LEDIG STILLING VED OSLOMET

Stipendiat knyttet til flerspråklige barns språkutvikling i barnehagen

Søknadsfrist: 31.01.2022

OsloMet

OsloMet – storbyuniversitetet er landets tredje største universitet, med over 20 000 studenter og mer enn 2000 ansatte. OsloMet leverer kunnskap og yrkesutøvere samfunnet er avhengig av, og er tett på arbeidslivets behov. OsloMet er et urbant og mangfoldig universitet med internasjonalt preg og et attraktivt studie- og arbeidssted med studiesteder midt i Oslo og på Kjeller ved Lillestrøm. Tilstedeværelsen i hovedstadsregionen gir universitetet gode muligheter til å forstå og høste fordelene av byens varierte befolkningssammensetning.

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) har ca. 550 ansatte og 7000 studenter, og holder til i Oslo og Akershus. Fakultetet består av fire institutter og Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO). Fakultetet utdanner fremtidens lærere fra barnehage til og med videregående skole, i nært samarbeid med praksisfeltet. Fakultetet tilbyr ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning. I tillegg tilbyr fakultetet utviklingsstudier og utdanning i tegnspråk og tolking. Mangfold er en kjerneverdi for fakultetets virksomhet. Forsknings- og utviklingsarbeidet er profesjonsrettet, praksisnært og internasjonalt orientert.

Institutt for barnehagelærerutdanning (BLU) har sterke fagmiljøer som bidrar til forskningsbasert kunnskap av relevans for samfunnets utfordringer på barnehagefeltet. Instituttet utvikler sine utdanninger i nært samarbeid med praksisfeltet gjennom studentenes praksisopplæring og gjennom forsknings- og innovasjonsprosjekter. Instituttet tilbyr bachelorstudier i barnehagelærerutdanning, masterstudium i barnehagekunnskap og etter- og videreutdanninger.

Stipendiat knyttet til flerspråklige barns språkutvikling i barnehagen

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier har ledig en åremålsstilling som stipendiat tilknyttet forskningsområdet flerspråklige barns språkutvikling i barnehagen ved Institutt for barnehagelærerutdanning. Les mer om fakultetet/instituttet her.

Stillingen skal knyttes til forskerguppen SAMBA (Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole). Vi forsker på barns sosiale, språklige og kognitive utvikling i barnehage- og begynneropplæring, hvilke faktorer som påvirker utviklingen, for eksempel ulike sider ved miljøet hjemme og i barnehagen, og samspillet mellom miljøet og barnets utvikling. Med andre ord undersøker vi både individuelle ferdigheter og relasjonelle og systemiske faktorer rundt barnet, og vi bruker både kvantitative og kvalitative tilnærminger til å utforske sammenhengene mellom barnet og miljøet det vokser opp i. De fleste av forskergruppas medlemmer er i dag tilknyttet de eksternfinansierte prosjektene PolkaNorski og GoBan skole. I PolkaNorski undersøker vi forholdet mellom barns språkferdigheter, kunnskap om verden og det språklige, kulturelle og pedagogiske miljøet. I GoBan skole studerer vi hvilken betydning barnehagens kvalitet har for barnas videre skoleprestasjoner, sosialt og faglig.

Arbeidsområde

Den norske barnehagen er et mangfoldig språkmiljø der barn med ulike språklige bakgrunner utvikler sine språklige og kommunikative ferdigheter. Flere forskere hevder at i slike mangfoldige språkmiljø er arbeid med flerspråklig pedagogikk viktig. Det finnes likevel lite systematisk forskning på hvordan denne typen pedagogikk kan anvendes i en norsk barnehagekontekst, og ikke minst på hva følgene av en slik pedagogikk kan være, både for enkeltbarn og for barnehagen som språklæringsmiljø. Den norske utdanningsmodellen er i hovedsak norskspråklig og flere forskere fremhever at mye av kunnskapen vår om barns språkutvikling i stor grad har det enspråklige barnet som utgangspunkt, og at forskningen på didaktisk arbeid i språklig heterogene barnegrupper er begrenset. Hovedmålet med ph.d.-prosjektet er å skaffe til veie ny innsikt om flerspråklige barns språkutvikling og/eller språklæring i en norsk barnehagesammenheng. Barns språkutvikling kan undersøkes ved å se på utviklingen av ett eller flere av barnets språk i barnehagen eller i overgangen barnehage/ skole. Språklæring i barnehagen kan undersøkes ved å se på kvaliteter ved barnehagens språkarbeid og språkmiljø, og/ eller foreldresamarbeid. Disse perspektivene kan også kombineres, og prosjektet kan vinkles mot bestemte populasjoner.

Stipendiatstillingen finansieres som en 100 % stilling i tre år, med forskerutdanning fram til doktorgrad som mål. Stillingen er ledig fra 01.09.2022.

Søkere skal utarbeide en prosjektbeskrivelse som skal legges ved søknaden etter malen som finnes her. Prosjektbeskrivelsen må være skrevet på engelsk eller et skandinavisk språk. Interesserte søkere bes henvende seg til kontaktpersonen på prosjektet for å få utfyllende informasjon om prosjektet og innspill til prosjektbeskrivelsen. Vi vil også arrangere et kort digitalt informasjonsmøte om stillingen tirsdag 14. desember, 15.45-16.45. Interesserte bes kontakte kontaktpersonen for å få tilgang til møtet.

For gode tips og råd om hvordan utvikle en god prosjektbeskrivelse, oppfordres interesserte søkere til å melde seg på prosjektbeskrivelsesseminar som fakultetet tilbyr 14.12.2021 kl. 14.00-15.30 via Zoom. Påmelding via denne lenka, påmeldingsfrist er 11.12.2021.

Kvalifikasjoner og vilkår

  • Det er krav om fullført hovedfag/mastergrad (tilsvarende 120 studiepoeng) med bokstavkarakter B eller bedre, og med faglig bakgrunn innen utdanningsvitenskap, lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, språkfag eller annen utdanning på tilsvarende nivå og innenfor et relevant område, mer informasjon knyttet til opptakskrav på Ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.
  • Søkere uten bokstavkarakterer fra tidligere studium skal kunne dokumentere et faglig grunnlag som tilsvarer bokstavkarakter B eller bedre.
  • Opptak til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap er et vilkår for tiltredelse i stilling som stipendiat.
  • Den som ansettes, må ha god muntlig og skriftlig framstillingsevne på et skandinavisk språk og engelsk.

Ved vurdering og rangering av kvalifiserte søkere vil det bli lagt vekt på:

  • prosjektbeskrivelsens vitenskapelige kvalitet, herunder originalitet, potensiale og gjennomførbarhet
  • prosjektbeskrivelsens relevans for de temaområder og problemstillinger som fagmiljøet arbeider med (jf. oversikten ovenfor).
  • vedlagte vitenskapelige arbeider samt andre relevante publikasjoner
  • erfaring fra tidligere forskningsaktiviteter og prosjektdeltakelse
  • personlige egenskaper

Ønskede egenskaper:

  • motivasjon og potensial for forskning innen fag- og profesjonsfeltet
  • personlige kvaliteter som blant annet viser fullføringsevne
  • evne til å arbeide både selvstendig og i fellesskap med andre forskere, samt være nytenkende og kreativ

Det er viktig for OsloMet å gjenspeile befolkningen i regionen. Vi arbeider aktivt med å utvikle OsloMet videre som en inkluderende arbeidsplass og for å tilrettelegge arbeidsplassen dersom det er behov for det. Alle kvalifiserte søkere ønskes velkommen, også søkere som har opplevd perioder i livet uten arbeid, utdanning eller opplæring.

Vi tilbyr:

  • en spennende jobbmulighet på Norges tredje største universitet
  • tilgang til faglig videreutvikling i et kreativt fag- og forskningsmiljø
  • deltakelse i etablert doktorgradsprogram og forskergruppe der prosjektet tilhører
  • gode velferdsordninger

Nærmere opplysninger

For nærmere informasjon om stillingen, kontakt:

Stillingen lønnes etter Statens lønnsregulativ, stillingskode 1017, lønnstrinn 54, 491 200,- per år.

Søk elektronisk på stillingen ved å benytte knappen «søk stillingen» via utlysningen.

Sakkyndig komité

Søkere vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Følgende dokumenter må lastes opp i søknaden:

  • søknad, CV og kopier av vitnemål og attester
  • prosjektbeskrivelse på maksimum 10 sider (Prosjektbeskrivelsen må være skrevet på engelsk eller et skandinavisk språk.)
  • hovedoppgave eller masteroppgave og eventuelle andre vitenskapelige arbeid som skal vurderes av sakkyndig utvalg, samt en liste over egne publikasjoner

Dokumentene må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Oversettelser må være autorisert, og originaler må fremvises ved et eventuelt intervju. OsloMet gjennomfører kontroll av dokumenter slik at alle kandidater skal få en reell evaluering og rettferdig konkurranse. Ufullstendige søknader vil ikke bli tatt til vurdering.

Har du dokumenter som ikke kan lastes opp elektronisk, kontakt hbakkeli@oslomet.no

OsloMet er Charter & Code sertifisert av EU-kommisjonen med rettigheter til å bruke logoen HR Excellence in Research (HRS4R) og medlem i nettverket EURAXESS som bidrar til gode arbeidsforhold for mobile forskere. OsloMet har sluttet seg til prinsippene og forpliktet institusjonen til å følge anbefalingene i DORA-erklæringen (sfdora.org) (The San Francisco Declaration on Research Assessment).

Referansenummer: 21/11765

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS