Ledig stilling ved NMBU

Postdoktor / Forsker innen bakteriologi

Søknadsfrist 07.04.2019

Ved Institutt for mattrygghet og infeksjonsbiologi er det ledig stilling som postdoktor/forsker innen bakteriologi med 2 års varighet. Estimert tidspunkt for ansettelse er 1. juni 2019.

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

NMBU har et særlig ansvar for forskning og utdanning som sikrer livsgrunnlaget for fremtidige generasjoner.

Bærekraft er forankret i alt vi gjør og vi leverer kunnskap for livet.

NMBU har 1700 ansatte og 5200 studenter og er organisert i sju fakulteter. NMBU har campus i Ås og i Oslo. Høsten 2020 er vi samlokalisert på Ås.

Nærmere opplysninger om NMBU finnes på www.nmbu.no.

Om Veterinærhøgskolen

NMBU Veterinærhøgskolen er landets eneste veterinærfaglige utdanningsinstitusjon og gir kompetanse innen veterinærmedisin og veterinær samfunnsmedisin. Fakultetet utdanner veterinærer, dyrepleiere og doktorander i Veterinærvitenskap og forsker på veterinærmedisin og relaterte biomedisinske fagområder. Vi har 500 studenter og er 430 ansatte.

Institutt for mattrygghet og infeksjonsbiologi
består av tre fagseksjoner: Seksjon for farmakologi og toksikologi, Seksjon for mattrygghet, og Seksjon for mikrobiologi, immunologi og parasittologi.

Instituttets hovedoppgaver er å yte forskningsbasert undervisning av veterinær- og dyrepleiestudenter, samt å drive forskning på høyt internasjonalt nivå, innenfor områdene mattrygghet og fiske- og dyrehelse. I tillegg legges det ned et betydelig arbeid i forbindelse med de mange service- og referansefunksjoner instituttet har for offentlige og private aktører.

Instituttet er lokalisert ved NMBU Veterinærhøgskolen på Adamstuen i Oslo, men vil flytte til det nye veterinærbygget på Campus Ås høsten 2020.

Stillingen er knyttet til Senter for fremragende innovasjon «Foods of Norway» finansiert av Norges forskningsråd gjennom prosjektnummer 237841/O30. Prosjektet er ledet av professor Margareth Øverland ved Institutt for husdyrfag.

Stillingen er tillagt Seksjon for mikrobiologi, immunologi og parasittologi ved Institutt for mattrygghet og infeksjonsbiologi under ledelse av professor Henning Sørum.

Forskerstillingen skal arbeide med effekten av ulike fôringsregimer på bakterieinnholdet i tarmen hos ulike husdyrarter. Effekten på bakterieinnholdet i tarmen vil bli sammenholdt med andre effekter på husdyra som endringer i tarmens funksjon helse og funksjon i andre organer og med grad av tilvekst og fôrutnytting.

• Design, planlegging og gjennomføring av fôringsforsøk
  • Dyrking av bakterier med tradisjonelle dyrkningsmetoder
  • Bearbeidelse av prøvemateriale og analysering av bakteriepopulasjoner metagenomisk
  • Identifisering og sammenligning av metabolske funksjoner ved hjelp av bioinformatiske verktøy
  • Korrelasjonsanalyser av mikrobiota og vertsrelaterte data for å belyse hvordan diett påvirker helserelaterte faktorer

Kvalifikasjonskrav for stillingen

Faglige kvalifikasjonskrav

Det kreves:

• Doktorgrad i mikrobiologi med utgangspunkt i en mikrobiologisk masterutdanning gjerne med molekylært fokus eller en veterinærmedisinsk, medisinsk, odontologisk eller farmasøytisk utdanning
  • Kompetanse innen tarmmikrobiota
  • Kompetanse innen bioinformatikk

Det er ønskelig med:

• Kompetanse innen ernæring
  • Erfaring fra prosjekter relatert til ulike dyrs tarmmikrobiota inkludert prøvetakningserfaring
  • Annen relevant laboratorieerfaring
  • Erfaring fra større samarbeidsprosjekter, både nasjonale og internasjonale
  • Gode språklige kunnskaper, både skriftlig og muntlig samt gode skriveferdigheter

Personlige egenskaper/egnethet

Det kreves:

• Gode samarbeidsegenskaper
  • Evne til selvstendig, strukturert og effektivt arbeid
  • Forskerambisjoner og motivasjon
  • Gode evner til å prioritere, forstå, anvende, reflektere og teoretisere kunnskap
  • Gode holdninger med hensyn til forskningsetikk

Lønnsvilkår og informasjon

Kandidaten blir fortrinnsvis innplassert i stillingskode 1352 postdoktor, lønnsramme 24, ltr. 59-70 (NOK 515 200 - 631 700), avhengig av kvalifikasjoner. Kandidaten kan innplasseres i stillingskode 1109 forsker, lønnsramme 24, ltr. 61-70 (NOK 534 100 - 631 700), dersom det er forhold som tilsier dette. Ansiennitetsopprykk i stillingen.

Nærmere opplysninger ved:

Generell informasjon til søkere

Slik søker du:

Søknad sendes elektronisk via linken ”Søk stillingen” øverst på denne siden. Legg ved vitnemål og attester.

Søkere som innkalles til intervju må kunne fremlegge bekreftede kopier av vitnemål og attester.

Søknadsfrist: 07.04.2019

Søker vedlegger inntil 10 arbeider som etter søkerens vurdering er sentrale i produksjonen. Dersom det i fellesarbeid er vanskelig å identifisere søkerens innsats, må det legges ved en kort redegjørelse om søkerens del av arbeidet.

Dokumenter som ikke kan sendes elektronisk sendes i tre eksemplarer med ordinær post merket still.nr. 19/01049 til NMBU, Institutt for mattrygghet og infeksjonsbiologi, postboks 5003, NO-1432 Ås, innen søknadsfristens utløp.