LEDIG STILLING VED STATISTISK SENTRALBYRÅ

Kommunikasjonsrådgiver - Avdeling for kommunikasjon og brukerkontakt

Søknadsfrist: 04.06.2021

Statistisk sentralbyrå

Statistisk sentralbyrå - tall som forteller


Statistisk sentralbyrå (SSB) har hovedansvaret for utvikling, utarbeiding og formidling av offisiell statistikk i Norge. Statistikk, forskning og analyse fra SSB bidrar til innsikt om samfunnsutviklingen, danner grunnlag for det offentlige ordskiftet og gir mulighet for informerte beslutninger.


SSB er en kunnskapsorganisasjon med faglig utfordrende arbeidsoppgaver og gode utviklingsmuligheter. Vi har et stort kontaktnett, også internasjonalt. Vi har 830 medarbeidere lokalisert i Oslo og Kongsvinger, i tillegg til intervjuere over hele landet. Kompetente og motiverte medarbeidere er avgjørende for at vi skal kunne nå målet om å være den fremste leverandøren av fakta om norske samfunnsforhold.

Vil du hjelpe oss å kommunisere for å bygge kultur og dele kunnskap?

Vi leter etter deg som er interessert i hvordan god kommunikasjon kan påvirke en organisasjons kultur og resultater. Du har også evnen til å finne de gode historiene om folk og oppgaver, som fortjener en bredere oppmerksomhet internt og eksternt.

Vi vil gjerne at du har kunnskap om hvordan formidle og kommunisere på LinkedIn og andre digitale kanaler. Hos oss får du mulighet til å jobbe med intern- og virksomhetskommunikasjon, men rollen din vil først og fremst være plassert i vårt arbeid med internkommunikasjon.

Vi kan tilby en variert arbeidshverdag hvor du vil bli godt kjent i hele SSB. Vi vil at du skal bidra til å skape engasjement gjennom variert innholdsproduksjon rettet mot ulike målgrupper. Intranettet er viktig for god internkommunikasjon, men vi er også i gang med digitale arrangement hvor du kan få prøve deg som programleder eller produsent. Samfunnsoppdraget til SSB er viktig for oss som jobber her, som vi også har et ansvar for å formidle eksternt.

Har du ikke så mye arbeidserfaring enda, vil vi gi deg mulighet til å bygge deg opp til å bli en rådgiver som jobber strategisk, og gir råd til enheter og prosjekt som har kommunikasjonsbehov. Du vil få en allsidig arbeidshverdag med meningsfylte og varierte oppgaver.

Seksjon for virksomhetskommunikasjon har ansvar for å legge til rette for en god og profesjonell internkommunikasjon. Det omfatter forvaltning og drift av intranettet og Yammer, kommunikasjonsstøtte til prosjekter, ledere og andre som har kommunikasjonsbehov. Seksjonen har også ansvar for virksomhetskommunikasjon, visuell profil, SSBs skolesatsing og fagbibliotek.

Arbeidsoppgaver

  • Drifte og utvikle SSBs interne kommunikasjonskanaler.
  • Bidra i nyhetsredaksjonen til intranettet (bearbeide andres tekster, gi råd og skrive egne saker)
  • Jobbe med tekst, bilde og video og forbedre innhold på intranettet sammen med våre områderedaktører
  • Analysere brukerstatistikk
  • Bistå i forvaltning og utvikling av Yammer
  • Bistå i interne arrangementer både med digital tilrettelegging og innhold
  • Produsere innhold til LinkedIn
  • Bidra til ekstern kommunikasjon om SSB, prosjekter og satsinger

Kvalifikasjoner

  • Kommunikasjonsutdanning på minimum bachelornivå
  • Du skriver raskt, lett og er produktiv
  • Gjerne erfaring fra internkommunikasjonsarbeid
  • Erfaring med et publiseringsverktøy
  • Gode digitale ferdigheter

Personlige egenskaper

  • Evner å veksle mellom ulike oppgaver, både langsiktige oppgaver og hasteoppdrag
  • Godt brukerperspektiv
  • Systematisk
  • Utadvendt
  • Samarbeidsvillig
  • Personlig egnethet vil tillegges vekt

Vi tilbyr

  • Lønn som førstekonsulent/rådgiver, kr 458 900 - 545 300 (ltr 51-61) etter kvalifikasjoner. Høyere lønn kan vurderes for særlig godt kvalifiserte kandidater
  • Fleksibel arbeidstid og god pensjonsordning fra Statens pensjonskasse
  • Lyse og trivelige lokaler i Oslo og Kongsvinger
  • Gode muligheter for egenutvikling
  • En kunnskapsrik organisasjon, utfordrende arbeidsoppgaver, og et hyggelig og uformelt arbeidsmiljø

Generelt

Attester/vitnemål skal registreres/legges ved i søknadsportalen innen søknadsfristen. Vi utfører bakgrunnssjekk og kontroll av dokumenter. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Hvis ønsket reservasjon ikke vil bli tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette før offentlig søkerliste utformes.

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning.

Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Eksempler på det kan være tekniske hjelpemidler, fysisk tilrettelegging eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil minst én søker i hver av disse gruppene bli innkalt til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.

Du kan lese mer om dette her.

Vi oppfordrer søkere til å krysse av dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

Webcruiter-ID: 4386663477

Søk på stillingen

Kontaktinformasjon:

  • Kathrine Remers Hans (SenSeksjonssjef), 92648097
Powered by Labrador CMS