LEDIG STILLING VED HØGSKOLEN I INNLANDET

Stipendiat i innovasjon og omstilling for mer bærekraftige reiselivs- og opplevelsesnæringer

Søknadsfrist: 28.03.2021

Høgskolen i Innlandet

Høgskolen i Innlandet har over 14 000 studenter, 1200 ansatte og har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad.


Høgskolen i Innlandet bygger sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som skal sette spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt.


Vi utvikler en institusjon med høy faglig kompetanse med mål om å oppnå universitetsakkreditering.


Vår visjon er «Sterkere sammen».

Om stillingen

Stillingen er knyttet til Handelshøgskolen Innlandet - Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap, Ph.d.-program Innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor (INTOP). Stillingen er 3-årig, 100 %. Avhengig av fakultetets behov og stipendiatens kvalifikasjoner og ønsker, kan stillingen bli omgjort til 4 år med 25% undervisningsplikt ved Institutt for reiseliv, opplevelsesnæringer og markedsføring.

Stillingen har fullført doktorgrad som siktemål og forutsetter opptak til doktorgradsprogrammet INTOP. Endelig plan for forskerutdanningen skal være godkjent og avtalefestet senest innen tre måneder etter tiltredelse.

Det forventes at den som tilsettes, skal delta aktivt i INTOPs stipendiatgruppe og bidra faglig i stipendiatmiljøet. Stipendiaten vil også være tilknyttet fagmiljøet på Institutt for reiseliv, opplevelsesnæringer og markedsføring. Prosjektet vil være en del av forskningsvirksomheten ved Senter for reiselivsforskning som er et samarbeid mellom Norsk institutt for naturforskning (NINA) og HHS/Østlandsforskning.

Kontakt:

  • Førsteamanuensis Monica Breiby, tlf.: 612 880 54,e-post: monica.breiby@inn.no
  • Ph.d.- leder Martin Rønningen, tlf.: 612 883 18,e-post: martin.ronningen@inn.no

Om prosjektet

Virksomheter i både offentlig og privat sektor står ovenfor store omstillings- og innovasjons utfordringer for å tilpasse seg endrede rammebetingelser etter Covid-19. Reiselivs- og opplevelsesnæringene er spesielt hardt rammet av pandemien. Forskning om forbrukeratferd fra tidligere epidemier og naturkatastrofer, viser at etterspørselen etter tjenester innenfor disse næringene gjenopptas, men at det tar tid. En global pandemi som Covid-19 har vi derimot ingen erfaring med. Ser vi denne i sammenheng med klimautfordringer og FNs bærekraftsmål for 2030, er det behov for økt innovasjon og omstilling blant reiselivs- og opplevelsesnæringene i årene som kommer. Sentrale drivkrefter i denne sammenheng er teknologiutvikling, endrede brukerpreferanser og brukeratferd, og muligheter som nye forretningsmodeller gir.

Det er i løpet av året registrert enkelte små og mellomstore bedrifter (SMB) som er omstillingsdyktige og som utvikler nye bærekraftige tjenester, mens andre ikke får det til. Hvorfor er det slik? Har det noe å gjøre med etablert kultur og praksis, og hvordan det kan begrense innovasjon og læring? Har SMB relativt få tjenester, som bidrar til mer fleksibilitet enn ved større bedrifter der mange tjenester skal gjøres bærekraftige på kort tid? Eller at innovative virksomheter legger økt vekt på bærekraftige brukeropplevelser og hva som gir brukeren verdi? Det finnes lite forskning om hvilke faktorer det er som hemmer og fremmer omstillings- og innovasjonsevnen i virksomhetene for en mer bærekraftig utvikling.

Nyere tjenesteforskning viser hvordan utfordringene kan imøtekommes gjennom å utvikle kulturer hvor designtenkning har en fremtredende rolle. Et eksempel på dette er å utvikle og designe nye tjenester og opplevelser i nært samarbeid med brukerne, og at de bør involveres i virksomheters innovasjonsarbeid (eller prosesser). Brukerne besitter kunnskap om egne behov og har innsikt i hva som vil kunne fungere og ikke. Tjenestedesign fremheves derfor ofte som en egnet tilnærming for å få frem brukernes perspektiv, og som innebærer metoder og verktøy for at brukere kan bli aktive medspillere i innovasjonsprosesser og bidra med verdifull kunnskap til virksomhetene i utviklingen av nye tjenester. For å kartlegge faktorer som hemmer og fremmer omstillings- og innovasjonsevnen, vil vi velge ut virksomheter som har vist seg å være omstillingsdyktige i løpet av pandemien og virksomheter som ikke har vært det.

