LEDIG STILLING VED NGU

Maskinist til NGUs nye forskningsfartøy "FF Geologen"

Søknadsfrist: 31.08.2022

NGU

NGU kartlegger Norges geologi og sprer kunnskap om den. Vi skal dekke samfunnets behov for geologisk basiskunnskap, og dermed bidra til økt verdiskaping. Norges geologiske undersøkelse (NGU) er en etat under Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Vi har 200 ansatte, hovedkontor i Trondheim og et internasjonalt arbeidsmiljø. Forskning er en integrert del av NGUs arbeid og leveranser, og en forutsetning for å levere kartlegging av god kvalitet og på et internasjonalt godt nivå på vegne av Norge. Les mer på www.ngu.no

Vi søker en maskinist til en nyopprettet fast stilling knyttet opp mot NGUs nye forskningsfartøy FF Geologen. Den som ansettes må ha formell utdannelse fra fagskole og/eller høgskole, og det er ønskelig med erfaring som maskinist om bord på fartøy. Som maskinist vil du delta i drift og vedlikehold av teknisk utstyr og maskiner om bord på FF Geologen og i NGUs lokaler på Lade i Trondheim, i tett samarbeid med teknisk ansvarlig/prosjektleder for fartøyet. Stillingen er knyttet til Seksjon for Maringeologi, og arbeidssted er ved NGU i Trondheim.

Du vil arbeide tett sammen med forskjellige skippere og geologer/forskere. Det må regnes med opptil ca. 100 dager tokttid årlig. Tokt med dagordning 12 timer per dag foregår langs hele norskekysten. Fartøyet ligger til kai om natten.

FF Geologen skal overleveres NGU fra verftet Oy Kewatec Aluboat AB i Finland i november 2022. Fartøyet er på 116 bruttotonn, og er 24 meter langt og 6 meter bredt. Det skal driftes av skipsfører og maskinist, men har også plass til forskere/ekstra teknisk personell og passasjerer.

FF Geologen vil bli et topp moderne og teknisk meget avansert forskningsfartøy. Framdriftsmaskineriet består av to Yanmar hovedmotorer på til sammen 1340 kW, og marsjfarten blir på 18 knop. Fartøyet skal kunne kjøres på ren batteridrift, men da i lavere fart og i en kortere periode. Batteriene kan lades enten med landstrøm eller ved hjelp av fartøyets to Perkins 422TGM hjelpemotorer. Fartøyet har vridbare propeller, to sidepropeller og DP-system. Av vitenskapelig utrustning finnes blant annet to multistråleekkolodd (EM 2040 og EM 712), sedimentekkolodd Topas PS40, Sparker, Argus Mini ROV, videorigg, HIPAP posisjonering og flere forskjellige bunnprøvetakere.

NGU er i dialog med Havforskningsinstituttet om på sikt å overta ansvaret for drift og bemanning av det nye fartøyet.

Den som ansettes må ha følgende kvalifikasjoner:

• Minimum kompetansesertifikat maskinoffiser klasse 3
  • Minst 24 mnd fartstid som maskinoffiser og gjerne med utdanning til å løse klasse 1
  • El-kompetanse er ønskelig
  • Språk: Skandinavisk språk og engelsk
  • Gode samarbeidsevner
  • Evne til å formidle tekniske forhold på en god måte
  • Gyldig helseattest fra godkjent sjømannslege
  • Erfaring fra bruk av TM-Master V2 eller tilsvarende vedlikeholdssystem
  • Kunne sikkerhetsklareres for å arbeide med konfidensielle dybde- og bunnreflektivitetsdata

Det forutsettes at den som ansettes også deltar i den vitenskapelige datainnsamlingen på tokt, og i bearbeiding og lagring av innsamlede data i databaser etter tokt. Dette kan for eksempel være innsamling av data med multistråleekkolodd, sedimentekkolodd, seismikk, fjernstyrt undervannsfarkost (ROV), og sedimentprøvetaking av havbunnen. Det vil bli gitt opplæring i bruk av det vitenskapelige utstyret og bearbeiding av data.

NGU kan tilby et godt og inkluderende arbeidsmiljø med spennende faglige utfordringer og god mulighet for faglig utvikling. Stillingen lønnes etter Statens Hovedtariffavtale og i henhold til kvalifikasjoner. Fra lønna trekkes 2 % til god pensjonsordning i Statens pensjonskasse.

Send søknad med CV, vitnemål og navn og e-postadresse til tre referansepersoner innen 31. august 2022. Ønsket tiltredelse er november 2022.Vil du vite mer om stillingen kan du kontakte Reidulv Bøe, seksjonsleder for maringeologi, på telefon 990 91 737 eller på epost reidulv.boe@ngu.no.

Det vil bli utarbeidet offentlig søkerliste. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du opplyse om og begrunne dette i søknaden.

Webcruiter-ID: 4543526728