Ledig stilling på Universitetet i Oslo

Blindern og Urbygningen (Foto: Wikimedia og Colourbox)

Førstelektor i biovitenskap knyttet til Skolelaboratoriet for biologi

Søknadsfrist: 15.02.2020

Universitetet i Oslo

Universitetet i Oslo er Norges eldste og høyest rangerte forsknings- og undervisningsinstitusjon med 28 000 studenter og 7 000 ansatte. Faglig bredde og internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer gjør UiO til en viktig samfunnsaktør.

Institutt for biovitenskap er et av ni institutter ved det Matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Instituttets forskning er organisert i fem fagseksjoner med tema innen biokjemi, molekylærbiologi, fysiologi, cellebiologi, genetikk, akvatisk biologi, toksikologi, økologi og evolusjonsbiologi. Instituttet har ca 380 bachelorstudenter, 170 masterstudenter og 75 doktorgradsstudenter. Med 52 faste vitenskapelige stillinger, post-docs., forskere, ingeniører og administrativ stab har instituttet ca 330 ansatte fra mer enn 30 forskjellige land. Instituttet har som mål å holde høy internasjonal standard inne både forskning og utdanning.Instituttets nye bachelorprogram i biovitenskap er det første i sitt slag hvor programmering og modellering er integrert som kjerneelementer i studiet.

Flere stillinger fra Universitetet i Oslo

Stillingen som førstelektor er knyttet til Skolelaboratoriet for biologi, Institutt for biovitenskap, Det Matematisk-Naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

Stillingen er ledig fra 01.08.2020.

Skolelaboratoriet for biologi er en av flere skolerettede virksomheter knyttet til Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT) ved Det Matematisk-Naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (https://www.mn.uio.no/om/samarbeid/tilbud-skoler/kurt/). KURT arbeider med kvalitet i realfagsundervisningen i hele utdanningsløpet fra barnehage til universitet. Skolelaboratoriet for biologi arbeider særlig med biologiundervisning i overgangen mellom videregående opplæring og høyere utdanning.

Alle læreplanene i grunnskolen og videregående opplæring fornyes og skal tas i bruk fra høsten 2020. Med fagfornyelsen står skolelaboratoriet overfor en svært spennende tid med stort behov for oppgradering av tilbudet mot skole. Fagfornyelsen fører også med seg et særlig ansvar for å overføre kunnskap om utviklingen i skolen til begynneremner på bachelorprogrammet i biovitenskap ved instituttet.

Mer om stillingen

Førstelektoren som tilsettes skal i samarbeid med daglig leder av skolelaboratoriet ivareta og utvikle skolelaboratoriets virksomhet som omfatter:

• Etter- og videreutdanning av lærere som underviser i naturfag og biologi
  • Skolebesøksordning der lærere tar med elever og gjør forsøk knyttet til læreplan i biologi programfag
  • Planlegging og gjennomføring av nasjonal biologiolympiade
  • Konsulentbistand på sikkerhet, utstyr, forsøk, feltarbeid og fag
  • Undervisning og veiledning av studenter i naturfags- og biologididaktiske emner som inngår i lektorutdanningen
  • Skolerettet utviklingsarbeid og forskning i biologididaktikk i samarbeid med fagmiljøene i KURT
  • Formidlings- og rekrutteringsarbeid ved instituttet

Det vil også være aktuelt å arbeide med oppgaver knyttet til undervisning og utvikling av didaktikk og pedagogikk i instituttets bachelorprogram i biovitenskap.

Tilsettingen skjer med forbehold om de endringer i fagområde og arbeidsoppgaver som arbeidsgiver måtte bestemme.

• Doktorgrad innen biovitenskap (biologi, molekylærbiologi eller tilsvarende).
  • Forskningserfaring innen biovitenskap eller naturfags-/biologididaktikk

Videre vil følgende kvalifikasjoner bli vektlagt i vurderingen av søkerne:

• Praktisk-pedagogisk utdanning, universitetspedagogisk utdanning eller tilsvarende
    • Søkeren skal i søknaden beskrive sine kvalifikasjoner i lys av de fire kriterieområdene utledet fra Scholarship of Teaching and Learning (SoTL):

• Fokus på studentenes læring
      • En klar utvikling over tid
      • En forskende tilnærming
      • En kollegial holdning og praksis
  • Undervisningserfaring fra videregående skole eller høyere utdanning
  • Fagdidaktisk arbeid som læreplanarbeid, skoleforskning, utvikling av kurs-og undervisningsmateriell, lærebøker og liknende
  • Erfaring fra veiledning av studenter på universitetsnivå (f.eks. mastergrad)
  • Kjennskap til norsk skole- og utdanningssystem
  • Behersker norsk både muntlig og skriftelig

Personlig egnethet for stillingen vil bli vektlagt.

• Lønn fra kr 523 200 til kr 615 900 avhengig av kompetanse, i stilling som Førstelektor (stillingskode 1198)
  • Gode pensjonsordninger
  • Gode velferdsordninger

• CV (fullstendig oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid)
  • Beskrivelse av søkerens motivasjon for stillingen (Max 1 side).
  • Liste over vitenskapelige publikasjoner og andre faglige arbeider
  • Kopier av vitnemål og attester
  • Kort omtale av og full-tekst PDF av inntil tre vitenskapelige eller faglige arbeider søkeren ønsker skal bli vektlagt ved vurderingen.

Vennligst merk at alle dokumenter må være enten på engelsk eller et skandinavisk språk.

Ved utdanning utenfor Skandinavia ber vi om en forklaring på karaktersystemet. Vi gjør oppmerksom på at all dokumentasjon må være på engelsk eller et skandinavisk språk.

Det benyttes intervju i tilsettingsprosessen.

Vennligst se Regler for praktiseringen av kravet om pedagogisk basiskompetanse ved UiO.

Arbeidstakere som ikke har dokumentert pedagogisk basiskompetanse forplikter seg til å delta på et universitetspedagogisk kurs i løpet av en toårsperiode eller skaffe seg denne kompetansen på annen måte.

I henhold til Offentleglova § 25, 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten.

UiO har en overtakelsesavtale for alle tilsatte med formål å sikre rettighetene til forskningsresultater m.m.

I tillegg ønsker UiO at våre medarbeidere i størst mulig grad gjenspeiler mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte søkere med redusert funksjonsevne til å søke stillingen. Som IA-bedrift vil vi legge forholdene til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.

For spørsmål om stillingen:

Ved spørsmål vedrørende rekrutteringssystemet, ta kontakt med: Personalkonsulent Nina Holtan, e-post: nina.holtan@mn.uio.no