Stilling:

Førsteamanuensis i musikk

Søknadsfrist 10. mars 2019

Universitetet i Stavanger

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.700 ansatte. Vi er eneste norske medlem av European Consortium of Innovative Universities. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.


Institutt for barnehagelærerutdanning, som er en del av Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, har ansvar for barnehagelærerutdanning (bachelor), mastergradsutdanning i barnehagevitenskap, medansvar for doktorgradsutdanning, samt etter- og videreutdanningsvirksomhet for barnehagelærere. Instituttet har også ansvar for et halvårlig studieprogram for utvekslingsstudenter, Comparative Educational Studies.


En stor del av forskningen ved instituttet er organisert i forskergrupper: Estetiske og emosjonelle læreprosesser; Barns språklige og litterære praksiser; Kvalitet, profesjon og læring; Verdier i barnehagen; Sustainability, STEM and Physical Education. Forskergruppene er knyttet til både nasjonale og internasjonale netteverk.


Universitetet i Stavanger ble i desember 2017 utnevnt av Forskningsrådet som ett av to nasjonale Senter for barnehageforskning for de neste fem årene, med mulighet til forlengelse i ytterligere fem år. Institutt for barnehagelærerutdanning har en sentrale rolle i senteret og en stor del av forskningen ved instituttet knyttes til FILIORUM, som senteret heter.


Instituttets visjon er å være nyskapende og innovativ. Instituttet og praksisfeltet har et nært samarbeid om å utdanne kompetente, motiverte og samfunnsengasjerte barnehagelærere. Dette samarbeidet omfatter også forskningsprosjekter og kunstnerisk utviklingsarbeid. Det er i dag 60 ansatte og 700 studenter tilknyttet instituttet.

Universitetet i Stavanger søker etter førsteamanuensis i musikk.

Arbeidsoppgaver og fagmiljø

Fagområde for stillingen er musikk i barnehagelærerutdanningen.

Stillingen er organisatorisk tilknyttet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for barnehagelærerutdanning.

Som førsteamanuensis vil du hovedsakelig undervise og veilede studenter på bachelor-, master- og doktorgradsnivå innenfor fagområdet i barnehagelærerutdanninga, forske og formidle forskningsresultat innenfor relevante forskningsområder ved instituttet, samt bidra til utvikling av samarbeid med arbeidslivet. Undervisningsoppgavene ved instituttet er i stor grad knyttet til emner på bachelornivå. Utvikling av varierte og digitale læringsmåter i undervisningen, innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig utviklingsarbeid, inngår i stillingen. Stillingsbetenkningen gir en nærmere beskrivelse av fagområde og aktuelle oppgaver for førsteamanuensis.

Kompetansekrav

Vi søker etter førsteamanuensis med doktorgrad eller tilsvarende kompetanse innenfor fagområdet.

Du må kunne dokumentere pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning, eller gjennomføre universitetspedagogisk kurs innen en periode på to år fra tiltredelse. Kurset tilbys av universitetet.

Videre legges det vekt på at du har:

  • En reflektert og bevisst holdning til egen undervisnings- og veiledningsvirksomhet.
  • Evne til å involvere og engasjere studentene i undervisning hvor innhold, arbeidsformer og vurderingssituasjoner henger nøye sammen.
  • Erfaring med og/eller interesse for utvikling og bruk av varierte læringsmåter og digitale redskaper i undervisningen.
  • Formidlet forskningsresultat i anerkjente norske og internasjonale publiseringskanaler, og at du kan vise til progresjon i forskning og publisering.
  • Evne til å initiere, skaffe ekstern finansiering til, drive og gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter.
  • Erfaring fra samarbeid med praksisfeltet.
  • Evne til å bygge og ivareta nettverk - regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
  • Erfaring med nyskaping, innovasjon og kommersialisering av forskning.
  • God arbeidskapasitet, er nysgjerrig og motivert for å utvikle ny kunnskap sammen med andre.
  • Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og evne til å bidra til et konstruktivt arbeidsmiljø.
  • Relevant yrkespraksis fra barnehage, skole eller høyere utdanning

Arbeids- og undervisningsspråket er hovedsakelig norsk, men den som ansettes må også kunne gi undervisnnig på engelsk. Dersom du ikke behersker norsk eller et annet skandinavisk språk må du tilegne deg norskkunnskaper tilsvarende nivå B2 innen en periode på to år fra tiltredelse. Om nødvendig vil du få tilbud om norskkurs betalt av universitetet.

