjoner innenfor nyskapning, innovasjon og kommersialisering av forskning vektlegges ved ansettelse i vitenskapelige stillinger ved universitetet.

Vi tilbyr

  • varierte arbeidsoppgaver i en stor, spennende og samfunnsviktig organisasjon
  • et ambisiøst arbeidsfelleskap og et inkluderende arbeidsmiljø
  • NyTi - et kollegabasert veiledningsprogram det første året du underviser ved UiS
  • lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.510, kode 1352, kr 500.000 - 600.000 bto pr år
  • medlemskap i Statens pensjonskasse sikrer gode pensjons- og forsikringsordninger
  • mer om ansattgoder og fordeler på uis.no

Kontaktinformasjon

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Helene Engelsgjerd Figved, tlf 51831558, e-post helene.e.figved@uis.no.

Generell informasjon

I tillegg til en vurdering av innsendt prosjektplan og vitenskapelige arbeider vil aktuelle kandidater bli invitert til intervju.

Se Forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent samt spesialistkandiat.

Stillingen er kunngjort på både norsk og engelsk. Ved meningsforskjell mellom tekstene skal den norske teksten legges til grunn.

Søknad

Søk stillingen elektronisk via «Søk stillingen» på denne siden. Her registreres søknad og CV med relevant utdanning og arbeidserfaring.

Følgende dokumenter lastes opp som vedlegg til søknaden, i separate filer:

  • en kort beskrivelse av forskningsinteresser og motivasjon for å søke stillingen
  • CV
  • prosjektbeskrivelse (3-4 sider) samt plan for gjennomføring av forskningsprosjektet
  • maks fire publikasjoner (full tekst) som søker ønsker at skal inngå i vurderingen (samforfattede publikasjoner må ha medforfattererklæringer vedlagt)
  • publikasjonsliste (vitenskapelige publikasjoner)
  • navn og kontaktinformasjon for minst to referanser
  • vitnemål
  • anbefalingsbrev o.l.

Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting. Opplysninger og dokumentasjon som det skal tas hensyn til ved vurdering må være registrert innen søknadsfristens utløp. Kontaktinformasjon til tre referansepersoner oppgis i søknaden eller på forespørsel.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25.

UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i JobbNorge.

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS