OsloMet – storbyuniversitetet er landets tredje største universitet, med over 20 000 studenter og mer enn 2000 ansatte. OsloMet leverer kunnskap og yrkesutøvere samfunnet er avhengig av, og er tett på arbeidslivets behov. OsloMet er et urbant og mangfoldig universitet med internasjonalt preg og et attraktivt studie- og arbeidssted med studiesteder midt i Oslo og på Kjeller ved Lillestrøm. Tilstedeværelsen i hovedstadsregionen gir universitetet gode muligheter til å forstå og høste fordelene av byens varierte befolkningssammensetning.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) har ca. 550 ansatte og 7000 studenter, og holder til i Oslo og Akershus. Fakultetet består av fire institutter og Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO). Fakultetet utdanner fremtidens lærere fra barnehage til og med videregående skole, i nært samarbeid med praksisfeltet. Fakultetet tilbyr ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning. I tillegg tilbyr fakultetet utviklingsstudier og utdanning i tegnspråk og tolking. Mangfold er en kjerneverdi for fakultetets virksomhet. Forsknings- og utviklingsarbeidet er profesjonsrettet, praksisnært og internasjonalt orientert.
Institutt for barnehagelærerutdanning (BLU) har sterke fagmiljøer som bidrar til forskningsbasert kunnskap av relevans for samfunnets utfordringer på barnehagefeltet. Instituttet utvikler sine utdanninger i nært samarbeid med praksisfeltet gjennom studentenes praksisopplæring og gjennom forsknings- og innovasjonsprosjekter. Instituttet tilbyr bachelorstudier i barnehagelærerutdanning, masterstudium i barnehagekunnskap og etter- og videreutdanninger.
Institutt for barnehagelærerutdanning har ca. 2000 studenter og 115 ansatte, og er lokalisert i Pilestredet i Oslo sentrum. Instituttet tilbyr bachelor i barnehagelærerutdanning og master i barnehagekunnskap, samt en rekke etter- og videreutdanningskurs. Fakultetet tilbyr ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning. Instituttet har et utstrakt samarbeid med barnehager og institusjoner relevant for vårt arbeid.
Arbeidsoppgaver og ansvar:Det er fem studielederstillinger ved instituttet, hvorav to stillinger er ledige. Studielederne inngår i instituttets ledergruppe og rapporterer til instituttleder. Ledergruppen ved instituttet arbeider i team. Ansvar og oppgaver for studieleder er beskrevet i egen stillingsbeskrivelse.
Studieledere har ansvar for delegert virksomhet innenfor eget studielederområde i tillegg til faglig og administrativt ansvar, i godt samarbeid med de øvrige medlemmene i instituttets ledergruppe. Studieledere har ansvar for at virksomheten i et avgrenset område gjennomføres i tråd med vedtatt strategi og mål. Dette innebærer også personalansvar og økonomioppfølging. Studieledere har i tillegg noen instituttovergripende ansvarsområder.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier har som en visjon å være landets ledende innen lærerutdanning. Institutt for barnehagelærerutdanning har ett av landets største utdannings- og forskningsmiljøer innen barnehagepedagogikk. Vi søker studieledere med sterkt barnehagefaglig engasjement for utdanning og forsking som kan være pådrivere i dette arbeidet.
Institutt for barnehagelærerutdanning er et institutt i utvikling og endring. I løpet av åremålsperioden kan det derfor bli endringer i arbeidsoppgaver i tråd med endringer i instituttets studieportefølje og ansvarsfordeling i ledergruppen, samt som følge av endringer i organisasjonen.
Kvalifikasjonskrav:
Til stilling nr. 1:
førsteamanuensis/førstelektor Dersom det ikke melder seg søkere med førstekompetanse, vil søkere med mastergrad/hovedfag på relevant område vurderes.
Til stilling nr. 2:
minimum mastergrad/hovedfag på relevant område
Til begge stillingene:
relevant ledererfaring og/eller lederutdanning
erfaring med personalledelse
erfaring fra undervisning og/eller FoU-virksomhet
god digital kompetanse, inkludert erfaring med studentaktive læringsformer og bruk av digitale undervisnings- og vurderingsverktøy
svært god muntlig og skriftlig framstillingsevne på et skandinavisk språk og engelsk
Ved vurdering og rangering av kvalifiserte søkere vil det bli lagt vekt på:
erfaring fra barnehagesektoren og arbeid i barnehagelærerutdanningen
innsikt i og kunnskap om regelverk som regulerer norsk barnehagelærerutdanning
god kunnskap om universitetssektoren
Ønskede egenskaper:
motiverende og inkluderende lederstil
evne til å sikre et godt beslutningsgrunnlag og fatte beslutninger
evne til samarbeid og relasjonsbygging
erfaring fra samarbeid i ledergrupper
evne til å være strukturert og løsningsorientert
evne til å holde i en sak gjennom hele prosessen fra start til sluttføring
Det er viktig for OsloMet å gjenspeile befolkningen i regionen. Vi arbeider aktivt med å utvikle OsloMet videre som en inkluderende arbeidsplass og for å tilrettelegge arbeidsplassen dersom det er behov for det. Alle kvalifiserte søkere ønskes velkommen, også søkere som har opplevd perioder i livet uten arbeid, utdanning eller opplæring.
Vi tilbyr:
en arbeidsplass i utvikling ved Norges tredje største universitet
interessante og utfordrende lederoppgaver i et aktivt, mangfoldig, kreativt og inspirerende fagmiljø
gode velferdsordninger og et omfattende tilbud av aktiviteter innen kultur og sport
Stillingen lønnes etter Statens lønnsregulativ, stillingskode 1473 og tittel studieleder. Lønn fra lønnstrinn 73, kr 689 600,- til lønnstrinn 78, kr 776 900,- per år. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
Andre opplysninger:
Ønsker du nærmere informasjon om stillingen, kan du kontakte:
Instituttleder Inger Marie Lindboe, ingerlin@oslomet.no, mobil +47 95475435
Vil du søke på stillingen, må du søke elektronisk ved å benytte knappen nederst i utlysningen ”Logg inn og søk stillingen”.
OsloMet er Charter & Code sertifisert av EU-kommisjonen med rettigheter til å bruke logoen HR Excellence in Research (HRS4R) og medlem i nettverket EURAXESS som bidrar til gode arbeidsforhold for mobile forskere. OsloMet har sluttet seg til prinsippene og forpliktet institusjonen til å følge anbefalingene i DORA-erklæringen (sfdora.org) (The San Francisco Declaration on Research Assessment).