Dersom det ikke melder seg søkere med tilstrekkelig vitenskapelig kompetanse, kan det bli aktuelt å ansette midlertidig for inntil tre år med sikte på kvalifisering og fast ansettelse. Søker må ha forutsetning for å skaffe seg nødvendige kvalifikasjoner i løpet av ansettelsesperioden.

Vi tilbyr:

  • Varierte arbeidsoppgaver i en stor, spennende og samfunnsviktig organisasjon.
  • Et ambisiøst arbeidsfellesskap i positiv utvikling. Vi arbeider for å inkludere ansatte på alle nivå i strategiske beslutninger, fremme en uformell atmosfære og en flat organisasjonskultur.
  • Kollegabasert veiledningsprogram det første året du underviser ved UiS, NyTi.
  • Mulighet for faglig utvikling og anledning til å søke kvalifikasjonsopprykk til professor i samsvar med nasjonale regler.
  • Lønn etter statens lønnsregulativ, l.pl. 17.510, kode 1011, kr 555.000 – 658.000 bto pr år. I særskilte tilfeller kan høyere avlønning vurderes.
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse som sikrer gode pensjonsrettigheter.
  • Gunstig medlemskap på treningssenter og i bedriftsidrettslag.
  • Ansettelse i IA-bedrift som er opptatt av å redusere sykefraværet, øke andel ansatte med redusert arbeidsevne og øke yrkesaktiviteten for eldre arbeidstakere.
  • Hjem-jobb-hjem, kollektivtransport til og fra jobb til gunstig pris.
  • Som arbeidstaker i Norge vil du ha tilgang til et svært godt helsesystem og gode pensjoner, sjenerøs fødsels-/foreldrepermisjon og en konkurransedyktig lønn. Barnehageplass er garantert og rimelig, offentlig skole er gratis.
  • Relocation-program ved flytting til Norge, inkluderer bl.a. støtte og språkkurs for partnere.

Generell informasjon

Din søknad vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Hovedvekten i den sakkyndige vurderingen legges på bedømmelse av innsendte vitenskapelige arbeider og dokumentert undervisnings- og utdanningsfaglig kompetanse. Erfaring fra popularisering/formidlingsvirksomhet, fagpolitisk og fagadministrativt arbeid og eventuelt andre dokumenterte kvalifikasjoner med relevans for stillingen, vil også bli vurdert av de sakkyndige.

Dersom det melder seg svært mange søkere, kan det bli aktuelt å avslå søknader før søknadspapirene oversendes sakkyndig komité for vurdering. Dette vil være aktuelt for søkere som ikke tilfredsstiller sentrale deler av kompetansekravene.

På bakgrunn av sakkyndig komités uttalelse vil aktuelle søkere bli innkalt til intervju og prøveundervisning før det avgis innstilling.

Det er en forutsetning at den som ansettes bosetter seg slik at vedkommende kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.

Nærmere opplysninger

Stillingsbetenkningen gjør nærmere rede for fagområde og aktuelle arbeidsoppgaver.

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Grete Marnburg, tlf: 51833545, e-post grete.marnburg@uis.no.

Søknad

Søk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres minimum søknadsbrev, relevant utdanning og erfaring.

Følgende dokumenter lastes opp som vedlegg til søknaden, i separate filer:

  • CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
  • Relevante vitnemål og attester.
  • Fullstendig liste over vitenskapelige arbeider og kunstnerisk virksomhet.
  • Inntil 10 arbeider som dokumenterer undervisnings- og utdanningsfaglig kompetanse, se Retningslinjer for vurdering av undervisningskompetanse
  • Inntil 10 vitenskapelige arbeider som er sentrale i din forskningsproduksjon, inklusiv doktorgradsavhandling.
  • Dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant i forhold til stillingens krav.

Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Dersom vedleggene overskrider 30 MB til sammen må de komprimeres før opplasting.

Opplysninger og dokumentasjon som det skal tas hensyn til ved vurdering må være registrert innen søknadsfristens utløp. Kontaktinformasjon til tre referansepersoner oppgis i søknaden eller på forespørsel.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25.

STILLINGSBETENKNING

Fagområde

Fagområde for stillingen er musikkpedagogikk i barnehagelærerutdanningen. Musikk inngår blant annet i kunnskapsområdet «Kunst, kultur og kreativitet» sammen med fagene forming og drama. Siden undervisningen ved barnehagelærerutdanningen er organisert i kunnskapsområder, vil noe av arbeidet kunne berøre kunstfagdidaktikk mer generelt, samt pedagogiske, vitenskapsteoretiske og forskningsmetodologiske emner.

Organisatorisk plassering

Ansettelsen gjelder generelt ved Universitetet i Stavanger. Stillingen er organisatorisk plassert ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for barnehagelærerutdanning. Informasjon om enheten er tilgjengelig på våre nettsider. Førsteamanuensis vil kunne delta i forskningsfellesskap på tvers av organisatoriske enheter.

Aktuelle oppgaver

Førsteamanuensis skal sammen med det øvrige vitenskapelige personalet ivareta:

Utdanning:

  • Bidra til utvikling av faglig sterke og relevante utdanningsprogram.
  • Videreutvikle og styrke utdanningsprogrammenes faglige omdømme gjennom å gi undervisning og veiledning av høy kvalitet på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.
  • Bidra i, og utvikle aktuelle etter- og videreutdanningstilbud.
  • Legge til rette for studentenes læring i tråd med studieprogrammenes læringsutbytteformuleringer.
  • Drive pedagogisk utviklingsarbeid og læremiddelproduksjon.
  • Inngå i kontinuerlige kompetansehevingsprosesser knyttet til undervisning og veiledning.
  • Bidra ved utvikling av nye undervisningsmetoder og bruk av ulike digitale læringsressurser.
  • Gjennomføre studentevalueringer og drive kontinuerlig utvikling av utdanningenes kvalitet.

Forskning og innovasjon:

  • Forske og drive faglig utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
  • Initiere, skaffe ekstern finansiering til, drive og gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter.
  • Drive praksisnær profesjonsrettet og/eller samfunnsrelevant forskning, også på oppdrag fra, og i samarbeid med samfunns- og arbeidsliv.
  • Delta i barnehageforskningssenteret FILIORUM og utvikle forskningsfellesskap ved universitetet
  • Involvere studenter i forskning og faglig utviklingsarbeid.
  • Bidra til innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig utviklingsarbeid.
  • Involvere studentene i entreprenørskapsaktiviteter og bidra til å utvikle deres entreprenørskapskompetanse.
  • Etablere nettverk og samarbeid med forskere nasjonalt og internasjonalt.

Formidling og samfunnskontakt:

  • Formidle forskningsresultat i norske og internasjonale publiseringskanaler.
  • Drive populærvitenskapelig formidling.
  • Bidra i faglig anerkjente konferanser, nasjonalt og internasjonalt.
  • Delta i fag- og samfunnsdebatten.
  • Bidra til utvikling av samarbeid med samfunns- og arbeidsliv.
  • Bygge og ivareta et bredt nettverk med privat og offentlig sektor, nasjonalt og internasjonalt.

Administrasjon:

  • Delta i fagstrategisk arbeid og ved oppbygging av nye undervisningsemner/fagfelt.
  • Legge til rette for eksamen og delta ved sensur.
  • Delta i sakkyndige komiteer og interne vurderingskomiteer.
  • Ivareta verv i nasjonale og internasjonale komiteer, samt i råd og utvalg ved UiS.

Det forventes at den som ansettes støtter opp om og deltar i den øvrige aktiviteten ved fakultetet og kan påta seg oppgaver på tvers av institutt- og fakultetsgrenser. En årlig plan for det arbeidet som skal utføres settes opp etter samtale med instituttleder, dette i samsvar med universitetets Retningslinjer for arbeidsplanlegging.

Kompetanseutvikling

UiS forventer at alle vitenskapelig ansatte driver kontinuerlig kompetanseheving av egen undervisnings- og forskningsvirksomhet.

Førsteamanuensis skal det første året delta på universitetets kollegabaserte veiledningsprogram, NyTi.

Førsteamanuensis som ikke kan dokumentere tilstrekkelig pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning må delta på universitetspedagogisk kurs innen to år fra tiltredelse.

Førsteamanuensis som ikke kan norsk eller et annet skandinavisk språk må tilegne seg norskkunnskaper tilsvarende nivå B2 (i samsvar med felles europeisk rammeverk for språk) innen en periode på to år fra tiltredelse.

Førsteamanuensis kan søke forskningstermin med lønn i samsvar med universitetets Retningslinjer for tildeling av forskningstermin.

Førsteamanuensis kan søke kvalifikasjonsopprykk til professor i samsvar med Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger § 2-2

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS