LEDIG STILLING VED UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET

Professor / dosent / førsteamanuensis / førstelektor innen forskning og utvikling i høyere utdanning

Søknadsfrist: 11.04.2023

UiT Norges arktiske universitet

UiT Norges arktiske universitet er et internasjonalt ledende breddeuniversitet. Vår visjon er å være en drivkraft i nord. Det nordsamiske begrepet eallju, som betyr arbeidsiver, setter tonen for drivkraften i UiT. Sammen med studenter, ansatte og samfunnet for øvrig skal vi utnytte vår beliggenhet i Nord-Norge og Sápmi, vår faglige bredde og tverrfaglige fortrinn til å forme framtiden.


UiT har om lag 18 000 studenter, mer enn 4000 ansatte, og er etablert på fire hovedcampuser og sju øvrige studiesteder i Nord-Norge og på Svalbard. Våre største campuser er Tromsø, Alta, Narvik og Harstad.


Akademisk frihet, vitenskapelige og forskningsetiske prinsipper ligger til grunn for hele UiT sin virksomhet. Medvirkning, medbestemmelse, åpenhet og gode prosesser skal gi det beslutningsgrunnlaget vi trenger for å gjøre kloke og framsynte prioriteringer.

Våre studenter og ansatte skal ha mulighet til å utvikle sine evner og potensial. Tuftet på vitenskapelig integritet skal vi være modige, engasjerte og rause - tett på fag, folk og samtidsutviklingen. Les mer om UiTs strategi mot 2030.


Universitetsbiblioteket (UB)
er en faglig støtteenhet som gjennom sine tjenester skal bidra til utvikling av universitetets kjerneoppgaver. UB er organisert i tre avdelinger: Avdeling for samlinger, Avdeling for publikumstjenester og Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result).


Result
har en sentral rolle i universitetets arbeid med utvikling og sikring av utdanningskvalitet. Result er ansvarlig for kvalifiserende kurs i universitetspedagogikk, og tilbyr også kurs i forskningsveiledning, studieprogramledelse og et eget utdanningsfaglig kurs for stipendiater. Enheten bistår også fagmiljøene ved universitetet med utvikling og produksjon av digitale læringsressurser. Forskning ved senteret er rettet mot ulike aspekter ved undervisning og læring i høyere utdanning, som politikkutforming og ledelse, organisering og styring i høyere utdanning, læringsdesign, læringsanalyse, forskningsveiledning, praksisrelevans i utdanningene, kvalitetssystemer, politikkutforming og ledelse, organisering og styring i høyere utdanning. Results arbeid skjer i dialog med institutter, fakulteter og universitetets ledelse.

Universitetsbiblioteket

Om stillingen

Ved Result er det ledig en fast stilling som enten professor, dosent, førsteamanuensis eller førstelektor innen forsknings- og utviklingsarbeid rettet inn mot ledelse, organisering og styring i universitets- og høgskolesektoren. Universitets- og høgskolesektoren er i stadig omstilling, og det er behov for mer kunnskap om hvordan internasjonale og nasjonale føringer virker inn på undervisning og læring på institusjonsnivå. Vi trenger mer kunnskap om vilkår for arbeid med undervisnings- og læringskvalitet i sektoren, både på samfunns- institusjons-, og individnivå. Vi ønsker en engasjert person som kan være med å løfte enhetens kompetanse på disse områdene.

Arbeidssted er UiT i Tromsø. Du må kunne starte i stillingen innen rimelig tid etter å ha mottatt tilbud.

Stillingens arbeidsområde og faglige profil

Forholdet mellom ledelse, organisering og styring og utdanningskvalitet står sentralt både i forskning, utviklingsarbeid og undervisning ved Result. Det inngår også i stillingen å bidra til utviklingsarbeid med sikte på å gjøre UiT til en enda bedre utdanningsinstitusjon. Det handler om å kunne utvikle og tilby UiT sine ledere og medarbeidere relevant kompetanse innen feltet, samt støtte til analyse-, utrednings-, evaluerings-, og utviklingsarbeid som kan bidra til å styrke og sikre kvalitet i UiT sine utdanningstilbud.

Sentrale oppgaver:

  • Utvikle og gjennomføre kompetanseutviklingstiltak innen organisasjons- og ledelsesfaglige områder, med innretning mot utdanningskvalitet i høyere utdanning. Her ligger særlig et ansvar for kompetanseutvikling for studieprogramledere.
  • Bidra innen eget kompetanseområde i øvrige kompetanseutviklingstiltak som Result gjennomfører
  • Ha ansvar for å lede og gjennomføre analyse- og utredningsarbeid knyttet til UiT og sektorens ledelses- og styringssystemer – med et særlig blikk på innvirkningen slike systemer har for undervisning, læring og utdanningskvalitet. Bistå på alle nivå ved UiT med støtte i utvikling av områder knyttet til utdanningskvalitet. Her inngår mellom annet tematikk som åpen utdanning, fleksibel læring, digitalisering og arbeidslivsrelevans.
  • Bistå fagmiljøer med støtte til søknader om finansering av tiltak og prosjekter som skal bidra til å styrke undervisnings- og læringskvalitet i emner og studieprogrammer.

I stilling som professor, dosent eller førsteamanuensis vil normalt halvparten av tiden omfatte forsknings- og utviklingsarbeid (FoU-tid). I stilling som førstelektor vil FoU-tiden normalt utgjøre 30 prosent.

Stillingens forsknings- og utviklingsoppgaver vil være rettet inn mot følgende områder:

  • Forskning og utviklingsarbeid rettet mot nasjonal og internasjonal politikkutforming i universitets- og høgskolesektoren.
  • Forskning og utviklingsarbeid rettet mot ledelse, organisering og styring i sektoren og betydning for utvikling av undervisnings- og læringskvalitet på institusjonsnivå
  • Forskning på kvalitet og arbeid med kvalitetsutvikling, på institusjonsnivå og sektoren ellers, med særlig søkelys på arbeid med undervisnings- og læringskvalitet
  • Forskning på akademia som arbeidsted, med særlig søkelys på rammevilkår for arbeid med undervisning.

Det er særlig sammenhengene mellom disse områdene og betydningen det har for undervisning, læring og utdanningskvalitet som vektlegges, og som FoU-arbeidet i stillingen skal rettes mot.

Stillingen er tilknyttet forskningsgruppen på sentret.

Kontakt

Flere opplysninger om stillingen kan du få av:

Bibliotekdirektør Johanne Raade

  • E-post: johanne.raade@uit.no
  • Telefon: +47 77 64 51 21

eller instituttleder Øystein Lund

  • E-post: oystein.lund@uit.no
  • Telefon: +47 77 64 56 21

Kvalifikasjoner

For alle stillingsbetegnelser kreves

  • erfaringsbakgrunn som gir innsikt i stillingens sentrale arbeidsoppgaver slik disse er beskrevet
  • dokumenterbar teoretisk innsikt for stillingens innhold
  • særlig innsikt i de tematiske områdene som stillingens FoU-profil er rettet mot for å styrke og utvikle fler- og tverrfaglig profil
  • kjennskap til politikkutforming og kvalitetssystemer i høyere utdanning, og til styring organisering og ledelse i høyere utdanning
  • personlige egenskaper som gjør at du er engasjert og utviklingsorientert og ønsker å bidra i et fremoverlent og utviklende miljø innen eget fag, og for universitetet som helhet
  • god muntlig- og skriftlig formuleringsevne på norsk eller annet skandinavisk språk

Disiplinær tilknytning/aktuelt fagområde/yrkesfelt kan eksempelvis være statsvitenskap, sosiologi, pedagogikk, økonomi med flere.

For stilling som professor kreves også

  • vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder for stilling som professor i det aktuelle fagområdet
  • dokumentert utdanningsfaglig kompetanse på professornivå (eget avsnitt under)

I tillegg skal det dokumenteres

  • kvalitetsutvikling i egen undervisning over tid
  • bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ph.d.-nivå
  • deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap

For å bli tilkjent professorkompetanse må du kunne dokumentere vesentlig mer omfattende forskning av høy kvalitet enn det som kreves til doktorgrad. Det vil vektlegges om søker kan dokumentere faglig virksomhet på høyt nivå de siste seks år, og at denne peker framover mot fortsatt aktivitet på professornivå.

UiT følger i tillegg nasjonale retningslinjer vedtatt av Det nasjonale fakultetsmøtet for samfunnsvitenskapelige fag ved vurdering av professorkompetanse. Retningslinjene finner du her.

For stilling som dosent kreves også

  • dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid på høyt nivå rettet mot yrkesfeltet
  • dokumentert omfattende pedagogisk utviklingsarbeid og annen pedagogisk virksomhet av høy kvalitet
  • dokumentert utdanningsfaglig kompetanse på dosentnivå (se avsnitt under)

I tillegg skal det dokumenteres

  • kvalitetsutvikling i egen undervisning over tid
  • bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ph.d.-nivå
  • deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap

I tillegg til dette må du dokumentere høye kvalifikasjoner innenfor ett eller flere av følgende områder:

  • Ledelse av forsknings- og utviklingsprosjekt.
  • Tverrfaglig samarbeid og nettverksbygging.
  • Omfattende samarbeid med nærings- og samfunnsliv for utvikling av studietilbud og forsknings- og utviklingsvirksomhet.
  • Omfattende samarbeid med kulturlivet for utvikling av studietilbud og forsknings- og utviklingsvirksomhet.
  • Yrkeserfaring av særskilt karakter og relevans fra nærings- og samfunnsliv.
  • Yrkeserfaring av særskilt karakter og relevans fra kulturlivet.
  • Oppbygging av vitenskapelige samlinger.

Det vil vektlegges om søker kan dokumentere faglig virksomhet på høyt nivå de siste 6 år, som peker framover mot fortsatt aktivitet på dosentnivå.

For stilling som førsteamanuensis kreves også

  • norsk doktorgrad på aktuelt fagområde eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad, eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet
  • dokumentert utdanningsfaglig kompetanse (se avsnitt under)

For stilling som førstelektor kreves også

  • dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling
  • dokumentert utdanningsfaglig kompetanse (se avsnitt under)
  • spesielle kvalifikasjoner innenfor undervisning eller annen pedagogisk virksomhet (vektlegges)

For alle stillingsbetegnelser vil det betraktes som en fordel å også ha erfaring i ledelse av undervisning, forskning og utvikling i universitets- og høgskolesektoren.

Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).

Krav til utdanningsfaglig kompetanse (basiskompetanse)

Alle søkere til undervisnings- og forskerstillinger skal i søknaden dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse. Du må ha opparbeidet grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Dette medfører grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.

Basiskompetanse dokumenteres ved:

a) Søkere som har fullført eget universitetspedagogisk kurs tilsvarende 200 timer skal legge ved kurs-/eksamensbevis samt studieplan

b) Øvrige søkere skal beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser og veileder gjennom en systematisk og samlet fremstilling. Ferdighetene skal dokumenteres i form av en pedagogisk mappe.

For professor- og dosentstillinger stilles det krav om minimum tre års undervisningspraksis i høyere utdanning i heltidsstilling, samt et krav til erfaring fra veiledning, fortrinnsvis på ph.d.-nivå, men også på masternivå. For dosent- og professorstillinger kan den utdanningsfaglige kompetansen utvikles og dokumenteres gjennom en kombinasjon av punktene kurs og pedagogisk mappe. 

Søkere til dosent- og professorstillinger skal i sin pedagogiske mappe også dokumentere at tilleggskriteriene er oppfylt gjennom:  

  • Beskrivelse av og refleksjon over arbeidet med utvikling av undervisning og veiledning. Dette bør dokumenteres med konkrete eksempler som viser utvikling over tid samt en begrunnelse for og refleksjon over prosess og resultat.  
  • Beskrivelse av erfaring med veiledning på master og ph.d.-nivå. I tillegg til å beskrive omfang av veiledningen skal du også oppsummere veiledningserfaringer og peke på mulige utviklingsområder. 
  • Beskrivelse av og refleksjon over eget lederskap, deltakelse og rolle i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskapet .

For nærmere informasjon om utdanningsfaglig kompetansekrav og pedagogisk mappe, se: pedagogisk mappe.

Søknaden

Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten.

Søknaden skal inneholde

  • hvilken stillingsbetegnelse søknaden gjelder
  • søknadsbrev med kort beskrivelse av interesse og motivasjon for stillingen
  • CV med oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid
  • vitnemål og karakterutskrift for alle grader
  • attester
  • kontaktinformasjon til 2-3 referanser
  • dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse
  • dokumentasjon på språkkompetanse - se hvordan her
  • fullstendig liste over vitenskapelige arbeider
  • beskrivelse av vitenskapelige arbeider som ønskes tillagt særlig vekt ved bedømmelsen
  • sentrale vitenskapelige arbeider, inntil ti. Doktorgradsavhandlingen regnes som ett arbeid.

Dokumenter som legges ved søknaden må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Søknad med vedlegg leveres elektronisk via www.jobbnorge.no.

Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning. 

Vi kan tilby

  • et av landets beste vilkår for FoU-termin
  • gode velferdsordninger
  • gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse

Professor lønnes etter statens regulativ kode 1013, dosent etter kode 1532, førsteamanuensis etter kode 1011 og førstelektor etter kode 1198. Ved UiT er fordelingen av arbeidstid fleksibel og tildeles på individuelt grunnlag. Som en norm vil professorer, dosenter og førsteamanuenser bruke inntil 50 % av tida til FoU-arbeid og 50 % til undervisning, når tid til andre arbeidsoppgaver er trukket fra. Som norm avsettes 5 % til administrative oppgaver. 

Inkluderende arbeidsliv og mangfold

UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse.

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.

Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen.

Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.

Les mer i Arbeidsgiverportalen.

Generelt

Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.

Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktperson.

Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS