OsloMet – storbyuniversitetet er landets tredje største universitet, med over 20 000 studenter og mer enn 2000 ansatte. OsloMet leverer kunnskap og yrkesutøvere samfunnet er avhengig av, og er tett på arbeidslivets behov. OsloMet er et urbant og mangfoldig universitet med internasjonalt preg og et attraktivt studie- og arbeidssted med studiesteder midt i Oslo og på Kjeller ved Lillestrøm. Tilstedeværelsen i hovedstadsregionen gir universitetet gode muligheter til å forstå og høste fordelene av byens varierte befolkningssammensetning.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) har ca. 550 ansatte og 7000 studenter, og holder til i Oslo og Akershus. Fakultetet består av fire institutter og Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO). Fakultetet utdanner fremtidens lærere fra barnehage til og med videregående skole, i nært samarbeid med praksisfeltet. Fakultetet tilbyr ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning. I tillegg tilbyr fakultetet utviklingsstudier og utdanning i tegnspråk og tolking. Mangfold er en kjerneverdi for fakultetets virksomhet. Forsknings- og utviklingsarbeidet er profesjonsrettet, praksisnært og internasjonalt orientert.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) har sterke fagmiljøer innen skolefag, pedagogikk og digital kompetanse og utdanner lærere til norsk skole i nært samarbeid med praksisfeltet. Instituttet tilbyr bachelor- og masterstudier og bidrar til kompetanseheving av ansatte i skolen gjennom etter- og videreutdanning.
Stipendiat i inkluderende undervisning gjennom utfordrende bildebøker
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning har ledig en 100% åremålsstilling i tre år som stipendiat tilknyttet forskningsprosjektet Inclusive Education and Explorative Learning through Challenging Picturebooks ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning. Les mer om fakultetet/instituttet her. Stipendiatstillingene har forskerutdanning fram til doktorgrad som mål. Stillingen er ledig fra 01.09.2022.
Stillingen er tilknyttet forskergruppen Challenging Picturebooks in Education. Dette er en internasjonal, tverrfaglig og tverrfakultær forskergruppe som utforsker bruken av bildebøker og andre sammensatte tekster i klasserommet. Forskergruppens arbeid har nylig resultert i den vitenskapelige antologien Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning (Routledge, 2021). I forlengelsen av bokens tematikk har forskergruppen tegnet ut oppfølgingsprosjektet Inclusive Education and Explorative Learning through Challenging Picturebooks for perioden 2022–2025. Stipendiatens prosjekt skal bidra inn i dette prosjektet.
Arbeidsområde
Stipendiatens prosjekt skal være nyskapende og relevant for forskergruppens søkelys på utfordrende bildebøker som lesestoff og læremidler for barn/elever/studenter fra barnehage til høyere utdanning. Gruppens forskningsfunn viser så langt at utfordrende bildebøker er verdifulle som læremidler og innbyr til tverrfaglighet, utvikling av kritisk tenkning, utforskende arbeidsmetoder og inkluderende undervisning. Imidlertid er det behov for mer forskning på disse områdene også i norske klasserom.
Stipendiatens forskning skal bidra til utvikling av kunnskap innenfor ett av følgende felt:
Inkluderende tilpasset opplæring gjennom tverrfaglige bildebokprosjekt med vekt på utforskende arbeidsmetoder og tilpasset elever med lese- og skrivevansker (1–10. trinn)
Inkluderende begynneropplæring med Shared Picturebook Reading, utforsking, lek og bevegelse (1–3. trinn)
Inkluderende tverrfaglig undervisning med sakprosabildebøker (1–10. trinn)
Inkluderende undervisning, Shared Picturebook Reading og kritisk tenkning (1–10. trinn)
Søkere skal utarbeide en prosjektbeskrivelse som skal legges ved søknaden etter malen som finnes her. Prosjektbeskrivelsen må være skrevet på et skandinavisk språk eller engelsk. Interesserte søkere bes henvende seg til kontaktpersonen på prosjektet for å få utfyllende informasjon om prosjektet og innspill til prosjektbeskrivelsen. For gode tips og råd om hvordan utvikle en god prosjektbeskrivelse, oppfordres interesserte søkere til å melde seg på prosjektbeskrivelsesseminar som fakultetet tilbyr 14.12.2021 kl. 14.00-15.30 via Zoom. Påmelding via denne lenka, påmeldingsfrist er 11.12.2021.