Oppsummert vil det generelle forskningsspørsmålet i ph.d.-prosjektet dreie seg om hvilke faktorer som hemmer og fremmer innovasjon og omstilling for mer bærekraftige reiselivs- og opplevelsesnæringer, og på hvilken måte. Prosjektet kan gis en innretning mot brukeres/kunders rolle og bruk av tjenestedesign som utviklings- og analyseverktøy i slike utviklingsprosesser. Søkeren kan også velge andre tilnærminger. Doktorgradsstipendiaten vil knyttes opp til dette arbeidet.

Kvalifikasjoner

Formalkompetanse

  • Mastergrad innen relevante fagområder (primær innovasjon, reiseliv, markedsføring, organisasjon og ledelse) som kvalifiserer for norsk ph.d.- utdanning (mastergrad 120 stp., inkludert en masteroppgave på minimum 30stp). Karakter B eller bedre er normalt påkrevd.
  • Søkere som har masterutdanning fra utenlandsk utdanningsinstitusjon må legge ved godkjenning av utenlandsk høyere utdanning fra NOKUT .

Personlig kompetanse

  • Den som tilsettes må ha evne til å arbeide målrettet og selvstendig, men må også kunne samarbeide med andre forskere.
  • Søkere må beherske nødvendige IKT-verktøy og programvare for PC som skal benyttes i ph.d.-utdanningen og evt. i undervisning.
  • Forskningserfaring utover masteroppgaven er en fordel, men ingen betingelse.

SpråkSøkere må beherske norsk, svensk eller dansk fordi stipendiaten bl.a. skal intervjue bedrifter og aktører i norske regioner som ikke forutsettes å beherske engelsk. Søkeren bør for øvrig beherske engelsk fordi mye faglitteratur er på engelsk og både publisering og formidling fra ph.d.-prosjektet bør delvis og helst i høy grad skje på engelsk.

Vurderingen av hvilken kandidat som er best kvalifisert vil være en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet, i tillegg til motivasjon og øvrige kvalifikasjonskrav slik de er formulert i annonseteksten.

Hvordan søke

Søknad og alle vedlegg sendes elektronisk.

Søknaden skal inneholde

  • Prosjektbeskrivelse og fremdriftsplan (5-7 sider) for arbeidet som skal utføres, der faglig relevans og ulike utfordringer og muligheter i prosjektet blir skissert. Stipendiaten som blir ansatt vil i samarbeid med veileder utarbeide en fullstendig prosjektbeskrivelse som grunnlag for opptak på ph.d.-programmet
  • Søknadsbrev
  • CV med oversikt over utdanning og erfaring. Fylles ut i Jobbnorges søknadsskjema.
  • Vitnemål fra masterutdanning. Søkere som har masterutdanning fra utenlandsk utdanningsinstitusjon må legge ved godkjenning av utenlandsk høyere utdanning fra NOKUT.
  • Annet arbeid som vurderes som relevant for søknaden

Har du spørsmål om opplasting av vedlegg eller andre tekniske forhold rundt søknaden kan Jobbnorge kundeservice kontaktes. Kontaktinformasjon ligger som lenke i søknadsskjema.

Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju.

Anmodning om unntak fra offentlig søkerliste må begrunnes tydelig og angis via elektronisk søknadsskjema. Søkere vil bli kontaktet dersom høgskolen ikke kan følge anmodningen (jf. off.loven § 25).

Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Det er derfor et personalpolitisk mål ved HINN å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. Arbeidsforholdene tilrettelegges om nødvendig for personer med redusert funksjonsevne. Dersom søkere tilkjennegir at de har nedsatt funksjonsevne eller hull i CV, kan denne opplysningen bli brukt til registreringsformål i forbindelse med måltallet.

Vi tilbyr

  • Lønn i stillingskode 1017 Stipendiat etter Statens lønnsregulativ, startlønn kr 482 200. For særlig kvalifiserte kandidater kan det avtales innplassering og lønn i stillingskode 1378 stipendiat.
  • Godt arbeidsmiljø, mulighet for utvikling og gode velferdsordninger

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS