LEDIG STILLING VED UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET

Overingeniør / senioringeniør i Alge Genomikk og Marin Mikrobiomer

Søknadsfrist: 28.02.2021

UiT Norges arktiske universitet

Fakultetet for biovitenskap, fiskeri og økonomi (BFE) består av Institutt for arktisk og marin biologi, Norges Fiskerihøgskole og Handelshøgskolen. Fakultetets primæroppgaver er å utøve forskning, undervisning og formidling på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå innenfor sine fag. Prioriterte forskningsfelt er akvatiske og terrestriske økosystemer, klima, fisk og dyrs tilpasning til livet i Arktis, marin bioteknologi/bioprospektering, akvakultur/fiskehelse, marine næringsmidler, bedrifts- og næringsøkonomi, ressurs- og miljøøkonomi, markedsforskning og ressursforvaltning.

Fakultetets tverrfaglige profil gir god anledning til å utvikle forskningsprosjekter der flere faggrupper samarbeider.

Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi / Norges fiskerihøgskole

Ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi (BFE), UiT Norges arktiske universitet er det ledig en fast stilling som overingeniør/senioringeniør. Stillingen er tilknyttet forskningsgruppen Mikroalger og Mikrobiomer ved Norges fiskerihøgskole.

Norges fiskerihøgskole (NFH) er et tverrfaglig institutt for marin forskning og utdanning. Forskningen og den forskningsbaserte undervisningen er av høy nasjonal og internasjonal kvalitet. NFH har forskningsmiljøer blant annet innen ressursforvaltning, havbruk og miljø, fiskeimmunologi, bioprospektering, mikroalger og mikrobiomer, utnyttelse av marine ressurser samt helsemessige effekter av sjømatkonsum.

Forskningsgruppen Mikroalger og Mikrobiomer bruker multi-omiks og avanserte dyrkningstekniske metoder til å knytte sammen molekylær mikrobiell økologi med marin bioteknologi for utnyttelse av CO2 og bærekraftig bioteknologi. Gruppens arbeid er i krysningspunktet mellom tradisjonelle marine mikroalge studier, komplekse mikrobiomstudier og syntetisk biologi.

UiT – Norges Arktiske Universitet og ferrosilisiumverket Finnfjord AS har i flere år samarbeidet om et algeprosjekt som går ut på å redusere CO2-utslipp med alger og marin mikrobiomer. Stillingen er en del av UiTs to strategiske tiltak med karbonfangst i Finnfjord AS og et nytt fokus på økosystembasert bioteknologi (ABSORB).

Den foretrukne kandidaten skal ha ansvar for å utvikle og lede gruppens data og (meta-)genomiker. Hovedaktivitetene vil være knyttet til genomikk, metagenomikk, transkriptomik og metabarkode sekvensering. Videre vil integrering av sekvensdata med massespektroskopi og multi-omiks data bli viktig. Personen kommer til å jobbe med forskere som driver med eksperimentell mikrobiologi i felt, tokt og på lab og kunne utføre eller bistå med grunnleggende molyklærbiologi -lab, tokt og feltarbeid. Dette kan inkludere feltarbeid i polare områder. Stillingen vil i perioder være tilknyttet UiT sitt laboratorium i Finnsnes.Den som ansettes vil være en ressursperson i gruppen i forbindelse med undervisning og praktisk veiledning av MSc og PhD studenter, og for samarbeidspartnere. Kandidaten vil også bistå med praktisk veiledning og metodeutvikling i genomikk og multi-omiks. Dette inkluderer identifisering og administrasjon av tilgang til HPC datamaskiner, dokumentasjon, tolkning av data, og kvalitetssikring. Det forventes at kandidaten lærer nye metoder og prosedyrer for å støtte et stadig skiftende forskningslandskap innen algegenomikk og mikrobiomikk.