Stilling:

Førsteamanuensis i engelsk

Søknadsfrist 23. desember 2018

Universitetet i Stavanger

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.700 ansatte. Vi er eneste norske medlem av European Consortium of Innovative Universities. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.


Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, som er en del av Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, tilbyr grunnskolelærerutdanninger samt master- og doktorgradsutdanning i utdanningsvitenskap. Utdanningsvitenskap er et faglig satsingsområde ved universitetet, og vi er beredt til å ta et større nasjonalt ansvar for å utdanne nasjonens og regionens tiltrengte arbeidskraft innenfor området. Det er i dag 75 ansatte og 840 studenter tilknyttet instituttet.

Universitetet i Stavanger søker etter førsteamanuensis i engelsk.

Arbeidsoppgaver og fagmiljø

Fagområdet for stillingen er engelsk med undervisning og veiledning i engelsk didaktikk og lingvistikk innenfor grunnskolelærerutdanningene.

Stillingen er organisatorisk tilknyttet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk.

Som førsteamanuensis vil man hovedsakelig undervise og veilede studenter på bachelor- og master-nivå, muligens også veiledning på doktorgradsnivå. For tiden tilbys engelske emner i grunnskolelærerutdanningen (MA-GLU fulltids- og deltidsutdanning (1-7) og (5-10) og kurs i kompetanse for kvalitet (KFK del 1 (1-7) og del 2 (5-10). Oppgavene til den som blir tilsatt vil inkludere veiledning, undervisning, kursorganisering og studentevaluering knyttet til engelsk språk, anvendt lingvistikk og metodikk. Det forventes at undervisningspersonale ved fakultetet bruker varierte studentsentrerte aktiviteter og innovative metoder, medregnet digitale læringsmetoder, for å kunne fungere som gode rollemodeller for studentene. I tillegg vil det kunne kreves av kandidaten at han/hun bidrar til utvikling av partnerskap med lokale utdanningsinstitusjoner.

Det forventes også av stillingsinnehaveren å drive forskning, samt formidle resultater av denne på alle relevante utdanningsnivå, både lokalt og internasjonalt. Forskningsinteresser og publiseringsfokus blant medlemmene av engelskseksjonen inkluderer for tiden følgende:

  • Lærerutdanning og -utvikling med bruk av tilnærminger som Lesson Study.
  • Kritisk pedagogikk og drama som måter å fremme ‘critical literacy’ og interkulturell kommunikativ kompetanse, samt en bevissthet omkring temaer som sosial rettferdighet, rettvishet og mangfold, og engelsk som fremmedspråk i flerkulturelle og flerspråklige klasserom.
  • Pragmatikk, lese- og skriveutvikling blant unge elever med engelsk som fremmedspråk.

Kompetansekrav

Vi søker etter førsteamanuensis med doktorgrad eller tilsvarende kompetanse innenfor fagområdet. Det forventes at søkeren har norsk doktorgrad eller tilsvarende fra utlandet i enten engelsk språk, anvendt lingvistikk, didaktikk, eller tilsvarende kompetanse innenfor dette akademiske feltet, godkjent av NOKUT.

Instituttet foretrekker at kandidaten har følgende kompetanse, og vil følgelig også foreta en vurdering av denne:

  • undervisningserfaring og -kunnskap innenfor undervisning av engelsk som fremmedspråk, undervisning i og læring av engelsk i grunnskolen
  • dybdekunnskap om hvordan skoler, fagplaner og evaluering arbeider og virker sammen for å fremme læring og utdanning. Kunnskap om hvordan dette fremkommer og fungerer i det norske utdanningssystemet, samt kunnskap om utdanning og pensum i norsk grunnskole og videregående skole
  • publisering og formidling av nåværende og tidligere forskning
  • undervisningserfaring fra høyere utdanning
  • erfaring fra profesjonelle utviklingsprosesser tilknyttet forbedring av lærer- kompetanse.

Du må kunne dokumentere pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning, eller gjennomføre universitetspedagogisk kurs innen en periode på to år fra tiltredelse. Kurset tilbys av universitetet.

Videre legges det vekt på at du har:

  • En reflektert og bevisst holdning til egen undervisnings- og veiledningsvirksomhet.
  • Evne til å involvere og engasjere studentene i undervisning hvor utdanningsmål, innhold og vurderingssituasjoner henger nøye sammen.
  • Erfaring med og/eller interesse for utvikling og bruk av varierte læringsmåter og digitale redskaper i undervisningen.
  • Formidlet forskningsresultat i anerkjente norske og internasjonale publiseringskanaler, og at du kan vise til progresjon i forskning og publisering.
  • Evne til å initiere, skaffe ekstern finansiering til, drive og gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter.
  • Erfaring fra samarbeid med arbeidslivet.
  • Evne til å bygge og ivareta nettverk - regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
  • Erfaring med nyskaping, innovasjon og kommersialisering av forskning.
  • Høy arbeidskapasitet, er nysgjerrig og motivert for å utvikle ny kunnskap sammen med andre.
  • Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og evne til å bidra til et konstruktivt arbeidsmiljø.

Undervisnings- og kommunikasjonsspråket med studentene er engelsk. Kandidaten må derfor beherske engelsk på nivå C2. Arbeidsspråket ved instituttet er imidlertid norsk. Det er dermed ønskelig at kandidaten behersker norsk eller et annet skandinavisk språk fra begynnelsen av tilsettingsperioden. Grunnen til dette er at vedkommende må kunne delta fullt ut innenfor fakultetet og instituttet og også være i stand til å kommunisere med det bredere utdanningsmiljøet. Dersom kandidaten ikke behersker norsk eller et annet skandinavisk språk, må han/hun være villig til å tilegne seg norskkunnskaper tilsvarende nivå B1 innenfor en periode på to år fra tiltredelse.

Søknaden må inneholde et refleksjonsnotat om egen forsknings- og undervisningskompetanse og fullstendig dokumentasjon av akademiske kvalifikasjoner og relevant erfaring, samt språklige kvalifikasjoner.

Dersom det ikke melder seg søkere med tilstrekkelig vitenskapelig kompetanse, kan det bli aktuelt å ansette midlertidig for inntil tre år med sikte på kvalifisering og fast ansettelse. Søker må ha forutsetning for å skaffe seg nødvendige kvalifikasjoner i løpet av ansettelsesperioden.

Vi tilbyr:

  • Varierte arbeidsoppgaver i en stor, spennende og samfunnsviktig organisasjon.
  • Et ambisiøst arbeidsfellesskap i positiv utvikling. Vi arbeider for å inkludere ansatte på alle nivå i strategiske beslutninger, fremme en uformell atmosfære og en flat organisasjonskultur.
  • Kollegabasert veiledningsprogram det første året du underviser ved UiS, NyTi.
  • Mulighet for faglig utvikling og anledning til å søke kvalifikasjonsopprykk til professor i samsvar med nasjonale regler.
  • Lønn etter statens lønnsregulativ, l.pl. 17.510, kode 1011, kr 544 400 – 670 000 bto pr år. I særskilte tilfeller kan høyere avlønning vurderes.
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse som sikrer gode pensjonsrettigheter. Medlemmer kan søke boliglån til gunstige vilkår.
  • Gunstig medlemskap på treningssenter og i bedriftsidrettslag.
  • Ansettelse i IA-bedrift som er opptatt av å redusere sykefraværet, øke andel ansatte med redusert arbeidsevne og øke yrkesaktiviteten for eldre arbeidstakere.
  • Hjem-jobb-hjem, kollektivtransport til og fra jobb til gunstig pris.
  • Som arbeidstaker i Norge vil du ha tilgang til et svært godt helsesystem og gode pensjoner, sjenerøs fødsels-/foreldrepermisjon og en konkurransedyktig lønn. Barnehageplass er garantert og rimelig, offentlig skole er gratis.
  • Relocation-program ved flytting til Norge, inkluderer bl.a støtte og språkkurs for partnere.

Generell informasjon

Din søknad vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Hovedvekten i den sakkyndige vurderingen legges på bedømmelse av innsendte vitenskapelige arbeider og dokumentert undervisnings- og utdanningsfaglig kompetanse. Erfaring fra popularisering/formidlingsvirksomhet, fagpolitisk og fagadministrativt arbeid og eventuelt andre dokumenterte kvalifikasjoner med relevans for stillingen, vil også bli vurdert av de sakkyndige.

Dersom det melder seg svært mange søkere, kan det bli aktuelt å avslå søknader før søknadspapirene oversendes sakkyndig komité for vurdering. Dette vil være aktuelt for søkere som ikke tilfredsstiller sentrale deler av kompetansekravene.

På bakgrunn av sakkyndig komités uttalelse vil aktuelle søkere bli innkalt til intervju og prøveundervisning før det avgis innstilling.

Universitetet vil rekruttere flere kvinner til førsteamanuensisstilling innenfor fagområdet. Dersom flere søkere anses å ha likeverdige kvalifikasjoner, vil en kvinne bli prioritert foran en mann.

Det er en forutsetning at den som ansettes bosetter seg slik at vedkommende kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.

Nærmere opplysninger

Stillingsbetenkningen gjør nærmere rede for fagområde og aktuelle arbeidsoppgaver.

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Camelia Danaei, tlf 51833149, epost [email protected].

SøknadSøk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres minimum søknadsbrev, relevant utdanning og erfaring.

Følgende dokumenter lastes opp som vedlegg til søknaden, i separate filer:

  • CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
  • Relevante vitnemål og attester.
  • Fullstendig liste over vitenskapelige arbeider og kunstnerisk virksomhet.
  • Inntil 10 arbeider som dokumenterer undervisnings- og utdanningsfaglig kompetanse, se Retningslinjer for vurdering av undervisningskompetanse
  • Inntil 10 vitenskapelige arbeider som er sentrale i din forskningsproduksjon, inklusiv doktorgradsavhandling.
  • Dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant i forhold til stillingens krav.

Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Dersom vedleggene overskrider 30 MB til sammen må de komprimeres før opplasting.

Opplysninger og dokumentasjon som det skal tas hensyn til ved vurdering må være registrert innen søknadsfristens utløp. Kontaktinformasjon til tre referansepersoner oppgis i søknaden eller på forespørsel.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25.

STILLINGSBETENKNING

Fagområdet for stillingen er undervisning og veiledning i engelsk didaktikk og lingvistikk innenfor grunnskolelærerutdanningene ved UiS.

Organisatorisk plassering

Ansettelsen gjelder generelt ved Universitetet i Stavanger. Stillingen er organisatorisk plassert ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk . Informasjon om enheten er tilgjengelig på våre nettsider. Førsteamanuensis vil kunne delta i forskningsfellesskap på tvers av organisatoriske enheter.

Aktuelle oppgaver

Førsteamanuensis skal sammen med det øvrige vitenskapelige personalet ivareta:

Utdanning:

  • Bidra til utvikling av faglig sterke og relevante utdanningsprogram.
  • Videreutvikle og styrke utdanningsprogrammenes faglige omdømme gjennom å gi undervisning og veiledning av høy kvalitet på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.
  • Bidra i, og utvikle aktuelle etter- og videreutdanningstilbud.
  • Legge til rette for studentenes læring i tråd med studieprogrammenes læringsmål.
  • Drive pedagogisk utviklingsarbeid og læremiddelproduksjon.
  • Inngå i kontinuerlige kompetansehevingsprosesser knyttet til undervisning og veiledning.
  • Bidra ved utvikling av nye undervisningsmetoder og bruk av ulike digitale læringsressurser.
  • Gjennomføre studentevalueringer og drive kontinuerlig utvikling av utdanningenes kvalitet.

Forskning og innovasjon:

  • Forske og drive faglig utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
  • Initiere, skaffe ekstern finansiering til, drive og gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter.
  • Drive anvendbar næringsrettet, praksisnær profesjonsrettet og/eller samfunnsrelevant forskning, også på oppdrag fra, og i samarbeid med samfunns- og arbeidsliv.
  • Delta i og utvikle forskningsfellesskap ved universitetet - programområder eller forskergrupper.
  • Involvere studenter i forskning og faglig utviklingsarbeid.
  • Bidra til innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig utviklingsarbeid.
  • Involvere studentene i entreprenørskapsaktiviteter og bidra til å utvikle deres entreprenørskapskompetanse.
  • Etablere nettverk og samarbeid med forskere nasjonalt og internasjonalt.

Formidling og samfunnskontakt:

  • Formidle forskningsresultat i norske og internasjonale publiseringskanalser.
  • Drive populærvitenskapelig formidling.
  • Bidra i faglig anerkjente konferanser, nasjonalt og internasjonalt.
  • Delta i fag- og samfunnsdebatten.
  • Bidra til utvikling av samarbeid med samfunns- og arbeidsliv.
  • Bygge og ivareta et bredt nettverk med privat og offentlig sektor, nasjonalt og internasjonalt.

Administrasjon:

  • Delta i fagstrategisk arbeid og ved oppbygging av nye undervisningsemner/fagfelt.
  • Legge til rette for eksamen og delta ved sensur.
  • Delta i sakkyndige komiteer og interne vurderingskomiteer.
  • Ivareta verv i nasjonale og internasjonale komiteer, samt i råd og utvalg ved UiS.

Det forventes at den som ansettes støtter opp om og deltar i den øvrige aktiviteten ved fakultetet og kan påta seg oppgaver på tvers av institutt- og fakultetsgrenser.

En årlig plan for det arbeidet som skal utføres settes opp etter samtale mellom instituttleder og førsteamanuensis, dette i samsvar med universitetets Retningslinjer for arbeidsplanlegging.

Kompetanseutvikling

UiS forventer at alle vitenskapelig ansatte driver kontinuerlig kompetanseheving av egen undervisnings- og forskningsvirksomhet.

Førsteamanuensis skal det første året delta på universitetets kollegabaserte veiledningsprogram, NyTi.

Førsteamanuensis som ikke kan dokumentere tilstrekkelig pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning må delta på universitetspedagogisk kurs innen to år fra tiltredelse.

Førsteamanuensis som ikke kan norsk eller et annet skandinavisk språk må tilegne seg norskkunnskaper tilsvarende nivå B2 (i samsvar med felles europeisk rammeverk for språk) innen en periode på to år fra tiltredelse.

Førsteamanuensis kan søke forskningstermin med lønn i samsvar med universitetets Retningslinjer for tildeling av forskningstermin.

Førsteamanuensis kan søke kvalifikasjonsopprykk til professor i samsvar med Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger § 2-2.

Søk stillingen