Stilling:

Førsteamanuensis i spesialpedagogikk / utdanningsvitenskap

Søknadsfrist 21. januar 2019

Universitetet i Stavanger

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.700 ansatte. Vi er eneste norske medlem av European Consortium of Innovative Universities. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.


Lesesenteret er del av Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Senteret består av rundt 70 dyktige og engasjerte medarbeidere. Senteret utfører oppgaver på universitetet knyttet til utdanning og forskning, og er i tillegg et nasjonalt senter med ansvar for å styrke arbeid med språk, tekst og kommunikasjon i barnehager, og leseopplæring og leseutvikling i skoler over hele lander. Lesesenteret er landets ledende fagmiljø innen lesing, og kjennetegnes av et ambisiøest og framoverlent arbeidsfellesskap. Vi leder og deltar i en rekke store forsknings- og utviklingsprosjekt - tett koplet til praksisfeltet, og i samarbeid med nasjonale og internasjonale aktører.

Universitetet i Stavanger søker etter førsteamanuensis i spesialpedagogikk/utdanningsvitenskap.

Arbeidsoppgaver og fagmiljø

Fagområde for stillingen er spesialpedagogikk/utdanningsvitenskap.

Stillingen er organisatorisk tilknyttet Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora.

Som førsteamanuensis vil du hovedsakelig undervise og veilede studenter på bachelor-, master- og doktorgradsnivå innenfor grunnskolelærerutdanning, spesialpedagogikk/utdanningsvitenskap, forske og formidle forskningsresultat innenfor relevante forskningsområder ved senteret, samt bidra til utvikling av samarbeid med praksisfeltet. Utvikling av varierte og engasjerende undervisningsmåter, innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig utviklingsarbeid, inngår i stillingen. Stillingsbetenkningen gir en nærmere beskrivelse av fagområde og aktuelle oppgaver for førsteamanuensis.

Kompetansekrav

Vi søker etter førsteamanuensis med doktorgrad innenfor fagområdet og høy kompetanse innenfor ett eller flere av følgende felt: motivasjonelle aspekt ved lesing, prøveutvikling, lese- og skriveutvikling, lese- og skrivevanskeproblematikk.

Du må kunne dokumentere pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning, eller gjennomføre universitetspedagogisk kurs innen en periode på to år fra tiltredelse. Kurset tilbys av universitetet.

Videre legges det vekt på at du har:

  • En reflektert og bevisst holdning til egen undervisnings- og veiledningsvirksomhet.
  • Evne til å involvere og engasjere studentene i undervisning hvor utdanningsmål, innhold og vurderingssituasjoner henger nøye sammen.
  • Erfaring med og/eller interesse for utvikling og bruk av varierte læringsmåter og digitale redskaper i undervisningen.
  • Formidlet forskningsresultat i anerkjente norske og internasjonale publiseringskanaler, og at du kan vise til progresjon i forskning og publisering.
  • Evne til å initiere, skaffe ekstern finansiering til, drive og gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter.
  • Erfaring fra samarbeid med arbeidslivet.
  • Evne til å bygge og ivareta nettverk - regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
  • Erfaring med nyskaping, innovasjon og kommersialisering av forskning.
  • Høy arbeidskapasitet, er nysgjerrig og motivert for å utvikle ny kunnskap sammen med andre.
  • Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og evne til å bidra til et konstruktivt arbeidsmiljø.

Arbeids- og undervisningsspråket vil normalt være norsk, men man må også være forberedt på å gi undervisning på engelsk. Den som ansettes må beherske norsk eller et annet skandinavisk språk skriftlig og muntlig.

Vi tilbyr:

  • Varierte arbeidsoppgaver i en stor, spennende og samfunnsviktig organisasjon.
  • Et ambisiøst arbeidsfellesskap i positiv utvikling. Vi arbeider for å inkludere ansatte på alle nivå i strategiske beslutninger, fremme en uformell atmosfære og en flat organisasjonskultur.
  • Kollegabasert veiledningsprogram det første året du underviser ved UiS, NyTi.
  • Mulighet for faglig utvikling og anledning til å søke kvalifikasjonsopprykk til professor i samsvar med nasjonale regler.
  • Lønn etter statens lønnsregulativ, l.pl. 17.510, kode 1011, kr 600.000-650.000 bto pr år. I særskilte tilfeller kan høyere avlønning vurderes.
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse som sikrer gode pensjonsrettigheter.
  • Gunstig medlemskap på treningssenter og i bedriftsidrettslag.
  • Ansettelse i IA-bedrift som er opptatt av å redusere sykefraværet, øke andel ansatte med redusert arbeidsevne og øke yrkesaktiviteten for eldre arbeidstakere.
  • Hjem-jobb-hjem, kollektivtransport til og fra jobb til gunstig pris.

Generell informasjon

Din søknad vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Hovedvekten i den sakkyndige vurderingen legges på bedømmelse av innsendte vitenskapelige arbeider og dokumentert undervisnings- og utdanningsfaglig kompetanse. Erfaring fra popularisering/formidlingsvirksomhet, fagpolitisk og fagadministrativt arbeid og eventuelt andre dokumenterte kvalifikasjoner med relevans for stillingen, vil også bli vurdert av de sakkyndige.

Dersom det melder seg mange søkere, kan det bli aktuelt å avslå søknader før søknadspapirene oversendes sakkyndig komité for vurdering. Dette vil være aktuelt for søkere som ikke tilfredsstiller sentrale deler av kompetansekravene.

På bakgrunn av sakkyndig komités uttalelse vil aktuelle søkere bli innkalt til intervju og prøveundervisning før det avgis innstilling.

Universitetet har få menn i førsteamanuensisstilling innenfor fagområdet og oppfordrer derfor spesielt menn til å søke.

Det er en forutsetning at den som ansettes bosetter seg slik at vedkommende kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.

Nærmere opplysninger

Stillingsbetenkningen gjør nærmere rede for fagområde og aktuelle arbeidsoppgaver.

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Camelia Danaei, tlf 51 83 31 49, epost camelia.danaei@uis.no.

SøknadSøk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres minimum søknadsbrev, relevant utdanning og erfaring.

Følgende dokumenter lastes opp som vedlegg til søknaden, i separate filer:

  • CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
  • Relevante vitnemål og attester.
  • Fullstendig liste over vitenskapelige arbeider.
  • Inntil 10 arbeider som dokumenterer undervisnings- og utdanningsfaglig kompetanse, se Retningslinjer for vurdering av undervisningskompetanse
  • Inntil 10 vitenskapelige arbeider som er sentrale i din forskningsproduksjon, inklusiv doktorgradsavhandling.
  • Dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant i forhold til stillingens krav.

Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Dersom vedleggene overskrider 30 MB til sammen må de komprimeres før opplasting.

Opplysninger og dokumentasjon som det skal tas hensyn til ved vurdering må være registrert innen søknadsfristens utløp. Kontaktinformasjon til tre referansepersoner oppgis i søknaden eller på forespørsel.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25.

STILLINGSBETENKNING

Fagområde

Fagområde for stillingen er spesialpedagogikk/utdanningsvitenskap. Vi søker etter førsteamanuensis med doktorgrad innenfor fagområdet. Søkere med spesialisering innenfor motivasjonelle aspekt ved lesing, prøveutvikling, lese- og skriveutvikling og/eller lese- og skrivevanskeproblematikk foretrekkes, men søkere med spesialisering innenfor nærliggende områder kan også være aktuelle kandidater. Det er ønskelig med erfaring fra barnehage, skole eller PP-tjeneste. En stor del av Lesesenterets arbeid er knyttet til nasjonale oppdrag som kompetanseutvikling, prøveutvikling og videreutdanning. For tiden deltar vi i flere store satsinger som krever praktisk kunnskap om skolebasert kompetanseutvikling. Det vil derfor være en styrke om personen som blir ansatt, har erfaring fra denne type arbeid.

Organisatorisk plassering

Ansettelsen gjelder generelt ved Universitetet i Stavanger. Stillingen er organisatorisk plassert ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking. Informasjon om enheten er tilgjengelig på våre nettsider. Førsteamanuensis vil kunne delta i forskningsfellesskap på tvers av organisatoriske enheter.

Aktuelle oppgaver

Førsteamanuensis skal sammen med det øvrige vitenskapelige personalet ivareta:

Utdanning:

  • Bidra til utvikling av faglig sterke og relevante utdanningsprogram.
  • Videreutvikle og styrke utdanningsprogrammenes faglige omdømme gjennom å gi undervisning og veiledning av høy kvalitet på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.
  • Bidra i, og utvikle aktuelle etter- og videreutdanningstilbud.
  • Legge til rette for studentenes læring i tråd med studieprogrammenes læringsmål.
  • Drive pedagogisk utviklingsarbeid og læremiddelproduksjon.
  • Inngå i kontinuerlige kompetansehevingsprosesser knyttet til undervisning og veiledning.
  • Bidra ved utvikling av nye undervisningsmetoder og bruk av ulike digitale læringsressurser.
  • Gjennomføre studentevalueringer og drive kontinuerlig utvikling av utdanningenes kvalitet.

Forskning og innovasjon:

  • Forske og drive faglig utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
  • Initiere, skaffe ekstern finansiering til, drive og gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter.
  • Drive anvendbar praksisnær profesjonsrettet og/eller samfunnsrelevant forskning, også på oppdrag fra, og i samarbeid med samfunns- og arbeidsliv.
  • Delta i og utvikle forskningsfellesskap ved universitetet - programområder eller forskergrupper.
  • Involvere studenter i forskning og faglig utviklingsarbeid.
  • Bidra til innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig utviklingsarbeid.
  • Etablere nettverk og samarbeid med forskere nasjonalt og internasjonalt.

Formidling og samfunnskontakt:

  • Formidle forskningsresultat i norske og internasjonale publiseringskanaler.
  • Drive populærvitenskapelig formidling.
  • Bidra i faglig anerkjente konferanser, nasjonalt og internasjonalt.
  • Delta i fag- og samfunnsdebatten.
  • Bidra til utvikling av samarbeid med samfunns- og arbeidsliv, f.eks. gjennom desentralisert kompetanseutvikling.
  • Bygge og ivareta et bredt nettverk med privat og offentlig sektor, nasjonalt og internasjonalt.

Administrasjon:

  • Delta i fagstrategisk arbeid og ved oppbygging av nye undervisningsemner/fagfelt.
  • Legge til rette for eksamen og delta ved sensur.
  • Delta i sakkyndige komiteer og interne vurderingskomiteer.
  • Ivareta verv i nasjonale og internasjonale komiteer, samt i råd og utvalg ved UiS.

Det forventes at den som ansettes støtter opp om og deltar i den øvrige aktiviteten ved fakultetet og kan påta seg oppgaver på tvers av institutt- og fakultetsgrenser.

En årlig plan for det arbeidet som skal utføres settes opp etter samtale mellom senterleder og førsteamanuensis, dette i samsvar med universitetets Retningslinjer for arbeidsplanlegging.

Kompetanseutvikling

UiS forventer at alle vitenskapelig ansatte driver kontinuerlig kompetanseheving av egen undervisnings- og forskningsvirksomhet.

Førsteamanuensis skal det første året delta på universitetets kollegabaserte veiledningsprogram, NyTi.

Førsteamanuensis som ikke kan dokumentere tilstrekkelig pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning må delta på universitetspedagogisk kurs innen to år fra tiltredelse.

Førsteamanuensis kan søke forskningstermin med lønn i samsvar med universitetets Retningslinjer for tildeling av forskningstermin.

Førsteamanuensis kan søke kvalifikasjonsopprykk til professor i samsvar med Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger § 2-2.

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS