Stilling:

Førsteamanuensis innen anvendt matematikk, optimering (fornyet utlysning)

Søknadsfrist: 05.01.2019

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

NMBU har et særlig ansvar for forskning og utdanning som sikrer livsgrunnlaget for fremtidige generasjoner.

Bærekraft er forankret i alt vi gjør og vi leverer kunnskap for livet.

NMBU har 1700 ansatte og 5200 studenter og er organisert i sju fakulteter. NMBU har campus i Ås og i Oslo. Høsten 2020 er vi samlokalisert på Ås. Nærmere opplysninger om NMBU finnes på www.nmbu.no.

Om REALTEK

Fakultet for realfag og teknologi (REALTEK) tilbyr teknologiutdanning og lærerutdanning og forsker på løsninger som bidrar til det grønne skiftet innen industri, forvaltning og utdanning. Vi har om lag 130 ansatte, 70 doktorgradsstudenter og 1100 studenter. Utdanningen og forskningen ved REALTEK favner bredt og inkluderer fagområdene datavitenskap, maskin og prosessteknologi, robotikk, byggeteknikk og arkitektur, industriell økonomi, miljøfysikk og fornybar energi, geomatikk, vann- og miljøteknikk, samt lærerutdanning innen natur- og realfag. Arbeidssted er på Campus Ås.

Fakultetet er organisert i seksjoner. Alle seksjonene, med unntak av seksjon for anvendte matematiske fag, har masterprogrammer.

Fakultetet startet høsten 2017 med nytt masterprogram i data science. Fakultetet er ansvarlig for undervisning av alle regulære matematikkurs på NMBU, og porteføljen består av kurs på bachelor-, master- og PhD-nvå.

Ved Fakultet for realfag og teknologi er det ledig fast stilling som førsteamanuensis innen anvendt matematikk, optimering.

Den ledige stillingen er tilknyttet Seksjonen for anvendte matematiske fag.

For å komplettere og styrke det matematiske grunnlaget i forskningen og utdanningen ved fakultetet, forventes den som tilsettes å arbeide med anvendte problemstillinger knyttet til masterprogrammene ved Realtek.

Den ledige stillingen er tilknyttet Seksjonen for anvendte matematiske fag. Stillingsinnehaveren forventes å

• undervise matematikkemner på alle nivåer
  • ta aktivt del i utviklingen av emneporteføljen i matematikk
  • veilede master- og PhD-studenter i sitt spesialfelt
  • forske sammen med nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere (se avsnittet under)
  • delta og lede forskningsprosjekter, samt bidra til søknader om ekstern forskningsfinansiering
  • utføre administrative oppgaver i overenstemmelse med universitetets lover og regler.

Forskning:

Matematisk modellering spiller en viktig rolle i utforskingen av komplekse systemer i biologi og ingeniørfag. NMBU har behov for forskningskompetanse i avansert matematikk og har som mål å utvikle undervisning og forskning på matematiske modeller av prosesser i biologi og ingeniørfag. I tråd med denne målsettingen ønsker Realtek å tilsette en ekspert på anvendt og beregningsorientert matematikk. Søkere som kan dokumentere forskningsresultater i matematisk optimering vil bli foretrukket. Vi ønsker en ansatt som har erfaring med optimeringsproblemer som oppstår innenfor følgende emner: dynamiske systemer, partielle differensiallikninger, numerisk lineær algebra, dårlig stilte problemer og maskinlæring.

Kvalifikasjonskrav for stillingen

Det kreves:

• En PhD-grad i anvendt matematikk
  • Dokumentert forskning i form av publikasjoner i internasjonalt anerkjente matematikk tidsskrifter
  • Svært gode ferdigheter (flytende) i skriftlig og muntlig engelsk
  • Svært gode ferdigheter (flytende) i skriftlig og muntlig norsk, svensk eller dansk

Det er ønskelig med:

1. Akademisk og anvendt erfaring med løsning av optimeringsproblemer2. Kompetanse på dynamiske systemer, partielle differensiallikninger, numerisk lineær algebra og dårlig stilte problemer3. Ekspertise på maskinlæring, beregningsmetoder og utvikling av programvare4. Erfaring med optimering fra industrien5. Modellering av systemer i ingeniørfag, fysikk og biologi6. Undervisnings- og veiledningserfaring7. Evne til å skaffe forskningsfinansiering fra eksterne kilder

Ved bedømmelsen av søkerne vil det bli lagt vekt på kompetansene 1-7 i prioritert rekkefølge.

Søkere uten formell kompetanse i pedagogikk forplikter seg til innen 2 år å gjennomføre NMBUs kurs i universitetspedagogikk.

Personlige egenskaper/egnethet

Vi søker en kandidat med:

• God motivasjon
  • Høy kompetanse
  • Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • Engasjement for forskning og undervisning på et høyt nivå

Lønnsvilkår og informasjon

Stillingen innplasseres i stillingskode 1011 Førsteamanuensis, lønnsramme 24, lønnstrinn 61-74 (NOK 534 100 – 682 200), avhengig av kvalifikasjoner. Ansiennitetsopprykk i stillingen.

Nærmere opplysninger ved:

• Professor John Wyller (fungerende seksjonsleder), tlf: +4767231632, e-post: john.wyller@nmbu.no

Informasjon til søkere

Søknad sendes elektronisk via linken ”Søk stillingen” øverst på denne siden. CV skal fylles ut elektronisk i Jobb Norge.

Legg ved vitnemål og eventuelle attester.

Søknadsfrist: 05.01.2019

Søker vedlegger inntil 10 arbeider som etter søkerens vurdering er sentrale i produksjonen. Dersom det i fellesarbeid er vanskelig å identifisere søkerens innsats, må det legges ved en kort redegjørelse om søkerens del av arbeidet.

Dokumenter som ikke kan sendes elektronisk sendes i tre eksemplarer med ordinær post merket still.nr. 18/06493 til NMBU, Fakultet for realfag og teknologi, postboks 5003, NO-1432 Ås, innen 05.01.2019.