Ledig stilling ved SINTEF

Forsker / Seniorforsker - Borevæske- og materialkarakterisering

Søknadsfrist: 15.03.2021

An English Version of the job advertisement can be found below.

Vil du være med å utvikle fremtidens brønn- og boreteknologier?

SINTEF

SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2000 medarbeidere fra 75 nasjoner og en årlig omsetning på over tre milliarder kroner.

Visjon: Teknologi for et bedre samfunn.

SINTEF Industri er et oppdragsinstitutt som tilbyr høy kompetanse innen materialvitenskap, bioteknologi, anvendt kjemi og petroleumsteknologi. Vi arbeider tett mot den internasjonale industrien innen olje og gass, miljøvennlig energi og prosessindustri.

Avdeling Petroleum ved SINTEF Industri ønsker nå å styrke faglaget Boring&Brønn med nye medarbeidere. I tillegg til at vi utvikler løsninger for olje- og gassindustrien har faglaget også forskningsprosjekter innenfor CO2-lagring og geotermisk energi der brønnintegritet er avgjørende for å etablere sikre og effektive løsninger. Faglaget leder etablering av en større norsk infrastruktur for forskning på brønnplugging (Norwegian P&A laboratories), nylig bevilget av Forskningsrådet.

Faglaget Boring&Brønn har særlig sterk kompetanse innenfor modellering av nedihulls strømning og eksperimentell karakterisering av borevæskeytelse og egenskaper til brønnmaterialer. Dette er kompetanser som er sentrale for å redusere kostnader og for å kunne implementere for henholdsvis automatisering av boreoperasjoner og plugging og forlating av brønner (P&A). Faglaget har unike testfasiliteter for eksperimentell undersøkelse av kakstransport i ringrom og for reologistudier av borevæsker. Vi har også utviklet testoppsett for å undersøke og forstå mekanismer for bestandighet av brønnmaterialer og kombinasjoner av stål-sement-formasjon, ved ekstreme påkjenninger (trykk, temperatur og surt miljø). Vi ønsker oss forskere/seniorforskere som holder et høyt faglig nivå, og som kan initiere og lede forskningsprosjekter innenfor sitt fagfelt.

Ønsket kompetanse og erfaring for stillingen er:

• Formell kompetanse på PhD eller Master-nivå innen fysikk, anvendt matematikk, materialteknologi, datavitenskap eller andre relevante fagområder
  • Kompetanse/erfaring med eksperimentalarbeid, eksperimentelt design, dataanalyse og matematisk beskrivelse av resultater
  • Faglig dyktig
  • Har interesse for og gjerne erfaring fra petroleumsindustrien
  • Erfaring med anvendt forskning
  • Erfaring fra prosjektarbeid
  • Godt faglig og industrielt nettverk

Personlige egenskaper:

• Gode samarbeidsevner
  • God gjennomføringsevne og leveranseorientert
  • Engasjert, nysgjerrig og ambisiøs
  • Selvstendig, fleksibel og lærevillig
  • Nøyaktig, strukturert og ryddig
  • Generøs – deler og gjør andre gode
  • God framstillingsevne på norsk og engelsk, både skriftlig og muntlig
  • Blir motivert av muligheten til å utvikle teknologi for et bedre samfunn

• Spennende og selvstendige arbeidsoppgaver i et internasjonalt fagmiljø som er i vekst og utvikling
  • Store muligheter for faglig og personlig utvikling i en organisasjon hvor ansvarlighet og initiativ settes høyt
  • Fleksibel arbeidstid, gode pensjons- og forsikringsordninger, gode velferdsordninger og konkurransedyktig lønn

Synes du dette virker spennende og vil høre mer? Ta gjerne kontakt.Vi ønsker så snart som mulig å høre fra aktuelle kandidater.

ENGLISH

Will you join in developing the well and drilling technologies for the future?

SINTEF Industry is looking for strengthening the Drilling&Well team of the Petroleum Department with new employees. In addition to the development of solutions for the oil-and gas industry, the team also carries out research within CO2-storage and geothermal energy where well integrity is crucial for establishing safe and efficient solutions. The team is leading the establishment of a major Norwegian infrastructure for research on plugging and abandonment of wells (Norwegian P&A Laboratories), recently granted by the Research Council.

The Drilling&Well team possesses particularly strong competences within the modelling of downhole flow and process conditions and the characterisation of drilling fluid performance and properties of well materials. These competences are essential for being able to reduce costs and to implement solutions for drilling automation and plugging and abandonment of wells.

The team operates unique test facilities for the experimental investigation of cuttings transport and for rheology studies of drillling fluids. We also have developed facilities for investigating and better understand the mechanisms for the resistance of well materials and combinations of steel-cement-formation, at extreme exposures (pressure, temperature and sour conditions).

We are seeking scientists/senior scientists at a high professional level, able to initiate and manage research projects within their professional area.

Requested competence and experience for the position:

• Formal competence at PhD or MSc levels within physics, applied mathematics, material science, data science or other relevant subjects
  • Competence /experience within experimental work, experimental design, data analysis and mathematical description of results
  • High professional level
  • Interest in and favourably relevant experience from the petroleum industry
  • Experience with applied research
  • Experience from project work
  • Possesses good network relations with professionals and with industry

Personal skills:

• Good skills on cooperation
  • Ability to maintain progress and deliver
  • Engaged, curious and ambitious
  • Self-propelled, flexible and able to learn
  • Accurate and structured
  • Generous – shares and able to elevate colleagues` performance
  • Good communication skills, orally and in written
  • Motivated by the possibility to develop technology for a better society

We offer:

• Exciting and independent work tasks in an international environment in continuous development
  • Great possibilities for professional and personal development in an organisation where responsibility and initiative are highly appreciated
  • Flexible working time, proper pension and insurance arrangements, attractive welfare programs and competitive salary

Are attracted by this and wants to get more information? Please take contact!We want to hear from candidates as soon as possible.

Spørsmål om stillingen:

• Harald Linga, harald.linga@sintef.no