Kvalifikasjoner og vilkår
Det er krav om fullført hovedfag/mastergrad (tilsvarende 120 studiepoeng) med bokstavkarakter B eller bedre, og med faglig bakgrunn fra (minst) et av skolefagene norsk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE eller et annet relevant fag for prosjektet, som for eksempel spesialpedagogikk. Mer informasjon knyttet til opptakskrav på ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.
Søkere uten bokstavkarakterer fra tidligere studium skal kunne dokumentere tilsvarende godt faglig grunnlag.
Opptak til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap er et vilkår for tiltredelse i stilling som stipendiat.
Arbeidssted er OsloMets campus i Pilestredet. Det er forventet at stipendiaten er på campus i størstedelen av arbeidstiden.
Den som ansettes, må ha god muntlig og skriftlig fremstillingsevne i et skandinavisk språk og engelsk.
I vurderingen av søkerne vil det bli lagt vekt på innsendt prosjektbeskrivelse.
Ved vurdering og rangering av kvalifiserte søkere vil det bli lagt vekt på
prosjektbeskrivelsens vitenskapelige kvalitet, herunder originalitet og potensiale
prosjektets gjennomførbarhet innen normert tid (3 år)
prosjektbeskrivelsens relevans for det overordnede prosjektet som prosjektbeskrivelsen er knyttet til (jf. oversikten ovenfor).
vedlagte vitenskapelige arbeider
erfaring fra forskningsaktiviteter og prosjektdeltakelse
undervisningserfaring fra skole, høyskole eller universitet
personlige egenskaper som bidrar positivt til arbeidsmiljøet
Ønskede egenskaper
motivasjon og potensial for bildebok- og klasseromsforskning
personlige kvaliteter som blant annet viser fullføringsevne
evne til nytenkning og kreativitet
evne til å arbeide både selvstendig og i fellesskap med andre forskere
evne til å planlegge og gjennomføre et forskningsprosjekt innenfor tidsrammen
evne til å jobbe strukturert og målrettet, stor arbeidskapasitet og gjennomføringsevne
gode formidlingsevner
ønskelig med undervisningserfaring
god kjennskap til det norske/skandinaviske skolesystemet og (minst) ett av skolefagene
For å kunne drive datainnsamling i norske skoler, er det ønskelig at den som ansettes behersker norsk, eller eventuelt lærer seg tilstrekkelig godt norsk i løpet av et halvt år.
Det er viktig for OsloMet å gjenspeile befolkningen i regionen. Vi arbeider aktivt med å utvikle OsloMet videre som en inkluderende arbeidsplass og for å tilrettelegge arbeidsplassen ved behov. Alle kvalifiserte søkere ønskes velkommen, også søkere som har opplevd perioder i livet uten arbeid, utdanning eller opplæring.
Vi tilbyr
en spennende jobbmulighet på Norges tredje største universitet
tilgang til faglig videreutvikling i et kreativt fag- og forskningsmiljø
deltakelse i etablert doktorgradsprogram og forskergruppen prosjektet hører til
Prosjektbeskrivelse på maksimum 10 sider. Prosjektbeskrivelsen må være skrevet på et skandinavisk språk eller engelsk.
Hovedoppgave eller masteroppgave og eventuelle andre vitenskapelige arbeid som skal vurderes av sakkyndig utvalg, samt en liste over egne publikasjoner
Dokumentene må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Oversettelser må være autorisert, og originaler må fremvises ved et eventuelt intervju. OsloMet gjennomfører kontroll av dokumenter slik at alle kandidater skal få en reell evaluering og rettferdig konkurranse. Ufullstendige søknader vil ikke bli tatt til vurdering.
Har du dokumenter som ikke kan lastes opp elektronisk, kontakt hbakkeli@oslomet.no
OsloMet er Charter & Code sertifisert av EU-kommisjonen med rettigheter til å bruke logoen HR Excellence in Research (HRS4R) og medlem i nettverket EURAXESS som bidrar til gode arbeidsforhold for mobile forskere. OsloMet har sluttet seg til prinsippene og forpliktet institusjonen til å følge anbefalingene i DORA-erklæringen (sfdora.org) (The San Francisco Declaration on Research Assessment).