Ledig stilling på Universitetet i Oslo

Blindern og Urbygningen (Foto: Wikimedia og Colourbox)

Forsker innen geologi og geokjemi

Søknadsfrist: 01.05.2020

Universitetet i Oslo

Universitetet i Oslo er Norges eldste og høyest rangerte forsknings- og undervisningsinstitusjon med 28 000 studenter og 7 000 ansatte. Faglig bredde og internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer gjør UiO til en viktig samfunnsaktør.

Senter for jordens utvikling og dynamikk (CEED) er et norsk Senter for fremragende forskning, og representerer et stimulerende, velfinansiert forskningsmiljø. Formålet er å utvikle en modell som forklarer hvordan mantelprosesser driver platetektonikk og trigger massiv vulkanisme, som gjennom jordas historie har forårsaket miljøforandringer og klimaendringer. Senteret utforsker fordelingen av, og historien til tektoniske plater i tid og rom, og utforsker drivkreftene bak alle stadiene av den såkalte Wilson-syklusen. Senteret har som mål å etablere forbindelsen mellom jordas indre, jordskorpen og oseanene, atmosfæren og biosfæren, og bestreber seg på å avsløre likheter og forskjeller mellom vår plantet og andre jord-liknende planeter.Senteret ble etablert i 2015 og består av ca. 70 fulltids eller deltids professorer, forskere, PhD-kandidater og postdoktorer.

Stilling som forsker innen geologi og geokjemi ledig ved Senter for jordens utvikling og dynamikk (CEED)/Institutt for geofag. Stillingen er fast, men eksternt finansiert av CEED sitt SFF-prosjekt som opphører 28.2.2023.

Tiltredelse i desember 2020

Mer om stillingen

Store vulkanprovinser har utviklet seg samtidig med globale miljøendringer gjennom geologisk tid, noe som indikerer en årsakssammenheng. De faktiske sammenhengene er krevende å dokumentere på grunn av kompleksitetene i jordsystemet og usikkerheter i både relative og absolutte dateringer. De siste årene er det blitt mulig å teste mulige sammenhengene på nye og bedre måter, både ved hjelp av forbedrede radiometriske dateringsmetoder og nye proxier.

Denne stillingen skal fokusere på viktige tidsintervaller i jordens historie, inkludert overgangene perm-trias og paleocen-eocen, med målsetning om å forstå rollen til vulkansk aktivitet og klimapådriv fra store vulkanprovinser. Kandidaten skal etablere vulkanske og klimatiske proxier basert på studier av det sedimentære arkivet proksimalt til vulkanprovinsene og bruke jordsystemmodeller til å teste og kvantifisere det vulkanske bidraget. Stillingen blir en integrert del av flere pågående prosjekter ved CEED og vil inkludere undervisning på PhD-nivå.

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultets ambisjon er å være blant Europas ledende miljøer for forskning, utdanning og innovasjon. Kandidater vil bli valgt ut i tråd med denne ambisjonen, og er forventet å ligge i det øvre sjikt med hensyn på akademiske kvalifikasjoner.

Kandidaten må kunne dokumentere lederskap på innvilgede prosjektsøknader, prosjektledelse, veiledning og undervisning på PhD-nivå, forskningsformidling, samt forskning og førsteforfatterpublikasjoner på temaer som inkluderer både PETM, og paleomiljø- og vulkanske proxier.

Absolutte krav:

• Det kreves doktorgrad eller grad tilsvarende en norsk doktorgrad (PhD) innenfor aktuelle fagområder.
  • God fremstillingsevne skriftlig og muntlig på engelsk.

• Lønn NOK 523 200 – 640 200 kr pr. år avhengig av kompetanse/ansiennitet, i stilling som forsker (stillingskode 1109)
  • Gode velferdsordninger i tillegg til et familie vennlig Oslo med mange muligheter for kultur og utendørs aktiviteter

• CV (fullstendig oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid)
  • Kopier av vitnemål, karakterutskrifter og attester
  • Fullstendig publikasjonsliste og faglige/vitenskapelige arbeider som det skal tas hensyn til ved bedømmelsen
  • Navn og kontaktinformasjon på 2-3 referanser (navn, tilknytting til søker, e-postadresse og telefonnummer)

Søknad med vedlegg må sendes inn via vårt elektroniske rekrutteringssystem Jobbnorge.

Ved utdanning utenfor Skandinavia ber vi om en forklaring på karaktersystemet. Vi gjør oppmerksom på at all dokumentasjon må være på engelsk eller et skandinavisk språk.

Det skal som hovedregel benyttes intervju i tilsettingsprosessen.

I henhold til Offentleglovas § 25 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten.

UiO har en overtakelsesavtale for alle tilsatte med formål å sikre rettighetene til forskningsresultater m.m.

I tillegg ønsker UiO at våre medarbeidere i størst mulig grad gjenspeiler mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte søkere med redusert funksjonsevne til å søke stillingen. Som IA-bedrift vil vi legge forholdene til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.

For nærmere opplysninger vennligst ta kontakt med:

For spørsmål om det elektroniske søknadssystemet, kontakt HR-rådgiver t.s. guttormsen@matnat.uio.no