Ledig stilling på Universitetet i Oslo

Blindern og Urbygningen (Foto: Wikimedia og Colourbox)

Kommunikasjons- konsulent / rådgiver - Rosseland Centre for Solar Physics (RoCs)

Søknadsfrist: 06.02.2020

Universitetet i Oslo

Universitetet i Oslo er Norges eldste og høyest rangerte forsknings- og undervisningsinstitusjon med 28 000 studenter og 7 000 ansatte. Faglig bredde og internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer gjør UiO til en viktig samfunnsaktør.

Institutt for teoretisk astrofysikk er en del av Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Instituttet har for tiden 15 ansatte professorer/fï½rsteamanuensiser. Instituttet har til enhver tid omlag 15-20 postdoktorer og forskere og 25 Ph.D.-studenter. Forskningsaktiviteten ved instituttet er konsentrert i tre grupper som jobber med henholdsvis solfysikk, kosmologi og ekstragalaktisk astrofysikk.

Flere stillinger fra Universitetet i Oslo

Vi har en ledig stilling som førstekonsulent eller rådgiver innen kommunikasjon ved Rosseland Centre for Solar Physics, Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo.

Rosseland Centre for Solar Physics (RoCS) er et senter for fremragende forskning med grunnfinansiering fra Norges forskningsråd i ti år fra 1.november 2017. Sentret er lokalisert ved Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo, og inkluderer hele instituttets seksjon for sol og stjernefysikk (7 professor/ førsteamanuensis, 20 forskere, postdoktorer og doktorgradsstudenter) og kommer til å utvides betydelig under prosjektperioden. Sentrets vitenskapelige mål er å få en forståelse av hvordan kraftig solaktivitet, som solstormer og soleksplosjoner, oppstår. Vi arbeider mot det målet gjennom å kombinere verdensledende numeriske solmodeller med svært detaljerte observasjoner fra bakkebaserte solobservatorier og solsatellitter. Internasjonalt samarbeid er svært viktig og sentret har et omfattende utvekslingsprogram (International Rosseland Visitor Programme).

Astronomi er et fag som vekker stor interesse, og det er stor etterspørsel hos allmennheten etter kunnskap og nyheter i faget. Intern kommunikasjon, spesielt ved hjelp av web-sidene, er også et satsingsområde. RoCS strategiske plan setter som mål at vår forskning og forskere skal synliggjøres i media, at våre nettsider skal holdes oppdaterte, at solfysikk generelt skal formidles både til beslutningstakere og til det generelle astronomiinteresserte publikum, og at en god formidlingskultur skal styrkes ved RoCS.

Denne stillingen vil først og fremst være knyttet til disse målene ved å være senterets pressekontakt, være senterets web-redaktør som også utfører det praktiske arbeidet med redaksjon av sidene med vortex-systemet, og generelt ha ansvar for å organisere både intern kommunikasjon og utadrettet formidling. Noe tid vil også brukes til administrativt arbeid.

• Presse- og mediekontakt
  • Skrive artikler for web og utadrettet formidling
  • Formidle RoCS’ forskning og forskningsnyheter
  • Besvare og videreformidle henvendelser om solfysikk fra publikum
  • Redigere og holde oppdatert nettsider for RoCS
  • Ansvar for intern informasjon
  • Holde seg informert om virksomhet ved RoCS som kan være interessant for kommunikasjon
  • Ansvar for RoCS’ deltagelse i sosiale medier
  • Organisere instituttets deltagelse i messer og utadrettede arrangementer
  • Forefallende arbeid i RoCS’ administrasjon

Stillingen krever relevant utdanning fra universitet eller høyskole, fortrinnsvis in-nen realfag, minimum tilsvarende bachelor. Realkompetanse kan erstatte utdanningskravet.

God skriftlig og muntlig kommunikasjonsevne på norsk og engelsk kreves. Videre kreves gode ferdigheter i bruk av IKT-verktøy.

Ønskelig kompetanse/erfaring:

• Bred interesse for astronomi og astrofysikk
  • Utdanning innen journalistikk/kommunikasjon
  • Erfaring med kommunikasjonsarbeid
  • Erfaring med web-arbeid
  • Kjennskap til Vortex

• Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
  • Serviceorientert
  • Initiativrik og effektiv
  • Selvstendig og strukturert

• Lønn som førstekonsulent SKO 1408 fastsettes etter individuell vurdering innenfor et spenn mellom kr 449 300 og kr 513 600, avhengig av evt: ansiennitet og kompetanse
  • Alternativt lønn som rådgiver SKO 1434 fastsettes etter individuell vurdering innenfor et spenn mellom kr 523 400 og 579 800, avhengig av ansiennitet og kompetanse
  • Hyggelig og stimulerende arbeidsmiljø
  • God pensjonsordning og gunstige lån i Statens Pensjonskasse
  • Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger
  • Trening i arbeidstiden

• Vitnemål
  • Attester
  • Navn og kontaktinformasjon på 2 referanser (navn, tilknytning til søker, e-postadresse og telefonnummer)

Søknad med vedlegg må sendes inn via vårt elektroniske rekrutteringssystem, vennligst klikk på «Send søknad».

Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju.

I tillegg ønsker UiO at våre medarbeidere i størst mulig grad gjenspeiler mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte søkere med redusert funksjonsevne til å søke stillingen. Som IA-bedrift vil vi legge forholdene til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.

For nærmere opplysninger kontakt:

For spørsmål vedrørende rekrutteringssystemet; HR rådgiver Elin Thoresen, telefon 22 85 71 96, e-post: elin.thoresen@mn.uio.no

Send søknad