Stilling:

Forsker innen genetikk og miljø-DNA (NINA Trondheim)

Søknadsfrist er 20. februar 2019

NINA

NINA er et uavhengig forskningsinstitutt organisert som stiftelse. Vi er det største forskningsinstituttet innen anvendt økologi i Norge med ca. 260 ansatte. Hovedkontoret ligger i Trondheim. Vi har avdelinger i Oslo, Bergen, Lillehammer og Tromsø, samt en forskningsstasjon for laksefisk på Ims i Rogaland. Instituttet har oppdrag for et bredt spekter av oppdragsgivere innen offentlig forvaltning og næringsliv, og forskningsprosjekter som er finansiert av norske og internasjonale forskningsråd. NINA er et ledende forskningsmiljø på genetikk både nasjonalt og internasjonalt. NINA Genlab er plassert i Trondheim og inneholder moderne fasiliteter for et bredt spekter av genetiske analyser.

Har du lyst til å arbeide med miljøforskning i et av landets ledende forskningsmiljø? Har du lyst til å være med på å skape kunnskapsbaserte miljøløsninger for forvaltning og næringsliv? Da kan Norsk institutt for naturforskning (NINA) være rette plassen for deg.

Vi har økende etterspørsel etter bruk av miljø-DNA og DNA-metastrekkoding i prosjekter som omhandler naturmangfold, spredning av fremmede arter og overvåking av truede arter. NINA har derfor behov for å styrke genetikk-staben i Trondheim med en forsker i fast heltidsstilling.

Vi søker etter en person som har:

• Bred erfaring innen genetikk

• Spesiell kompetanse på next-gen sekvensering med fokus på DNA-metastrekkoding

• Erfaring med bioinformatiske analyser av next-gen data

• Kunnskap om miljø-DNA-analyser

Vi ser etter en selvstendig og initiativrik forsker med doktorgrad, som har en genuin interesse for fagområdet. Du er initiativrik, utadvendt og liker godt å samarbeide med andre. Du liker å formidle kunnskap og resultater, og mestrer dette godt både muntlig og skriftlig. Du er innstilt på en utfordrende og variert hverdag, og er fleksibel overfor de ulike arbeidsoppgavene som oppdragsforskning innebærer. Sentrale oppgaver er gjennomføring og rapportering av forskningsprosjekter samt utvikling av genetiske og bioinformatiske metoder innen miljø-DNA og DNA-metastrekkoding. Utvikling av oppdrags- og forskningsprosjekter nasjonalt og internasjonalt er en viktig del av arbeidet. Stillingen vil være tilknyttet NINA Akvatisk naturmangfold, men den som tilsettes må også påberegne å jobbe med oppgaver som sorterer under andre avdelinger i NINA.

• en arbeidsplass i et av Europas fremste miljøinstitutter

• lønn etter kvalifikasjoner

• fleksitidsordning

• god pensjonsordning og gruppelivsforsikring

• et trivelig arbeidsmiljø i moderne lokaler av høy standard

Søknad sendes på e-post til siri.svendsen@nina.no og må inneholde CV med informasjon om utdanning, relevant arbeidserfaring og publikasjonsliste. Utvalgte kandidater vil bli innkalt til intervju.

NINA arbeider aktivt for å rekruttere kvinner, og kvinner oppfordres derfor til å søke.

Spørsmål om stillingen rettes til:

Søknadsfrist er 20. februar 2019.