Ledig stilling på Universitetet i Oslo

Blindern og Urbygningen (Foto: Wikimedia og Colourbox)

Rådgiver innen forskningsadministrasjon - Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN)

Søknadsfrist: 28.08.2022

Universitetet i Oslo

Universitetet i Oslo er Norges eldste og høyest rangerte forsknings- og utdanningsinstitusjon med 28 000 studenter og 7 500 ansatte. Faglig bredde og internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer gjør UiO til en viktig samfunnsaktør.


Senter for Materialvitenskap og Nanoteknologi (SMN) er en tverrdisiplinær storsatsning og faglig spydspiss for material- og energiforskning ved Universitetet i Oslo. SMN har fokus på grunnleggende forskning innen fornybar energi og klimavennlig bruk av fossile energikilder. Senteret består av forskningsgrupper fra Fysisk institutt (Fi) og Kjemisk institutt (Ki), har ca. 100 ansatte fra hele verden, og forvalter til en hver tid mer enn 60 prosjekter finansiert av EU, NFR og andre.

Om stillingen

Vi har for tiden en ledig stilling som rådgiver innen forskningsadministrasjon ved Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN).

Oppstart: så snart som mulig og senest innen 1. februar 2023.

Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) er et tverrdisiplinært senter i grensen mellom fysikk og kjemi, som skal fremme forskning i materialvitenskap og nanoteknologi. SMN representerer hovedtyngden av miljøer innen fagfeltet materialvitenskap og nanoteknologi ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiO, og har spesielt fokus på nye fornybare energikilder.

Som rådgiver innen forskningsadministrasjon ved SMN vil du få bidra til at senterets forskningsmiljøer skal kunne videreutvikle sin posisjon som et internasjonalt anerkjent miljø på høyt faglig nivå ved å administrere gjennomføringen av prosjekter og å tilrettelegge for senterets ansatte.

Du vil jobbe i et spennende og internasjonalt miljø og være tilknyttet forskningsgruppen NAnostructures and FUnctional MAterials (NAFUMA) som består av rundt 30 ansatte, studenter og gjesteforskere. Samtidig vil du være en del av Team SMN som i dag består av 5 personer, senterets administrative stab, og du vil også utføre oppgaver for hele senteret.

Til daglig vil du sitte i Kjemibygningen sammen med forskningsgruppen NAFUMA.

For å lykkes i rollen bør du trives i møte med mange mennesker og en variert arbeidsdag med mange ulike parallelle oppgaver. Stillingen rapporterer til administrativ leder for SMN (personalansvar) og seksjonsleder for NAFUMA.

Arbeidsoppgaver

  • Ansvar for administrativ oppfølgning av forskningsgruppens prosjekter i alle faser, leiesteder, nasjonal infrastruktur og eventuell annen utadrettet aktivitet
  • Bistå administrativt i gjennomføringen av eksternt finansierte prosjekter, det innebærer årlige rapporteringer, økonomisk oppfølging, kontakt med samarbeidspartnere, bistå ved tilsettinger, sluttrapportering og arkivering. Du skal ha oversikt over eksternfinansiert virksomhet ved gruppen og holde ledelsen orientert om pågående aktivitet
  • Bistå ved søknad om nye prosjekter (EU, NFR og andre) herunder budsjettering
  • Bistå i utvikling og implementering av administrative rutiner ved senteret og forskningsgruppen
  • Bistå ved innkjøp av vitenskapelig utstyr og forbruksmateriell
  • Bistå med samarbeidsavtaler med partnere
  • Vedlikehold av lokale websider
  • Bistå ved faglige møter, konferanser og seminarer etter behov
  • Tilrettelegge ved oppstart av nye medarbeidere, herunder ansvar for å informere om relevante administrative rutiner og HMS
  • Generell støtte til forskningsgruppene- og senterets ansatte rundt blant annet organisering av arrangementer, møteplanlegging, hjelp til reiseregninger og alle de andre tusen tingene som dukker opp i en aktiv hverdag

Andre oppgaver kan bli lagt til rollen etter behov og kompetanse.

Kvalifikasjonskrav

  • Stillingen krever relevant utdanning fra universitet eller høyskole, minimum tilsvarende bachelornivå. Realkompetanse med relevans for de aktuelle oppgavene kan kompensere utdanningskravet. Videre vil relevant erfaring tillegges vekt
  • Gode norsk- og engelskkunnskaper (skriftlig og muntlig) er en forutsetning
  • Gode datakunnskaper
  • God økonomiforståelse
  • Det legges avgjørende vekt på personlige egenskaper og personlig egnethet for stillingen

Ønskelig kompetanse/erfaring

  • Det er en fordel med relevant forskningsadministrativ erfaring inkludert prosjektbudsjettering og økonomisk rapportering fra UiO og helst fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Det er en fordel med erfaring innen saksbehandling, økonomisystemer og nettpublisering
  • Utdanning fra relevant fagmiljø, f.eks. fysikk, kjemi eller materialvitenskap kan anses som en fordel

Personlige egenskaper

  • Serviceinnstilt
  • Initiativrik, kreativ og løsningsorientert
  • Selvstendig og ansvarsbevisst
  • Strukturert og evne til å håndtere mye informasjon
  • Trives med rutineoppgaver
  • Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
  • Evne til å jobbe både selvstendig og i team
  • Trives med å jobbe med flere saker parallelt og håndterer at det til tider er litt hektisk

Vi tilbyr

  • Lønn som rådgiver, kode 1434, fastsettes etter individuell vurdering innenfor et spenn mellom ltr. 59 (kr. 544 400,-) til ltr. 67 (kr. 626 300,-), avhengig av kompetanse og erfaring
  • Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger
  • Trening i arbeidstiden
  • God pensjonsordning og gunstig lån i Statens Pensjonskasse
  • Et inkluderende og internasjonalt arbeidsmiljø
  • Utviklingsmuligheter

Søknaden skal inneholde

  • Søknadsbrev (med tydelig motivasjon for denne stillingen)
  • CV
  • Vitnemål, attester, liste med 2-3 referanser (navn, tilknytning til søker, epostadresse og telefonnummer)

Søknad (med vedlegg) må sendes inn via vårt rekrutteringssystem Jobbnorge.

Andre opplysninger

Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju.

I henhold til offentlighetsloven § 25, 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten.

Inkludering og mangfold er en styrke. UiO har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn.

Videre ønsker vi medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju.

Kontaktinformasjon

For spørsmål som gjelder stillingen kontakt Administrativ leder Mari Alnes, telefon 22857398.

For tekniske spørsmål knyttet til rekrutteringssystemet JobbNorge kontakt HR-rådgiver Olga Holmlund, e-post: olga.holmlund@mn.uio.no.

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS