LEDIG STILLING PÅ UNIVERSITETET I SØRØST-NORGE

Førsteamanuensis / førstelektor i spesialpedagogikk

Søknadsfrist: 15.01.2023

Universitetet i Sørøst-Norge

Universitetet i Sørøst-Norge, USN, er blant landets største høyere utdanningsinstitusjoner med rundt 18 000 studenter og 1 900 ansatte fordelt på åtte ulike campuser.

Vi tilbyr profesjonsorienterte og arbeidslivsrettede utdanninger, forsking og kunnskapsformidling med høy internasjonal kvalitet. Målet vårt som universitet er å skape verdier både for den enkelte student og for næringslivet, offentlig sektor og samfunnslivet ellers. Dette gjør vi med våre aller beste virkemidler: utdanning og forsking.

USN er et samfunnsengasjert og arbeidslivsintegrert universitet og fokuserer på praksisnær, profesjonsorientert og anvendt forskning og utdanning. Studentene skal møte innovative undervisningsformer og utfordrende studier tett koblet til samfunnets krav og behov. De skal lære å mestre et samfunn og arbeidsliv i endring. Universitetet skal møte de store samfunnsutfordringene med kunnskap og kompetanse som bidrar til praktiske løsninger, strukturelle endringer og nye tenkemåter. En tydelig dedikasjon til FNs bærekraftmål skal prege faglige aktiviteter. Universitetet arbeider for å realisere denne hovedprofilen i tett samarbeid med samfunnslivet og arbeidslivet.


Mer informasjon om virksomheten finner du på www.usn.no

Fakultet for humaniora idretts- og utdanningsvitenskap har ledig fast og midlertidig stilling som Førsteamanuensis/førstelektor i spesialpedagogikk

Om stillingen

Ved Fakultet for Humaniora, idrett- og utdanningsvitenskap er det ledig inntil en fast og en midlertidig 100% stilling som førsteamanuensis/førstelektor i spesialpedagogikk. Det er ønskelig med snarlig oppstart.

Stillingene er knyttet til Institutt for pedagogikk (IPED) og kan knyttes til de forskjellige hovedarbeidsstedene Notodden, Porsgrunn, Drammen eller Vestfold. Hovedarbeidssted for den enkelte avklares i løpet av ansettelsesprosessen. Nærmeste overordnede er instituttnestleder ved det campuset den som ansettes får sitt hovedarbeidssted

Ansvar og arbeidsoppgaver

Stillingene vil i hovedsak være tilknyttet kompetanseløftet i spesialpedagogikk der man vil jobbe ut mot skoler og barnehager i Vestfold og Telemarks fylkeskommune og Viken fylkeskommune blant annet. USN ønsker å være ledende innen kompetanseløftet nasjonalt. Vi har som mål å være gode samspillspartnere med kommunene i et gjensidig og utviklende partnerskap. Erfaringer fra disse partnerskapene ønsker vi å bringe tilbake til utdanningene våre. Vi trenger derfor flere dyktige medarbeidere til vårt entusiastiske og hardt arbeidende team.

I kompetanseløftet ønsker vi derfor personer som har god samarbeidsevne og et innovativt blikk. Vi jobber i Kompetanseløftet i partnerskap med kommunene hvor endringsprosesser er sentralt. Hele «laget rundt barna» skal styrkes og det blir derfor viktig med tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.

Arbeidsoppgavene vil primært være utadrettet virksomhet og å være aktiv bidragsyter i å skape kompetansetiltak i samarbeidskommunene, som rettet mot ansatte i laget rundt barn og unge.

Fakultetet har en bachelor utdanning i spesialpedagogikk på Notodden samt to spesialiseringer innen spesialpedagogikk under masteren i pedagogikk i Drammen i tillegg til samtlige etter- og videreutdanninger. Stillingene kan derfor også bli knyttet til alle emner i spesialpedagogikk på ulike nivå i utdanningene. Arbeidsoppgavene vil kunne innbefatte ledelse av instituttets ulike emner i spesialpedagogikk og veiledning tilknyttet masterprogrammer. Bidrag inn mot instituttets andre oppgaver og program må påregnes.

For å nå våre ambisjoner om å utvikle fremtidsrettede utdanninger innenfor spesialpedagogikk, søker vi en engasjert og innovativ medarbeider, som gjennom undervisning og forskning kan utvikle profesjonelle og engasjerte pedagoger samt bidra til utvikling i regionen. Forsknings- og utviklingsarbeid for å styrke innsikt og forståelse av praksisfeltet er aktuelt, noe ikke minst kompetanseløftet i spesialpedagogikk vil legge til rette for. Forskergrupper er et nøkkelelement i USN’s strategier for faglig utvikling og forskning, og det forutsettes aktiv deltakelse i en eller flere av våre forskergrupper. Dialog med og formidling overfor praksisfeltet og allmenheten forutsettes.

Nærmeste overordnede vil være instituttleder ved Institutt for pedagogikk Mette Bunting (IPED). Den ansatte vil ansattes ved et hovedarbeidssted, og den aktuelle kandidaten må påregne å arbeide ved andre campus ved behov. Undervisning på alle nivåer ved undervisningsløp knyttet til eget institutt, og ved andre institutt, kan bli aktuelt.

Universitetet har fjernundervisning og e-læring som satsningsområde, og den som ansettes må derfor kunne gi veiledning og undervisning via digitale medier.

Kvalifikasjoner

Vi ser etter aktuelle søkere med god kompetanse og erfaring fra spesialpedagogisk arbeid i barnehage, skole og/eller PPT (Pedagogisk psykologisk-tjeneste) eller lignende. Et helhetlig perspektiv på barn og unges utvikling og læring vektlegges for å aktivt etterstrebe og skape gode og trygge mestringsarenaer for disse. Utviklingsarbeid er sentralt i stillingen, og innovative egenskaper og god samarbeidskompetanse er derfor viktig.

Det er viktig med forskningskompetanse knyttet til fagområdet spesialpedagogikk. Søker må ha førstekompetanse innen spesialpedagogikk eller tilsvarende fagfelt med spesialpedagogisk retning (eller som tangerer det spesialpedagogiske fagfeltet), f.eks. pedagogikk, barnevern, psykologi, språkfag eller sosialpedagogikk.

Den som tilsettes må være engasjert i studenters læring, ha evne til selvstendig arbeid, og samtidig være motivert for å inngå i et arbeidsfellesskap. Da undervisningsspråket er norsk må den som ansettes kunne undervise i et av de skandinaviske språkene (norsk, svensk eller dansk). Personlig egnethet for stillingen vil bli vektlagt.

For ansettelse som førsteamanuensis kreves i tillegg norsk doktorgrad på aktuelt fagområde eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet.

For ansettelse som førstelektor kreves dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling. Spesielle kvalifikasjoner innenfor undervisning eller annen pedagogisk virksomhet vil bli tillagt vekt.

Dersom det ikke melder seg søkere som er kvalifisert for fast ansettelse som førsteamanuensis/førstelektor, kan en søker bli ansatt for en midlertidig periode på inntil tre år dersom det sakkyndige utvalget finner at vedkommende har forutsetninger for å skaffe seg de nødvendige kvalifikasjonene innen den tid. Ved ansettelse i midlertidig kvalifiseringsstilling som førsteamanuensis/førstelektor vil ny sakkyndig vurdering bli gjennomført innen utløpet av denne perioden.

Da undervisningsspråket er norsk må den som ansettes kunne undervise i et av de skandinaviske språkene (norsk, svensk eller dansk).Søkere må i tillegg dokumentere utdanningsfaglig kompetanse i tråd med føringene i Forskrift om ansettelse og opprykk i forsker- og undervisningsstillinger.

Krav til dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse

Våre utdanninger skal være forskningsbaserte, både når det gjelder undervisningspraksis og innhold. Vi vil derfor at våre undervisere skal ha erfaring fra og vise motivasjon for å fokusere på utvikling av undervisningspraksis og samspillet mellom undervisning og forskning for å fremme læring.

Universitetet i Sørøst-Norge har i tråd med Forskrift om ansettelse og opprykk i forsker- og undervisningsstillinger nedsatt krav om at søkere på stilling som førsteamanuensis må kunne dokumentere ferdigheter i universitet- og høgskolepedagogikk, fagdidaktikk og digital kompetanse.

Det forutsettes på denne bakgrunn at søkere kan dokumentere utdanningsfaglig basiskompetanse gjennom utdanning eller kurs i universitet- og høgskolepedagogikk tilsvarende minimum 200 timer, og opparbeidede grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning på universitet- og høgskolenivå.

Alternativt kreves det dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse gjennom egen praksis som underviser og veileder og gjennom utdanningsledelse i høyere utdanning, kombinert med relevante utdanninger, kurs og seminar og dokumentasjon på opparbeidede grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.

For søkere som primært vurderes på grunnlag av egen praksis, stilles det krav om undervisning- og veiledningserfaring og erfaring fra utdanningsledelse som samlet sett tilsvarer en andel av heltidsstilling i høyere utdanning tilsvarende to år.

NB! Les mer om hvordan utdanningsfaglig kompetanse skal dokumenteres i søknaden.

Søkere som ikke har slike utdanningsfaglige kvalifikasjoner, kan ansettes med plikt til å kvalifisere seg innen to (2) år. Kurs i universitets- og høgskolepedagogikk vil bli tilbudt.

Ved vurdering av søkere vil det bli lagt vekt på

  • Vitenskapelig og pedagogiske kvalifikasjoner.

  • Faglig kompetanse innenfor det spesialpedagogiske fagområdet hvor aktuelle områder kan være; sansetap, språk- og kommunikasjonsutforringer, neuroutviklingsforstyrrelser (autismespekter, ADHD, lese/skrive, matematikk ol.), psykisk helse m.m.

  • Kunnskap og erfaring med tverrfaglig samarbeid.

  • Kunnskap og erfaring med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak.

  • God prosesskompetanse.

  • Kunnskap og erfaring med rådgivning og veiledningsarbeid.

  • Kompetanse og erfaring med spesialpedagogisk arbeid i barnehage- og/eller skolesektoren.

  • Ha god kunnskap om grunnleggende læring og utvikling og kunnskapsanvendelse.

  • Ha god system- og forvaltningskunnskap.

  • Personlig egnethet og motivasjon for stillingen.

  • Publisering i internasjonale fagfellevurderte tidsskrifter.

  • Undervisningserfaring og -kompetanse.

  • Evne til å skaffe eksterne midler.

  • Forskningsledelse, deltakelse og forskningsprosjekter og forskningsformidling.

  • Erfaring innen forskningsdrevet innovasjon og industrisamarbeid.

  • Erfaring fra internasjonale forskeropphold.

  • Annen relevant kompetanse.

  • Personlig egnethet og motivasjon for stillingen.

Vi tilbyr

  • Spennende og utviklende fagmiljø med stimulerende arbeidsoppgaver.
  • Individuell kompetanseutviklingsplan og gode vilkår for kompetanse- og karriereutvikling for alle ansatte.
  • Inkluderende arbeidsmiljø med engasjerte kolleger.
  • God pensjonsordning og gunstige vilkår i Statens pensjonskasse.
  • Ansattgoder og fordeler, bl.a. mulighet for trening i arbeidstiden.

Lønn og vilkår

Førsteamanuensis (stillingskode 1011) og førstelektor (stillingskode 1198): NOK 615 000 – 790 100 per år. I særskilte tilfeller kan høyere lønn vurderes.

Lønnsplassering etter kvalifikasjoner og kompetanse. Fra lønna går lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.

Ansettelsen skjer på de vilkår som til enhver tid gjelder for ansatte i staten, og etter ansettelsen må du påregne at det kan skje endringer i arbeidsområdet.

Andre opplysninger

Ansettelsesorgan er ansettelsesutvalget for undervisnings- og forskerstillinger ved Universitetet i Sørøst-Norge. Et sakkyndig utvalg vil vurdere søknadene. På bakgrunn av utvalgets innstilling vil aktuelle søkere bli innkalt til intervju og prøveforelesning.

Den som ansettes, må rette seg etter de lover, forskrifter og avtaler som til enhver tid gjelder for stillingen.

Universitetet i Sørøst-Norge ønsker å ansette personale som gjenspeiler mangfoldet i befolkningen, og vi ønsker alle kvalifiserte søkere velkommen. Vi arbeider for å utvikle oss videre som en inkluderende arbeidsplass og for å tilrettelegge arbeidsplassen for de som har behov for det. Har du perioder i livet hvor du ikke har vært i arbeid, utdanning eller opplæring er du også velkommen til å søke arbeid hos oss.

I henhold til offentlighetslovens § 25 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Søkere vil bli varslet dersom slik anmodning ikke tas til følge.

Kontaktinformasjon

For opplysningar om stillingen:

  • Instituttnestleder Meryl Sønderby Lillenes, tlf. 92 08 75 72
  • Instituttnestleder Sigrun Houth, tlf. 92 23 62 26

For opplysningar om søknadsprosessen:

  • Personarådgiver Jeanette G. Wilhelmsen, epost jeanette.g.wilhelmsen@usn.no

Slik søker du

Universitetet i Sørøst-Norge benytter elektronisk søknadsbehandling. Søkere til stillingen må registrere sin søknad og CV med vedlegg elektronisk via rekrutteringsportalen Jobbnorge ved å klikke på lenken til høyre ”Søk stillingen”.

Følgende dokumenter skal legges ved den elektroniske søknaden:

  • Attesterte kopier av vitnemål fra høgskole/universitet og attester.
  • Vitenskapelige publikasjoner (inntil 10 for søkere til førsteamanuensis/førstelektor).
  • Liste over vitenskapelige publikasjoner.
  • Søkere som har fullført eget kurs i universitet- og høgskolepedagogikk tilsvarende minimum 200 timer skal legge frem dokumentasjon i form av kurs- eller eksamensbevis, i tillegg til studieplan eller beskrivelse av kurset med oversikt over emner/tema.
  • Grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring og evaluering og utvikling av undervisning og veiledning skal dokumenteres i form av en systematisk og samlet fremstilling.
  • Øvrige søkere skal i beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser, veileder og utdanningsleder gjennom en systematisk og samlet fremstilling. Ved USN benyttes pedagogisk mappe, og du kan lese mer om hva denne skal omfatte her.
  • Kontaktinformasjon til tre referanser.

Vi gjør oppmerksom på at alle dokumenter må være på et skandinavisk språk eller på engelsk. Eventuelle oversettelser må være attesterte.

Det er søkers eget ansvar å sørge for at all etterspurt dokumentasjon har blitt lastet opp til søknaden innen søknadsfristens utløp!

Her kan du lese mer om rekrutteringsprosessen til vitenskapelige stillinger ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Universitetet i Sørøst-Norge er Charter & Code sertifisert av EU-kommisjonen, og har rettigheter til å bruke logoen HR Excellence in Research (HRS4R). Universitetet er også medlem i nettverket EURAXESS, som bidrar til gode arbeidsforhold for mobile forskere.

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS