Ledig stilling ved NMBU

Forsker innen strålebiologi

Søknadsfrist: 27.06.2019

Ved Institutt for mattrygghet og infeksjonsbiologi ved Veterinærhøgskolen er det ledig stilling som forsker innen toksikologi og strålebiologi med to års varighet.

Den som tilsettes skal arbeide under forskningsprogrammet CERAD, The Centre for Environmental Radioactivity som er et Center of Excellence finansiert i 10 år (2014-2023) av Norges forskningsråd.

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

NMBU har et særlig ansvar for forskning og utdanning som sikrer livsgrunnlaget for fremtidige generasjoner.

Bærekraft er forankret i alt vi gjør og vi leverer kunnskap for livet.

NMBU har 1700 ansatte og 5200 studenter og er organisert i sju fakulteter. NMBU har campus i Ås og i Oslo. Høsten 2020 er vi samlokalisert på Ås.

Nærmere opplysninger om NMBU finnes på www.nmbu.no.

Om Veterinærhøgskolen

NMBU Veterinærhøgskolen er landets eneste veterinærfaglige utdanningsinstitusjon og gir kompetanse innen veterinærmedisin og veterinær samfunnsmedisin. Fakultetet utdanner veterinærer, dyrepleiere og doktorander i Veterinærvitenskap og forsker på veterinærmedisin og relaterte biomedisinske fagområder.

Fakultetet består av instituttene Basalfag og akvamedisin, Mattrygghet og infeksjonsbiologi, Produksjonsdyrmedisin og Sports- og familiedyrmedisin. Vi driver også Universitetsdyresykehuset, som er nært knyttet til vår forskning og utdanning, og tar i mot pasienter fra hele landet.

Institutt for mattrygghet og infeksjonsbiologi
består av tre fagseksjoner: Seksjon for farmakologi og toksikologi, Seksjon for mattrygghet, og Seksjon for mikrobiologi, immunologi og parasittologi.

Instituttets hovedoppgaver er å yte forskningsbasert undervisning av veterinær- og dyrepleiestudenter, samt å drive forskning på høyt internasjonalt nivå, innenfor områdene mattrygghet og fiske- og dyrehelse. I tillegg legges det ned et betydelig arbeid i forbindelse med de mange service- og referansefunksjoner instituttet har for offentlige og private aktører.

Instituttet er lokalisert ved NMBU Veterinærhøgskolen på Adamstuen i Oslo, men vil flytte til det nye veterinærbygget på Campus Ås høsten 2020.

CERAD har som mål å etablere en bedre forståelse hvordan radioaktivitet påvirker helsen til planter, dyr og mennesker.

Forskerens oppgave blir å påvise mulige biologiske/patologiske effekter i dyremodeller (sebrafisk, laks, mus) og feltforsøk. Forskeren vil få spesifikt ansvar for planlegging og gjennomføring av forsøk og feltarbeid, samt foreta genom analyser og fenotypiske analyser.

• Forskeren skal sammen med andre forskere i prosjektet planlegge og gjennomføre eksperimenter hovedsakelig på sebrafisk, men også andre dyremodeller (laks, mus).
  • Forskeren skal sammen med andre forskere i prosjektet med å planlegge og utføre feltarbeid.
  • Forskeren skal arbeide med diverse metoder som brukes rutinemessig i biomedisin/toksikologi/strålebiologi.
  • Forskeren skal analysere, tolke og fremstille resultater (muntlig og skriftlig) som tilfredsstiller krav til internasjonal publisering.

Betenkning på stillingen som kan fås ved henvendelse til jan.l.lyche@nmbu.no.

Faglige kvalifikasjonskrav

Det kreves:

• Utdanning på doktorgradsnivå i veterinærmedisin med kompetanse i toksikologi/strålebiologi
  • Kurs i forsøksdyrlære og erfaring med bruk av sebrafiskmodellen
  • Gode samarbeidsevner på tvers av faggrupper og institusjoner

Det er ønskelig med:

• Erfaring med å bruke mikroskopiske metoder.
  • Gode evner til å kommunisere både på norsk og engelsk

Personlige egenskaper/egnethet

Det kreves:

• Driftighet og pågående aktivitet/utvikling
  • Gode evner til å arbeide selvstendig
  • Gode holdninger med hensyn til forskningsetikk

Lønnsvilkår og informasjon

Stillingen innplasseres i stillingskode 1109 Forsker, lønnsramme 24, ltr. 61-70 (NOK 542 400 – 640 200), avhengig av kvalifikasjoner. Ansiennitetsopprykk i stillingen.

Nærmere opplysninger ved:

• Professor Jan Ludvig Lyche, tlf: 91555801

Generell informasjon til søkere

Slik søker du:

Søknad sendes elektronisk via linken ”Søk stillingen” øverst på denne siden. Legg ved vitnemål og attester.

Søkere som innkalles til intervju må kunne fremlegge bekreftede kopier av vitnemål og attester.

Søknadsfrist: 27.06.2019

Søker vedlegger inntil 10 arbeider som etter søkerens vurdering er sentrale i produksjonen. Dersom det i fellesarbeid er vanskelig å identifisere søkerens innsats, må det legges ved en kort redegjørelse om søkerens del av arbeidet.

Dokumenter som ikke kan sendes elektronisk sendes i tre eksemplarer med ordinær post merket still.nr. 19/02460 til NMBU Veterinærhøgskolen, Institutt for mattrygghet og infeksjonsbiologi, Postboks 369 sentrum, 0102 Oslo, innen søknadsfristens utløp.