Ledig stilling ved NMBU

Avdelingsingeniør / overingeniør – Molekylærgenetikk / genomanalyse

Søknadsfrist: 25.10.2019

Ved fakultet for Biovitenskap (BIOVIT), Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap (IHA), er det ledig 1-2 stillinger på 2-årig engasjement som avdelingsingeniør/overingeniør ved Centre for Integrative Genetics (CIGENE) innen molekylærgenetikk/genomanalyse.

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

NMBU har et særlig ansvar for forskning og utdanning som sikrer livsgrunnlaget for fremtidige generasjoner.

Bærekraft er forankret i alt vi gjør og vi leverer kunnskap for livet.

NMBU har 1700 ansatte og 5200 studenter og er organisert i sju fakulteter. NMBU har campus i Ås og i Oslo. Høsten 2020 er vi samlokalisert på Ås. Nærmere opplysninger om NMBU finnes på www.nmbu.no.

Om enheten

Fakultet for Fakultet for Biovitenskap (Biovit) er ett av sju fakultet på NMBU, og består av Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap og Institutt for plantevitenskap.

Biovit har som mål å bidra til å forme fremtidens matproduksjon gjennom undervisning og forskning innen produksjon og bruk av planter, husdyr og fisk. Biovits medarbeidere er aktive nasjonalt og internasjonalt, og preges av å ha en svært vital forskningskultur, noe som også gjenspeiles i våre utdanningsprogrammer

Fakultetet for biovitenskap har ca. 220 vitenskapelig/tekniske/adm ansatte, 80 doktorgradsstudenter og 550 studenter.

IHA har ca. 140 ansatte som arbeider med undervisning og forskning innen husdyr og akvakultur. Instituttet dekker fagområdene genombiologi, avl og kvantitativ genetikk, ernæring og fysiologi, etologi og husdyrmiljø.

Den som ansettes vil være tilknyttet CIGENE, fagruppe genombiologi, som i dag har ca. 40 ansatte. Gruppen har ekspertise innen genetikk, evolusjons- og komparativ genomikk, bioinformatikk og systembiologi. CIGENE (www.cigene.no ) ble etablert i 2003 som en nasjonal genotypingsplattform og har i dag vokst til et av Norges fremste storskala SNP-genotypingslaboratorier, og er viktig internasjonalt innen genomforskning. Arbeidssted er Campus Ås.

Arbeidet vil hovedsakelig bestå i daglig drift av «genomplattformen» i CIGENE. Den rette kandidaten vil inngå i gruppen som utfører storskala rutinegenotyping ved hjelp av avanserte pipetteringsroboter og Affymetrix genotypingsutstyr. For å oppfylle våre forpliktelser med brukere utenfor NMBU, må det til tider påregnes høyt arbeidspress.

Arbeidsoppgavene vil hovedsakelig bestå av:

• Storskala SNP-genotyping
  • Kvantifisering og normalisering av DNA
  • Hjelp til mottak og utpakking av varer

På sikt vil andre arbeidsoppgaver også kunne bli tillagt stillingen:

• Generelle molekylærbiologiske aktiviteter
  • «Long-read» DNA sekvensering
  • Funksjonell genomikk
  • Geneditering og funksjonell testing av genetiske varianter

Kvalifikasjonskrav, ønskede erfaringer, kunnskaper og personlige egenskaper

Kvalifikasjonskrav:

• For stillingen kreves det minimum 3-årig bachelorgrad innen molekylærbiologi/genetikk eller tilgrensende fagretning
  • Kandidaten må nylig ha arbeidet med molekylærgenetiske metoder
  • Gode evner til formidling og kommunikasjon på norsk eller engelsk

Ønskede erfaringer og kunnskaper som vektlegges:

• Erfaring med rutine- eller storskalaanalyser
  • Erfaring med bruk av pipetteringsroboter, fortrinnsvis fra Beckman Coulter
  • Erfaring med teknikkene som kan bli tillagt stillingen på sikt

Du må ha:

• Gode samarbeidsevner
  • Evne til å jobbe svært nøyaktig og strukturert
  • Evne til ‘multitasking’
  • Innsatsvilje, selvstendighet og pågangsmot

Lønnsvilkår og informasjon

Stillingen lønnes i kode 1085 avdelingsingeniør, ltr 43-57 (NOK 402 600 – 504 600) eller 1087 overingeniør, ltr 53-65 (NOK 472 000 – 589 900) avhengig av kvalifikasjoner. Ansettelse som overingeniør krever minimum mastergrad.

Ytterligere informasjon kan fås ved:

Informasjon til søkere

Slik søker du:

Søknad sendes elektronisk via linken ”Søk stillingen” øverst på denne siden. CV skal fylles ut elektronisk i Jobb Norge.

Legg ved vitnemål og eventuelle attester. Søkere som innkalles til intervju må kunne fremlegge bekreftede kopier av vitnemål og attester.

Søknadsfrist: 25.10.19